• Hallodar

Sonen får ofta smärta i örat på kvällen, på morgnen har det runnit ut "var" och smärtan är borta, vad kan det vara?

Min son på snart 5 år har ofta ont i öronen. Men sällan har det varit öroninflammation utan oftast säger läkaren att allt ser bra ut, eller att det är lite rött och irriterat bara.

Men nu är det andra gången denna månad som han på kvällen plötsligt fått svårt smärta i vänstra örat och gråtit hysteriskt i flera timmar tills han somnat, på morgonen är det hur bra som helst, men då har det runnit ur något som ser ut som var eller vax. Men läkaren tycker allt ser bra ut inne i örat.

Annars har han väldigt mycket vax i öronen, har påpekat det till läkarna men dom har inte sagt något om det...

Vad kan det vara som gör att det blir så här. är det vanligt?? 

• Svar på tråden Sonen får ofta smärta i örat på kvällen, på morgnen har det runnit ut "var" och smärtan är borta, vad kan det vara?
  • Tingeling3

Låter ju helt klart som öroninflammation!

• Hallodar
    Tingeling3 skrev 2012-11-20 19:35:04 följande:
    Låter ju helt klart som öroninflammation!
    Tycker jag också, men nu senast hände det inatt, idag när vi var till läkaren sa hon(precis som alla andra läkare har sagt) att hon tycker det ser bra ut i örat. Och att barn ofta har ont i öronen..

Men det är just det här med att smärtan släpper när det rinner ut kladd från örat som jag inte tycker borde vara normalt om allt  faktiskt ser normalt ut i örat... 
  • skogsvitter

Ni borde absolut inte nöja er med ett så slappt svar, har ni varit till BVC eller barnmottagningen på sjukhuset? När det rinner ut var så är det för att trumhinnan spricker vid en öroninflammation. Det är då det brukar sluta göra ont, precis som du skriver.

Vi hade också en inkompetent idiot till läkare som undersökte vår dotter på BVC. Blev förbannad och åkte till barnmott. istället, där konstaterade de att hon var röd och alltså hade öroninflammation. Hon fick omedelbart en penicillinkur och blev bättre i princip omgående.

• Jodyanna

boka tid till en riktig öronläkare, låter som om han har öroninflammation och de gör riktigt ont.
    luktar de äckligt i örat? 

• Mary Jo

Jag har ett sk.öronbarn och det låter absolut som öroninflammation.. Stackaren, det är fruktansvärd smärta. Gå till barnmottagningen

• Hallodar
    YummyMami skrev 2012-11-20 19:54:57 följande:
    Är de samma läkare varje gång? BYT läkare. För det låter så som att under natten, spräcks hans mellanöra, och då släpper det på trycket, för att sedan byggas på under dagen för att åter igen spräckas nästa natt. Han har kraftig öroninflamation och inget normalt frisk öra. Han har normal kraftig öroninflamationsöra. 
    Ja det är olika läkare varje gång,  tänkte också att det är trumhinnan som spräcks, men hon borde väl ha sett det när hon kollade öronen!!
  • Hallodar

Alla tycker det låter som öroninflammation, och det tycker jag med. Men kan man ha en öroninflamamtion som INTE syns när läkarna kollar i örat? och en trumhinna som spräcks utan att det märks?

Har alltså varit hos olika läkare, oftast har det varit på akutmottagningen eftersom det brukar hända på kvällarna, och nu har vi flyttat till Holland och läkarna här kan inte heller se nåt, varken husläkaren eller läkaren på barnsjukhuset. Har inte varit till en öron läkare, får ska boka tid till en och se vad denne säger.

Dom har kunnat se att det är öroninflammation 1 eller 2 gånger när han var liten, resten av alla ( ca 10) gånger har dom inte sett nåt.

• Lindsey Egot the only one

Nu har jag inte orkat läsa alla svar men man kan få extern otit dvs öroninflammationer framför trumhinnan. Dvs man har fått in smuts tex via förorenat badvatten i örat som sedan växt till sig pga bakterierna. Visst det gör ont på trumhinnan eftersom den även blir inflammerad men det sitter inte innanför trumhinnan. Spola med alsollösning för att hålla rent om han nu badar mycket.

• Coyote

Fast spola inte in något i örat om trumhinnan kan misstänkas vara sprucken!

• Lindsey Egot the only one

Coyote

Självklart ska man inte spruta in något om man inte vet men säg tex att det uppkommit efter bad så kan man ju skölja direkt efter man badat. Då har ju barnet ändå redan fått in vatten i örat och badvattnet är ju smutsigt och det är ju det man vill skölja bort!

• Little Ms Chatterbox

Min ena dotter har "öronsprång" Det är för smalt i kanalen mellan näsan och örat. Det ksn man lösa med att hålla för näsborrarna och blåsa ut luft. För barn kan det vara svårt att göra det rätt så det finns en mannick med ballong på som man inte kan göra fel med. Finns att köpa på apoteket.
    MEN jag tycker som de andra här, att en riktig ÖNH-läkare ska titta på din son. Man skulle inte använda ballongen under pågående förkylning eller öroninflammation! 

Svar på tråden Sonen får ofta smärta i örat på kvällen, på morgnen har det runnit ut "var" och smärtan är borta, vad kan det vara?