Jag känner igen vad du beskriver och upplevt detta ett par gånger i livet. Nu kan jag ju inte säga att det är samma för dig....men för mig hände det när jag förlorade mig själv. När jag var mer i min partner än hos mig själv. När jag tänkte mer på vad han kände, tyckte och tänkte, än att bry mig om vad jag kände och ville. När jag av rädsla av att förlora honom och kärleken, analyserade och anpassade mig efter honom.
Att öppna upp för kärleken och för en annan människa gör oss mer sårbara. Plötsligt har en annan människa makten att såra oss och det gör oss ofta mer osäkra och det är då så enkelt att förlora oss själva....att liksom överge oss själva, genom att gå in i partners känslor och vilja och tänkande. Men det leder alltid till en ökad osäkerhet och varje gång jag övergivit mig själv, så har jag förlorat delar av min självkänsla.
Många gånger leder det till en massa rädsla och spel, och leder in i en smärtsam cirkel.
Men lösningen, tror jag, ligger i att kämpa för att komma tillbaka till sig själv igen då det händer. Att arbeta på att rikta blicken inåt, att fråga sig själv, vad vill jag, vad känner jag och sen våga visa och stå upp för sig själv. Även om det innebär att man kanske riskarar att visa sig sårbar och obekväm inför sin partner. Och våga lita på att om det är äkta kärlek så kommer han stå kvar...även då jag visar upp mig själv, precis som jag är....på gott och ont.