• Anonym (Receptionisten)

Stucken på använd kanyl

Hej, Jag jobbar som receptionist på en vårdcentral. Idag råkade en läkare sticka mig med en använd kanyl. Det var precis vid stängningsdags. Jag ringde till min chef efter händelsen som sa att man kommer att kalla patienten som kanylen använts på för provtagning och jag kommer att bli kallad till infektionsklinken på sjukhuset. Någon anmälan skulle också göras, men det var tydligen ingenting som behövdes tas om hand redan ikväll. Min chef konsulterade med chefsläkaren på vårdcentralen som bekräftade att det kan vänta till imorgon och att jag kan sova lugnt ikväll. Trots denna info mår jag nu väldigt dåligt. Jag är ledsen och rädd. Vad kommer det här att innebära för mig? Bör jag vaccinera mig, och isf hur snart? Och mot vad? Hur lång tid tar det att få provsvaren ang. patienten? Bör jag undvika samlag med min man eller annan slemhinnekontakt? Jag är outbildad inom ämnet och vet därför inte så mycket. Jag kommer nog få mer svar imorgon på jobbet men det är här och nu jag känner att jag är nära att bryta ihop. Finns det någon här som varit med om liknande eller som jobbar inom vården och som vill ta sig tid att delge mig era kunskaper om detta? /En som INTE kommer att sova så lugnt inatt, om ens alls...

• Svar på tråden Stucken på använd kanyl

Förlåt för wall of text, men jag skriver från mobilen. Då verkar inte styckesdelningen vilja fungera...

• Johans Pillerill

Märkligt att de inte informerade dig direkt... De kommer göra lite tester. Risken att smittas är tack och lov rätt liten.

• Anonym (jobbar i vården)

Du kan ta det lugnt i kväll! Om patienten har känd blodsmitta, dvs hepatit eller Hiv kommer du att få antivirusmedicin redan i morgon. Förmodligen är det en person utan känd smitta och då tas blodprov på er båda för att se att ingen smitta föreligger. Ev tas uppföljningsprov på dig om några månader. Även om smitta föreligger hos pat så är smittorisken väldigt liten vid en stickskada.

Kan ju vara klokt att även du som jobbar i receptionen har samma vaccinationsskydd som övrig sjukvårdspersonal, dvs HepatitB och Tbc. Det är något du kan ta upp med din chef.

Johans Pillerill skrev 2012-11-20 18:37:31 följande:
    Märkligt att de inte informerade dig direkt... De kommer göra lite tester. Risken att smittas är tack och lov rätt liten.

Tack för svar! Ja, jag blev alldeles snopen när jag stod kvar chockad och alla började packa ihop och gå hem... Vet du vad det är för tester man gör? Är det bara blodprov eller mer än så? Uppföljande såna? Eller är det bara om det visar sig att patienten har någon blodsmitta?
    Anonym (jobbar i vården) skrev 2012-11-20 18:39:16 följande:
    Du kan ta det lugnt i kväll! Om patienten har känd blodsmitta, dvs hepatit eller Hiv kommer du att få antivirusmedicin redan i morgon. Förmodligen är det en person utan känd smitta och då tas blodprov på er båda för att se att ingen smitta föreligger. Ev tas uppföljningsprov på dig om några månader. Även om smitta föreligger hos pat så är smittorisken väldigt liten vid en stickskada. Kan ju vara klokt att även du som jobbar i receptionen har samma vaccinationsskydd som övrig sjukvårdspersonal, dvs HepatitB och Tbc. Det är något du kan ta upp med din chef.

Tusen tack för lugnande svar! Det här kommer jag att läsa många gånger ikväll.
  • UllTussen

Jag är undersköterska och du kommer få lämna blodprov där man kollar efter blodsmitta. Exempelvis
    Hepatit, Hiv

De är vana vid detta på infektionskliniken och du kan känna dig lugn!  

UllTussen skrev 2012-11-20 18:44:05 följande:
    Jag är undersköterska och du kommer få lämna blodprov där man kollar efter blodsmitta. Exempelvis
    Hepatit, Hiv

De är vana vid detta på infektionskliniken och du kan känna dig lugn!  
    Tack för svar! Ponera att de skulle tas redan imorgon, hur snart tror du att jag kan få provsvar? Och hur mycket blod kan jag tänkas behöva lämna? Är det stick i fingret eller flera provrör det handlar om?
  • UllTussen

De kommer nog vilja ha 1-3 rör skulle jag gissa, så stick i armvecket troligast.
    Är inte helt hundra dock, men troligast.

Vet inte, beror ju lite på hur det prioriteras, men fråga. Någon vecka max skulle jag gissa 

• Anonym

1: Varför skulle läkaren sticka dig? (det är ssk/BMA som tar venprover, inte läkaren) 2: Hur vet du att kanylen är använd? 3: De kan inte ta reda på en kanyl används av en specifik patienten, vilket innebär att de måste kalla in alla som varit inne för provtagningen den aktuella dagen. Vilket i sin tur resulterar i att du får vänta på svaret om kanylen kan tänkas vara smittat eller inte väldigt länge.

• Anonym

Jag jobbar inom vården och har stuckit mig flera gånger. Det provet som tas strax efter att tillbudet inträffade kallas för nolltest och är till för att ta reda på om du innan tillfället du stack dig var frisk. Detta har att göra med att du ska bli berättigad eventuell ersättning från försäkringskassan om det skulle vara så att du bli smittad. De prover man framför allt tar är de gör hiv och hepatit. Dessa har en inkubationstid och för hiv kan man inte påvisa smitta förrän efter tre månader efter smittotillfället då antikroppar i blodet hunnit bildas. För hepatit tar det sex månader innan man säkert kan säga om smitta föreligger eller inte. Du bör dock inte oroa dig! Det finns inget känt fall i Sverige där vårdpersonal smittats av hiv genom stickskador. Risken att bli smittad är försvinnande liten. Om du_vet_ att kanylen du stack dig på kommer från dn hiv-positiv patient är risken för smitta 0,3% och för hepatit c ligger risken på 3% om jag inte missminner mig. Om du dessutom inte vet om kanylen var från en smittad patient eller inte blir risken ännu mindre. Sorry för avsaknad av radbrytning! Skriver från mobilen.

Svar på tråden Stucken på använd kanyl