Startdatum för föräldrapenning vs semester
Hej
Jag har två frågor som det vore kanon om ni kan svara på, dels om när man måste börja ta ut föräldrapenningen och om pappans föräldraledighet.
1. Måste man ta ut föräldrapenning från den allra första dagen då barnet föds eller kan man inleda sin föräldraledighet med några dagars semester? Jag ska precis ansöka om föräldraledighet från min arbetsgivare och har några semesterdagar som jag måste ta ut och därför vore det bra om jag kunde inleda min ledighet med dessa och sen börja ta u föräldrapenning. Finns det någon tidsgräns från när barnet föds till när man måste börja ta ut föräldradagarna?
2. När man ansöker om föräldrapenning så är det ju mammans uppgifter som skickas in i samband med att man skickar in moderskapsintyg, inkomstuppgifter etc. Men kan inte se att man någonstans uppger uppgifter om pappan. Ska han på något sätt anmäla i förhand att han ska bli pappa och sina inkomstuppgifter så att ni är "förberedda" på detta? Är det inte annars risk för lång handläggningstid när han väl ansöker om sina 10 tillfälliga pappadagar i samband med barnets födelse eftersom ni inte har några uppgifter på honom?
Tack på förhand!