• Anonym (förvirrad)

5 dagar, 7 dagar, lägstanivå, sjukpenningnivå - vad ska man egentligen välja?

Försöker planera min föräldraledighet på FK's hemsida med hjälp av BankId. Detta är då inte det lättaste, blir så förvirrad...

Om jag tar ut 7 dagar i veckan med sjukpenningnivån så räcker de dagarna till februari, har jag fortfarande lägstanivå dagarna kvar då att ta ut?

Vilket tar man ut först, lägstanivå eller sjukpenningnivå?

Trodde bara man kunde ta föräldradagar mån-fre, men är det så att man kan ta mån-sön?

Om jag vill börja jobba efter ett visst antal månader, kan jag börja ta ut mindre dagar då?  Om jag exempelvis vill jobba en lördag och söndag per månad, hur blir det då?

Måste jag planera all ledighet DIREKT eller kan man planera för exempel 4 månader åt gången?

Jag känner mig helt tappad vad gäller detta! 

• Svar på tråden 5 dagar, 7 dagar, lägstanivå, sjukpenningnivå - vad ska man egentligen välja?
  • Försäkringskassan

Hej!

För varje barn finns det 480 dagar med föräldrapenning. Av dessa är 390 på sjukpenningnivå (baseras på inkomst av arbete) och 90 på lägstanivå (180 kronor per dag).

Vid gemensam vårdnad har du och den andra föräldern rätt till 240 dagar var. Av de 240 dagarna måste 60 stycken tas ut på sjukpenningnivå. Ni kan däremot välja hur många dagar vardera föräldern tar ut på lägstanivå.

Om du har ensam vårdnad har du rätt till alla 480 dagar.

Som jag tolkar det, har du nu planerat för de 240 dagar som du själv har att ta ut. När dessa är slut kan ni välja att flytta dagar till dig från den andra föräldern. (Som mest kan ni flytta över 180 dagar.) Du väljer själv om du vill ta alla 240 dagar på sjukpenningnivå, eller om du vill blanda dessa med dagar på lägstanivå.

De första 180 dagarna som tas ut på barnet dras alltid av dagarna på sjukpenningnivå. Efter det kan du börja använda lägstanivådagarna.

Om du är helt ledig och vårdar barn kan du välja att ta ut föräldrapenning måndag-söndag.

Under barnets första år finns det inget krav på att du måste ta ut en viss mängd dagar, utan då gör du helt som du vill. Om du väljer att arbeta en dag, kan du dock inte ha föräldrapenning för samma dag.

Från barnets ettårsdag kan den inkomst som din föräldrapenning baseras på förändras. Den inkomsten kallas sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Om du inte arbetar utan är helt föräldraledig, måste du ta ut minst 5 dagar föräldrapenning/vecka för att få behålla din SGI.

Om du efter barnets ettårsdag har börjat arbeta delvis, måste du istället ta ut föräldrapenning för den tid som du är ledig. Det betyder att om du till exempel arbetar 20 %, kan du skydda SGI genom att ta ut 80 % föräldrapenning per vecka.

Här kan du läsa mer om SGI och SGI-skydd:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Du kan ansöka för så lång eller kort period som du vill. Vi rekommenderar att man ansöker om i alla fall några månader åt gången, för att man ska slippa logga in och göra fler ansökningar. Det går bra att planera fyra månader framåt, om det känns praktiskt för dig.

Jag hoppas att jag har svarat på alla dina frågor! Som du ser är reglerna lite olika beroende på vilken situation man befinner sig i.

Här kan du även läsa mer om föräldrapenning:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/

Hälsningar

Harry, handläggare

Svar på tråden 5 dagar, 7 dagar, lägstanivå, sjukpenningnivå - vad ska man egentligen välja?