• Anonym (Pedag­og)
    Äldre 20 Nov 18:03
    894 visningar
    2 svar
    2
    894

    Barn som äter för lite

    Vi har ett barn (5 år) på förskolan där jag arbetar som äter väldigt lite lagad mat. H*n gillar helt enkelt väldigt få saker. Hon äter inte fisk, inte kött, inte korv, inte potatis, inga grönsaker .
    Hen säger att hen inte vill äta kött för att det  döda djur. I bland kan hon äta kött om det t ex är köttbullar. I början av terminen ville föräldrarna att vi skulle börja servera  hen vegetarisk mat (vi har andra barn och personal som äter vegetariskt så det var inget problem. Men hen åt inte den vegetariska maten heller förutom när det var soyakorv. Då ville föräldrarna att vi bara skulle servera hen vegetariskt när det var fisk........för hon gillar ju inte fisk. Men det tycker jag inte är okey, det finns ju något barn varje dag som inte gillar maten och de barnen serveras ju inget annat. Jag menar att man inte ska göra någon "grej" av att hen inte äter och absolut inte serveras något annat men föräldrarna tycker att jag är hård. 

    Eftersom barnet inte äter så mkt eller väldigt lite till lunch är ju hen väldigt hungrig till mellanmålet och kan om hen får äta hur många smörgåsar som helst. Men vi har en begränsning till 2 smörgåsar med pålägg (som hen aldrig äter) och ett par bitar frukt /grönsaker. Föräldrarna tycker att hen ska få äta mer men jag har sagt att samma regler gäller för alla. 

    Hen är normalviktig. Men jag märker att hon ofta är trött, har dålig kondition och ser blek ut. Hur ska vi hantera detta. Hemma får hen den maten hon gillar som är pasta och pannkakor. Har du några bra råd att ge?
     

  • Svar på tråden Barn som äter för lite
  • Äldre 25 Nov 20:05
    #1

    Att barn "krånglar" med maten är ju ett vanligt problem. Barn har ju inte alltid så lätt att uttrycka saker verbalt och inte heller alltid att få sin vilja igenom. Maten är ett område där barn kan utöva makt. Det är också ett tacksamt område, eftersom vi vuxna reagerar starkt och ofta har mycket känslor kring mat och ätande.

    Måltidssituationen kräver också trygghet. 
    Du skriver inte hur länge barnet har varit hos er eller hur länge problemet har funnits. Det kan ju ta lång tid innan barnet funnit sig till rätta på förskolan.
    Jag tycker ni resonerar klokt, som bestämmer er för att inte göra en grej av det hela. Vänta ut barnet. Erbjud mat. Ett tips är att låta barnet sitta bredvid dem, som äter gärna och mycket och som är positiva till mat.

    Jag förstår om det blir en knivig balansgång, att ha principer kring maten och specialbehandla vissa barn. Du säger att barnet är normalviktigt - vilket låter bra - men att det å andra sidan är trött och hängigt. Kanske får man tänka att det här barnet behöver lite "specialkost" under en tid, lika väl som att vissa barn är allergiska eller vill ha vegetarisk kost. Det brukar vara ganska lätt att få övriga barn att acceptera. 

    Dagar som barnet äter dåligt till lunch, är det bra om det kan kompensera det vid mellanmålet på eftermiddagen och få äta sig mätt då.
    (Om däremot ett litet "gnag" på fömiddagen blir en för stor måltid, så går det ju ut över lunchen.) 
    Så småningom kanske det lossnar. Om du tycker att problemet är för stort, har funnits för länge eller att det finns någon bakomliggande orsak, så tveka inte att be föräldrarna ta upp det med BVC.

  • Anonym (Pedag­og) Trådstartaren
    Äldre 25 Nov 22:04
    #2

    Tack för ditt svar!
    Barnet har gått på förskolan i över 3 år och har alltid varit "krånglig" med maten.  Jag förstår att föräldrarna blir stressade över situationen. Föräldrarna säger att det talat med BVC men jag är inte så säker på det. Vi har erbjudit oss att bjuda in en dietist till förskolan för ett gemensamt samtal kring barnet men det vill inte föräldrarna. 

Svar på tråden Barn som äter för lite