• Lärka

Hörselkåpor till nyår första året?

Hur tänker ni, tycker ni att man ska ha hörselkåpor till nyårsraketerna första året?

Går ni ut och tittar på raketerna eller nöjer er med fönstret? (barn 0-1 år) Och är det då utan/med hörselkåpor?

Hur tänker ni kring den skadliga påverkan på hörseln? Marginell och försumbar, eller värd att akta sig för?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hörselkåpor till nyår första året?
  • veh

Jag köpte peltorkåpor till mitt barn, eftersom vi renoverade hemma när hen var liten, så dessa har barnet fått ha vid alla tillfällen som det finns risk för högt ljud. Jag har själv öronproppar om jag ska se ett fyrverkeri på nära håll.

• Dixie

när barnen varit så små har vi tittat genom fönstren (om barnen varit vakna, vissa år har de sovit sig igenom 12slaget)

• Natulcien

Nej, sonen, som nu är 2 år, har alltid sovit under tolvslaget...och vi har varit inomhus.

• hannis

Nej hörselkåpor har vi inte haft på nyår. Man har ju inte med sig bebisen när man tänder på raketen hoppas jag???

Vi har stått på så långt avstånd att smällarna inte varit speciellt starka och bebisen har sovit lungt i vagnen.

• Whitetrash86

Nej,
    Även om jag varit ute så har jag aldrig varit så nära att ljuden kan skada hörseln.

• milli79

Gillar inte smällare och barnen sover kl tolv inomhus så här behövs inga hörselsskydd.

• Lärka

Oekj, i vår stad så är det typ 17:00 som raketerna smäller från stadens uppskjutning.

• BinaBurner

Vi hade inte med oss sonen ut, utan han låg och sov förra nyår (då var han 8 månader). Vi stod på balkongen och hade med oss babywalkietalkien ut men han sa inte ett knyst. Om man ska visatas ute eller på ett sånt sätt att barnet blir väldigt utsatt så tycker jag att man ska skydda hörseln.

• pigglet

Vi använder våra hörselkåpor i princip varje vecka i något sammanhang, så jag gillar dem skarpt. Men just på nyårsafton har jag aldrig funderat över det faktiskt...

• milli79
    Lärka skrev 2012-11-21 10:04:01 följande:
    Oekj, i vår stad så är det typ 17:00 som raketerna smäller från stadens uppskjutning.
    Det finns raketer att kolla på tidigare här oxå men vi brukar inte göra det. 
  • Jackson

(Nu har inte jag barn)

Men som musiker skulle jag aldrig ha barn ute på nyårsafton utan hörselskydd.
    Helt idiotiskt i mitt tycke att människor helt frivilligt står utan skydd på nyår, konserter och ute på krogen..
    Vill ni inte ha kvar hörseln? Skydda iaf era barn, det är inte svårt att förstöra hörseln, ett oväntat ljud, knall eller buller
    kan skada barnets hörsel för all framtid, även fast man inte märker det på en gång.  

• milli79
    Jackson skrev 2012-11-22 01:47:12 följande:
    (Nu har inte jag barn)

Men som musiker skulle jag aldrig ha barn ute på nyårsafton utan hörselskydd.
    Helt idiotiskt i mitt tycke att människor helt frivilligt står utan skydd på nyår, konserter och ute på krogen..
    Vill ni inte ha kvar hörseln? Skydda iaf era barn, det är inte svårt att förstöra hörseln, ett oväntat ljud, knall eller buller
    kan skada barnets hörsel för all framtid, även fast man inte märker det på en gång.  
    Men nu var det väl ingen här som utsatt sitt barn för några raketer el så på nära håll?!
Svar på tråden Hörselkåpor till nyår första året?