Stucken på använd kanyl
Hej, Jag jobbar som receptionist på en vårdcentral. Idag råkade en läkare sticka mig med en använd kanyl. Det var precis vid stängningsdags. Jag ringde till min chef efter händelsen som sa att man kommer att kalla patienten som kanylen använts på för provtagning och jag kommer att bli kallad till infektionsklinken på sjukhuset. Någon anmälan skulle också göras, men det var tydligen ingenting som behövdes tas om hand redan ikväll. Min chef konsulterade med chefsläkaren på vårdcentralen som bekräftade att det kan vänta till imorgon och att jag kan sova lugnt ikväll. Trots denna info mår jag nu väldigt dåligt. Jag är ledsen och rädd. Vad kommer det här att innebära för mig? Bör jag vaccinera mig, och isf hur snart? Och mot vad? Hur lång tid tar det att få provsvaren ang. patienten? Bör jag undvika samlag med min man eller annan slemhinnekontakt? Jag är outbildad inom ämnet och vet därför inte så mycket. Jag kommer nog få mer svar imorgon på jobbet men det är här och nu jag känner att jag är nära att bryta ihop. Finns det någon här som varit med om liknande eller som jobbar inom vården och som vill ta sig tid att delge mig era kunskaper om detta? /En som INTE kommer att sova så lugnt inatt, om ens alls...