• Läkerol

Gravid- får jag äta smörgåspålägg?

Hej. Lite svårt att förstå livsmedels verkets hemsida... Alla dessa pålägg, kokt, rökt, alspåns rökt, en ris rökt mm. Tänker alla pålägg i form av skinka, kalkon, kyckling som går att välja. Det jag förstått är att man ska välja så långt kvar till utgångs datum som möjligt. Men får man äta julskinka färdig skivad, enris rökt, al spåns rökt skinka? Blev minst sagt förvånad att man lär frysa salami i minst 3 dygn?! Öl korv höll jag på äta förra helgen, fick mam tydligen inte?

• Svar på tråden Gravid- får jag äta smörgåspålägg?
  • MammaSandra01

Sålänge du inte äter massor av nånting som "inte är bra" så är det ingen fara. Allting är rekommendationer...

• Lena

Allt som är tillagat är okej. Salami och annat kallrökt eller torkat bör frysas innan.

Ölkorv är oftast varmrökt och helt okej. Julskinka är kokt. Vanlig skinka är varmrökt.

• MissSnoopy

Jag fryser mitt köttpålägg i minst 3 dygn för säkerhets skull. Vet att jag under min senaste graviditet (8 år sen) inte brydde mig alls. Frisk liten kille kom ut :)

• Läkerol
    Lena skrev 2012-11-20 22:07:18 följande:
    Allt som är tillagat är okej. Salami och annat kallrökt eller torkat bör frysas innan.

Ölkorv är oftast varmrökt och helt okej. Julskinka är kokt. Vanlig skinka är varmrökt.

Hur vet man vad som är kallrökt?

Ibland står det bara rökt...?
  • Läkerol
    MissSnoopy skrev 2012-11-22 07:50:18 följande:
    Jag fryser mitt köttpålägg i minst 3 dygn för säkerhets skull. Vet att jag under min senaste graviditet (8 år sen) inte brydde mig alls. Frisk liten kille kom ut :)

Du menar att du fryser allt pålägg till smörgåsen?

Blir inte skinka snorig då?
  • hannis

Listeria, vilket är bakterien som gärna frodas i vacuumförpackad mat, dör inte i frysen utan endast vi upphettning till minst 70 grader. Därför bör man undvika vacuumförpackad mat som börjar närma sig utgångsdatumet. Ju längre maten får ligga vacuumförpackad efter tillagningen desto större risk att bakterien växer till skadliga mängder.

• deecember
    Läkerol skrev 2012-11-22 08:28:39 följande:

Kallrökt har ett mer "köttlikt" utseende. Det är alltså mer rött än t.ex kokt/varmrökt skinka. (Inte så konstigt då det ena är tillagat och det andra inte.)
    Jämför t.ex parmaskinka & salami (kallrökt/lufttorkat) med vanlig rökt emilskinka..

• niky40
    MissSnoopy skrev 2012-11-22 07:50:18 följande:

Det behöver du inte göra. Det som kan finnas i färdigskivat smörgåspålägg är listeria. Listeria dör inte vid frysning. Det är toxoplasmos som gör det..
  • Kpax
    Läkerol skrev 2012-11-22 08:28:39 följande:

Står det bara rökt är den säkert varmrökt.
    Man ser ganska lätt skillnad på kall- och varmrökt kött, det kallrökta är liksom lite genomskinligt.
    Tänk hur pastrami och serranoskainka ser ut jämfört med vanligt kokt eller varmrökt skinka.
    Googla så ser du :)
  • deecember
    Kpax skrev 2012-11-22 08:37:33 följande:

Står det bara rökt är den säkert varmrökt.
    Man ser ganska lätt skillnad på kall- och varmrökt kött, det kallrökta är liksom lite genomskinligt.
    Tänk hur pastrami och serranoskainka ser ut jämfört med vanligt kokt eller varmrökt skinka.
    Googla så ser du :)
    nja... Onsalakorv t.ex står det bara rökt på. Den är kallrökt..

Är man osäker är väl det bästa att antingen ta reda på det innan köpet, gm att kontakta tillverkare.
    Annars kan man frysa det i 3 dygn, då har man eliminerat Toxoplasmosen som är faran i kallrökt/lufttorkat..

• MissSnoopy

Enligt min BM skulle jag frysa min skinka men jag är inte så petig när allt kommer omkring. Människan har ju väntat barn i alla tider utan Livsmedelsverkets förmaningar ;)

• Kpax
    deecember skrev 2012-11-22 08:41:34 följande:
    nja... Onsalakorv t.ex står det bara rökt på. Den är kallrökt..

Är man osäker är väl det bästa att antingen ta reda på det innan köpet, gm att kontakta tillverkare.
    Annars kan man frysa det i 3 dygn, då har man eliminerat Toxoplasmosen som är faran i kallrökt/lufttorkat..

Ja, jag tänkte bara på skinka, det glömde jag ju skriva! :)
Svar på tråden Gravid- får jag äta smörgåspålägg?