• MoaElis

Vita fläckar på tänderna?

Jag märkte idag att jag fått en vit fläck på ena tanden.... Har googlat lite och läste att det kan vara av fluor, inte helt omöjligt då jag köpte fluorskölj & fluortandkräm då jag fått tandställning. Trodde det var bra(?) Men ja, frågan är om det går bort om det nu är det? Bör jag sluta helt med fluor? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Vita fläckar på tänderna?
  • Fia 28

Vita fläckar av flour får du när tänderna bildas och du hade då haft det sedan du var barn. Om fläcken kommit först i vuxen ålder så är det troligtvis något annat. Kanske kritkaries, första stadiet på karies.

• MoaElis
    Fia 28 skrev 2012-11-21 10:53:20 följande:
    Vita fläckar av flour får du när tänderna bildas och du hade då haft det sedan du var barn. Om fläcken kommit först i vuxen ålder så är det troligtvis något annat. Kanske kritkaries, första stadiet på karies.
    Hmm, okej... Vad konstigt, jag som borstar så noga,osv. 
  • Fia 28
    MoaElis skrev 2012-11-21 11:00:10 följande:
    Hmm, okej... Vad konstigt, jag som borstar så noga,osv. 
    Vissa får väl karies hur noga dom än borstar och det är ju svårare att komma åt överallt med tandställning.
    Det kan även vara skada från då du var bebis, men det hade nog även visat sej tidigare.
  • MoaElis
    jaghopparhögt skrev 2012-11-21 13:46:45 följande:
    Kan det inte bara vara tandsten?
    Inte haft det förut men ja, det kan väl vara det.
  • jaghopparhögt
    MoaElis skrev 2012-11-21 19:57:46 följande:
    Inte haft det förut men ja, det kan väl vara det.
    Hur gammal är du? Tandsten brukar man börja få i slutet av tonåren. Så det kan ju vara det du börjar få nu om du inte har haft det förr. Eller karies, spelar ingen direkt roll hur noga man borstar om man har en dålig munmiljö.
    Men tandsten är nog troligast. Sen kan man även få en del konstiga beläggningar utan direkt anledning på tänderna, det är väl det som kallas att åldras :p
  • Kjellgren

Som andra skrivit - det är inte orsakat av fluorsköljningen och fläcken blir varken bättre eller sämre av om du fortsätter att skölja (däremot minskar du förstås risken att få kariesangrepp om du sköljer med fluor).

Varför du fått en fläck är inte lätt att svara på. Har du blekt tänderna? Då kan fläckar synas tydligare och ibland upplever patienter att de "fått en fläck av blekningen" men det är alltså inte så utan bara att fläcken syns tydligare efter blekningen.

Tandsten sitter oftast vid tandköttskanten och kan vara lite vitaktig och skrovlig och kan ofta petas bort, åtminstone delvis (att få bort den helt och håller själv är svårt och man kan göra skada, kontakta hellre tandläkare för borttagning). 

Svar på tråden Vita fläckar på tänderna?