• Anonym

Vad har era tonåringar för mobiltelefon?

Sambons dotter som fyller 14 år (går i 8:an, är hos oss vh) nu i dagarna fick i våras ta över min iphone3s. Den var då, 2 år gammal, i mycket fint skick. Men bara efter nån månad var skärmen spräckt och telefonen fungera sämre/dåligt. Hon envisas, trots otaliga tillsägelser, med att ha telefonen i bakfickan (dvs sitter på den) och har med den in på badrummet när hon duschar eller gör annat. Nu fyller hon som sagt snart år och det vankas jul... Och hon önskar sig en Samsung galaxy note. Sambon vill köpa henne en Samsung galaxy s2 för 3000 kr. Vår ekonomi (gemensam) är ganska ansträngd, vi har ett hus i renoveringsbehov plus 2 gemensamma små barn som även de behöver sitt (vinterskor, etc). Jag förstår ju att jag inte har rätt att bestämma vad bonusbarnet ska få men jag kan inte hjälpa att jag känner att det finns viktigare saker att lägga pengarna på. Bonus är tex i stort behov av nya kläder (dator, tv-spel, systemkamera, stor platt-tv, digitalkamera, mobil har hon redan fått av oss de senaste 3 åren). Så snälla ni kloka, ge mig lite perspektiv. Vad har en 14-åring för mobiltelefon idag? Är de tillräckligt mogna för att ta hand om en dyrare mobil? Är jag snål?

• Svar på tråden Vad har era tonåringar för mobiltelefon?
  • Anonym (Iphone)

Mina bonusar som är 12 och 15 har varsin Iphone 4 som deras mamma köpt till dom. Måste säga att dom har varit väldigt rädda om sina telefoner :)

• Majsan70

Min 17 åring har en Samsung Galaxy S2 precis som jag o min man. Vår 9 åring har en Samsung Galaxy mini.
    Och by the way...jag har nästan alltid min telefon i bakfickan.

Sonen som är 20 år nu har haft IFÅN de senaste åren. Och sällan har jag vart med om telefoner som går sönder så lätt som de gör.

Men min tanke är väl att hon får önska sig pengar till en telefon av alla i julklapp o sen köpa den hon vill ha. Så har mina barn fått göra.

• fläta

Beror väl på barnet. Här är ungarna oerhört rädda om det de får och har aldrig vare sig slarvat bort eller haft sönder sina telefoner. De där lurarna som våra ungar har är väldigt överbeskyddade och de lyckas trots flitig användning hålla dem i nyskick helt fram tills dess att det är dags att skaffa en senare modell. iPhone är vad som gäller här. 

Hade de inte varit rädda om dem (och då menar jag inte en olycka som trots allt kan hända alla, mig också) så hade de fått en tåligare och klumpigare lur som inte var fullt så "smart", och det vet de förstås om. Jag hade inte varit intresserad av att investera pengar i dyr elektronik om de inte behandlade densamma väl.

Jag är inte ett skit snål, men jag är extremt envis med att framhärda i att det jag lägger pengarna på för barnens del ska behandlas med försiktighet. Det är dealen helt enkelt.  

• sophiie

Samsung galaxy är bra, fyller hon år i nära anslutning av julen? En större födelsedagspresent och en symbolisk julklapp?
    Eller om ni går ihop med mamman och köper en telefon till henne i födelsedagspresent?

Men det är kanske dags för henne att inse att man inte kan lägga telefonen i bakfickan! Glas spricker.. Sunt förnuft ;)
    En tilläggsförsäkring på luren är kanske en bra idé ;)

• sophiie

Kan tillägga att min son på 13 år har en iPhone 4. Innan dess hade han köpt en mobil för egna pengar, en samsung för dryga 2000 kr. Som han tappade :(
    Så försäkring blev det på hans iPhone.
    Så mammahjärtat kanske öppnade plånboken allt för mycket, men han tar hand om mobilen.. Och förstått värdet på den lilla grejen så att säga

• Anonym

Jag tänker lite som så att om hon önskar sig en galaxy note2 och sen "bara" får en galaxy s2, finns då inte risken att hon blir missnöjd? Önskar att man kunde ge henne pengar så att hon kunde köpa den hon vill ha, men det är tyvärr inget alternativ då hon absolut inte kan handskas med pengar.

• Anonym (X)
    Anonym skrev 2012-11-21 10:13:49 följande:
    Jag tänker lite som så att om hon önskar sig en galaxy note2 och sen "bara" får en galaxy s2, finns då inte risken att hon blir missnöjd? Önskar att man kunde ge henne pengar så att hon kunde köpa den hon vill ha, men det är tyvärr inget alternativ då hon absolut inte kan handskas med pengar.
    Problemet verkar vara att hon är extremt bortskämd, hur många 14-åringar har systemkameror?
  • Majsan70
    Fast blir hon missnöjd så kanske hon inte skall ha nåt alls för då är hon sanslöst bortskämd och otacksam.
    Som sagt hon får önska sig pengar o köpa det hon vill ha om pengarna räcker eller så får hon vänta tills hon får ihop tillräckligt med pengar.
  • Anonym

Varför behöver du nämna att ni har gemensam ekonomi? Är det så att du saknar inkomst och pappan är den som drar in pengarna?

• Anonym

Nej , hon är inte bortskämd. Kanske när det kommer till teknikprylar hemma hos pappa, men inte annars. Hennes mor köper tex fortfarande alla bonus kläder på klädbytardagar, detta trots att hon tjänar mycket bra.

• Anonym

Nej jag har en inkomst. Hade vi haft separat ekonomi hade han fått göra vad han vill för sina pengar.

• Anonym (X)
    Är väl bara att förklara redan nu att det inte blir tal om någon Note.

Men om det ändå bara blir spräckt skärm och vattenskador på en ny Galaxy S II finns det väl ingen anledning att köpa en sån heller. Säg att hon får en gammal Nokia dumb-phone tills hon klarar att ta hand om en dyrare telefon...
  • Anonym (tonårsmamma)

Jag har två 15-åringar som båda är teknikfreak och en 10-årig bonus som börjar bli det. Även min sambo är det, medans jag är en sån som kan ha tjock-TV, tjock-mobil utan appar och ful tjock-dataskärm Skrattande

Tonåringarna har Samsung galaxy S och HTC wildfire som dom haft i 2 år, 10-åringen har en Experia Arc sedan knappt ett år.
    Alla är extremt noggranna med sina telefoner med skärmskydd osv.

När tonåringarna skulle på LAN fick dom inte ta med sina telefoner utan fick min gamla Ericsson-mobil med sig då det finns en massa "klåfingrar" som passar på när folk somnar...Behöver jag säga att dom varken svarade eller ringde för "Vem faaan vill synas med en sån mupp-telefon" Skrattande

Ytterst är det väl upp till tjejens föräldrar om hon ska få en ny telefon, men har hon inget egenintresse av att vara försiktig med sina tillhörigheter kanske hon ska få en hint att man inte kan behandla dyra saker som skit. 

• Anonym (just det)

S2an är bra, med skärmskydd & silikon/TPUskal så klarar den mååånga stötar innan den går sönder.
    Men jag hade inte köpt en ny telefon till ett barn som inte tog hand om den förra. Då hade det blivit något enklare/begagnat.

Här har 9åringen fått en Gio, 7åringen får en att spela på hemma.
    När vi byter upp oss får de våra S2or om de är mogna för det.

• leende guldbruna

Fyrbarnsfamilj varav en 14 och en 12 som båda har iPhone 4 . Begagnade , välvårdade som de är rädda om . Tidigare har de köpt telefon för sparpengar. Jag skulle oxå givit pengar i julklapp så fick de vara flitiga, sparsamma och önska sig pengar för att få den telefon de vill ha. Tips: på ebay kan du/ hon köpa nytt glas till framsida/ baksida och byta själv för 80 kr:) finns video på nätet som visar hur du gör. Ngn kommenterade ang bortskämd och sydtemkamera: jag jobbar med ungdomar och det är MÅNGA som har sydtemkamera . Tycker att de flesta har nyare telefoner och får så mycket , tolkat att de därför inte är rädd om grejer/ telefoner. Många spräckta skärmar och många slänger sina telefoner i backen när de blir arga .

• Anonym

Har funderat fram och tillbaka under dagen. Började luta åt att hon skulle få en galaxy s2, men sen vände det igen. Motiveringen är enkel. När bonus fyllde 12 år fick hon ta över pappans ett år gamla htc hero (den hade då funnits på marknaden i ca 16 månader, värstingen på android då), efter ett par månader började telefonen strula, inom loppet av ett år var den enligt bonus "kass" "värdelös" "kan inte spela några spel på den". Vid det laget fungerade den så dåligt att den inte gick ringa/ta emot samtal med, spela spel och musik gick bra. Mindre än 1 1/2 år senare får hon min då 2 år gamla iphone3s (värstingen på marknaden då den inköptes). Ett halvår senare går telefonen knappt ringa/ta emot samtal med och den är enligt hennes utsago "urkass" "gammal" "kan inte spela några roliga spel på den" "alla andra har bättre nya telefoner" osv... Om man utifrån detta tänker efter lite... Galaxy s2 har funnits på marknaden i ca 2 år? Om hon får en sådan, kommer även den, enligt henne, att vara "skit" inom loppet av ett halvår? Det känns som att risken är överhängande. Hon har hittills fått i stort sett allt hon pekat på i teknikväg av sin pappa. Tyvärr känns det som att hon inte riktigt helt förstår sakers värde och vikten av att ta hand om dessa. I slutändan är det dock pappans beslut. Fortsätt gärna dela med er om hur det ser ut hemma hos er i mobil/teknikväg!

• Anonym

min son är 12 år och avverkar telefonen som ingen annan, dom går sönder på alla konstiga sätt. skrämarna går oftast sönder. han fick en ny telefon och den fick han stulen efter mindre än tre veckor. nu har han sin pappas gamla iphone 3gs och den spräckte han skärmen på också. jag har haft min trea i två år och skärmen är hel än...  är så less på dessa förbaskade mobiler han slänger med så dom alla går sönder. skal/skydd är ju så töntigt. nu får han han sin trasiga telefon tills vi märker att han börjar ta lite ansvar för grejerna.

ett tips om ni vill ge henne en telefon är att kolla på köp och sälj på facebook. många säljer sina gamla telefoner som är några månader bara för att dom vill ha nya. inte så dyrt som i butik men ändå en bra telefon till ett barn. 

• GirlsCamp

Årets bästa julklapp: Girls’ Camps teater- och filmläger!

I sommar är det äntligen dags för Girls’ Camp igen! Alla tjejer i åldrarna 8-21 är varmt välkomna till en vecka fylld av lekar, teater, tjejsnack, film och mycket, mycket mer. Lägret hålls i början av sommaren, perfekt för att få en fantastisk start på sommarlovet och att ha något kul att göra om föräldrarna jobbar. 70 % av alla som åker på lägren kommer tillbaka för ett andra år, och många kommer tillbaka år efter år. På lägret får man chansen att kliva in i Twilight-världen, vinna VM i Bus, hitta Faster Agathas miljon och inte minst träffa vänner för livet! Det här är julklappen som inte kan bli fel! Läs mer på www.girlscamp.se och http://www.facebook.com/girlscamp?ref=ts&fref=ts.

Svar på tråden Vad har era tonåringar för mobiltelefon?