• Anonym (Pedag­og)
    Äldre 20 Nov 18:03
    894 visningar
    2 svar
    2
    894

    Barn som äter för lite

    Vi har ett barn (5 år) på förskolan där jag arbetar som äter väldigt lite lagad mat. H*n gillar helt enkelt väldigt få saker. Hon äter inte fisk, inte kött, inte korv, inte potatis, inga grönsaker .
    Hen säger att hen inte vill äta kött för att det  döda djur. I bland kan hon äta kött om det t ex är köttbullar. I början av terminen ville föräldrarna att vi skulle börja servera  hen vegetarisk mat (vi har andra barn och personal som äter vegetariskt så det var inget problem. Men hen åt inte den vegetariska maten heller förutom när det var soyakorv. Då ville föräldrarna att vi bara skulle servera hen vegetariskt när det var fisk........för hon gillar ju inte fisk. Men det tycker jag inte är okey, det finns ju något barn varje dag som inte gillar maten och de barnen serveras ju inget annat. Jag menar att man inte ska göra någon "grej" av att hen inte äter och absolut inte serveras något annat men föräldrarna tycker att jag är hård. 

    Eftersom barnet inte äter så mkt eller väldigt lite till lunch är ju hen väldigt hungrig till mellanmålet och kan om hen får äta hur många smörgåsar som helst. Men vi har en begränsning till 2 smörgåsar med pålägg (som hen aldrig äter) och ett par bitar frukt /grönsaker. Föräldrarna tycker att hen ska få äta mer men jag har sagt att samma regler gäller för alla. 

    Hen är normalviktig. Men jag märker att hon ofta är trött, har dålig kondition och ser blek ut. Hur ska vi hantera detta. Hemma får hen den maten hon gillar som är pasta och pannkakor. Har du några bra råd att ge?
     

  • Svar på tråden Barn som äter för lite
  • Äldre 25 Nov 20:05
    #1