• Linnärmittnamn

    Någon som vet hur polsk mödravård/barnavård fungerar?

    Jag och min man bor för tillfället i Gdansk, Polen, eftersom min man pluggar här. Vi funderar på att bli gravida men är tveksamma eftersom vi inte har någon aning om hur mödravård, förlossning eller barnavård fungerar i Polen. Är det någon snäll människa som vill förklara?

  • Svar på tråden Någon som vet hur polsk mödravård/barnavård fungerar?
  • noidea

    hej!
    vård i polen skiljer sig mycket från svensk vård.
    från början är det bra att hitta en gynekolog  - det är honom man besöker under hela graviditet.
    man kan bestämma om man vill träffa honom privat (alltså betala för varje gång) eller på vårdcentralen. 
    som gravid har man besök hos honom mycket oftare än här i Sverige. du kan välja själv vart du skall föda men oftast sker förlossning på samma sjukhus som din gynekolog jobbar. 
    du kan bestämma om du vill ha kejsarsnitt. men då vet jag inte om pappa kan vara med.
    barnavård liknar svensk.
    jag kommer inte på ngt mer men fråga på1 

  • Linnärmittnamn

    Tack så jätte, jätte mycket! Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid för att svara mig! Skrattande

    Hur skulle du säga att kvalitén på vården är i jämförelse med Sverige? Jag har ju möjligheten att åka hem till Sverige och föda där. Har du möjligtvis erfarenhet av både ländernas vård?
    Vet du vad enheten heter som har hand om barnavården sen när barnet är fött? Vet du hur den fungerar?
    Sen skulle jag även vilja fråga dig, vad heter vårdcentral på polska?

    Jag ber om ursäkt för alla mina frågor, men jag tänkte att det var lika bra att ta tillfället i akt och fråga på när jag nu äntligen hittade någon. Skrattande

    Återigen, tack så jätte mycket!

  • noidea

    Jag blev sååååå förbannad sist när jag tittade på polska nyheter... En pojke dog eftersom personalen på ett sjukhus tog inte blodprov på honom och därför missade en allvarlig sjukdom. En nyfödd tvilling skall troligen bli handikappad för att en läkare avvaktade och tvingade kvinnan föda själv fast hon borde bli snittad...

    Det är faktiskt svårt att jämföra båda länders vård vad det gäller kvalitet. Som jag skrev innan - hittar du en bra läkare och är villig att betala för vissa "tjänster" kan allting gå säkert jättebra (läs: precis som du önskar dig) men å andra sidan varför skall man betala för det man borde "få gratis"?
    Själv har jag fött mitt barn i Sverige och är nöjd. Har några väninnor - mammor i Polen - de klagar på inget heller.

    Förstår inte exakt vilken enhet du menar? Direkt efter förlossningen eller senare när du är hemma?
    Vårdcentral heter przychodnia på polska. 

    Jag hoppas att jag hjälpte dig lite grann...  

Svar på tråden Någon som vet hur polsk mödravård/barnavård fungerar?