• sasso78

Hjälp med surfplatta!

Hej! Jag är sugen på att köpa en surfplatta men jag är så dålig på hur de fungerar så jag skulle behöva lite hjälp av er. Måste man ha ett abonnemang för att bli uppkopplad? Fungerar den överallt? Vilken sort eller märke rekommenderar ni, som inte är alltför dyr (hellst under 2000 kr) Berätta allt ni vet!

• Svar på tråden Hjälp med surfplatta!
  • vitruviandude

Om du vill att den ska funka överallt så ja, då behöver du ett abonnemang. Det brukar finnas varianter som "bara" kan koppla upp sig via wifi och dessa brukar vara billigare än 3G/4G-versionerna. Vilken sort du bör köpa beror helt och hållet på vad du tänker använda den till, slösurfa, kolla mail, läsa e-böcker, kolla på film, spela spel?

• sasso78
    vitruviandude skrev 2012-11-21 13:46:07 följande:
    Om du vill att den ska funka överallt så ja, då behöver du ett abonnemang. Det brukar finnas varianter som "bara" kan koppla upp sig via wifi och dessa brukar vara billigare än 3G/4G-versionerna. Vilken sort du bör köpa beror helt och hållet på vad du tänker använda den till, slösurfa, kolla mail, läsa e-böcker, kolla på film, spela spel?
    Tänk att ha den mest till att slösurfa, kolla mail, facebook etc. Inte till att kolla film, spela spel och sånt.
    Ang. abonnemang. Jag har i dag abonnemang via comhem för min bärbara dator. Går inte surfplattan på den då?
  • vitruviandude
    sasso78 skrev 2012-11-21 14:51:30 följande:
    Tänk att ha den mest till att slösurfa, kolla mail, facebook etc. Inte till att kolla film, spela spel och sånt.
    Ang. abonnemang. Jag har i dag abonnemang via comhem för min bärbara dator. Går inte surfplattan på den då?
    Om du har ett trådlös nätverk hemma så kan du surfa via wifi på samma abonnemang. Men om du tar med dig surfplattan någon annanstans så behöver du antingen tillgång till ett publikt trådlöst nätverk eller ett separat 3G/4G-abonnemang (dvs. om surfplattan du köper stöder något av dessa format.)
  • sasso78
    vitruviandude skrev 2012-11-21 15:47:05 följande:
    Om du har ett trådlös nätverk hemma så kan du surfa via wifi på samma abonnemang. Men om du tar med dig surfplattan någon annanstans så behöver du antingen tillgång till ett publikt trådlöst nätverk eller ett separat 3G/4G-abonnemang (dvs. om surfplattan du köper stöder något av dessa format.)

Ok. Tack så mycket!
  • Inkontinental

Jag förstår inte vad du menar med att du har Comhem till din bärbara dator. Comhem är väl knappast bundet till en viss dator?

Alla surfplattor har trådlöst nätverk (WiFi). Om du har tillgång till trådlöst nätverk där du tänker använda den så funkar det. Vissa surfplattor har även inbyggt 3G eller 4G, så att du ka surfa via mobilnätet var som helst. Då måste du ha ett abbonnemang med ett SIM-kort till plattan. 

Om du redan har ett mobilt bredband, så kan du använda samma SIM-kort till surfplattan, men då måste du alltså flytta kortet till den apparat du vill använda.

Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental

Om du köper en iPad finns dom med eller utan mobilt bredband (Alltså inte WiFi - det har alla). Samma gäller dom flesta plattor med Android.

Om du köper en billig platta med Android, kolla att den har tillgång till Google Play (App-marknaden för Android) Vissa plattor har inte det, och då är det ett jäkla krångel att få tag på dom appar man vill ha. Köp inte!

Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • slazh

I en del elektronikaffärer har dom plattor uppställda som man kan testa lite. Gå till affären och kläm lite på dom du sen behöver du ju inte köpa nån platta där men det kan va kul att prova dom lite så får du en uppfattning om några stycken hur dom är att använda, bildkvalité och så vidare.

• Millan83

Jag har en ipad med wifi och surfar via min mobils nätverk när jag är ute på nåt äventyr. Hemma surfar jag på vårt trådlösa här. Har du en telefon som du kan "internetdela" på så funkar det ju och du sparar pengarna i inköp eftersom de brukar vara lite dyrare.

• Inkontinental

Stämmer bra att det går att dela ut mobilt internet via WiFi på vissa telefoner. Funkar bra ibland, men inte alls med andra.

Och man måste ha båda apparaterna med sig. Men det är en bra lösning när det funkar. Man kan ju vara flera som delar också.

Svar på tråden Hjälp med surfplatta!