Vad har era tonåringar för mobiltelefon?
Sambons dotter som fyller 14 år (går i 8:an, är hos oss vh) nu i dagarna fick i våras ta över min iphone3s. Den var då, 2 år gammal, i mycket fint skick. Men bara efter nån månad var skärmen spräckt och telefonen fungera sämre/dåligt. Hon envisas, trots otaliga tillsägelser, med att ha telefonen i bakfickan (dvs sitter på den) och har med den in på badrummet när hon duschar eller gör annat. Nu fyller hon som sagt snart år och det vankas jul... Och hon önskar sig en Samsung galaxy note. Sambon vill köpa henne en Samsung galaxy s2 för 3000 kr. Vår ekonomi (gemensam) är ganska ansträngd, vi har ett hus i renoveringsbehov plus 2 gemensamma små barn som även de behöver sitt (vinterskor, etc). Jag förstår ju att jag inte har rätt att bestämma vad bonusbarnet ska få men jag kan inte hjälpa att jag känner att det finns viktigare saker att lägga pengarna på. Bonus är tex i stort behov av nya kläder (dator, tv-spel, systemkamera, stor platt-tv, digitalkamera, mobil har hon redan fått av oss de senaste 3 åren). Så snälla ni kloka, ge mig lite perspektiv. Vad har en 14-åring för mobiltelefon idag? Är de tillräckligt mogna för att ta hand om en dyrare mobil? Är jag snål?