Smurfen70 skrev 2012-11-22 12:33:05 följande:
Jag jobbar på Skatteverket och drivs jättebra. Är skattehandläggare och granskar deklarationer under taxeringsperioden som är mellan maj- november, om man både har löntagare och näringsidkare.
Den är alltså precis slut så hinner göra lite annat än jobb...
Under mellanperioden är det lite blandade uppgifter och kurser. Har mestadels skrivbordsjobb men man är ju i kontakt med skattebetalarna via telefon en del. Man kan ju även få vara med att hålla i informationsträffar om man vill efter ett tag.
Vi har en stor möjlighet att själva påverka vad vi vill lära oss mer om och arbeta med, på vårt kontor i alla fall. Finns nog ganska bra möjlighet att jobba sig uppåt om man är lite framåt.
Fick ett fast jobb i år men har tidigare sommarjobbat. Mitt intryck är att alla är väldigt hjälpsamma och det är en bra sammanhållning. Jobbar visserligen på ett mindre kontor.
Vi har flextid mellan 06:00-09:00 på morgonen och bör vara kvar till 15:00. Något som passar mig perfekt som är morgontrött och pendlar några mil. Vi har en friskvårdstimme per vecka. Man får ett friskvårdbidrag till friskvårdsaktiviteter, där arbetsgivaren betalar 75 % av kostnaden upp till 3000 kr per år. Det kan vara gymkort, simning, massage mm.
Lönen är väl inte den bästa och tyvärr inte löneutvecklingen heller. Du får även ersättning för tex. läkarbesök och sjukgymnastik med ett visst belopp. Även läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet ska betalas. Du har rätt till ledighet vid läkarbesök. Upp till att du fyller 29 år har du 28 semesterdagar, vid 30 år 31 dagar och vid 40 år 35 dagar. Lönen är väl tyvärr inte den bästa och inte löneutvecklingen heller. Jag tycker att de förmåner vi har och flextiden kan väga upp lite av detta. Man kan säkert få samma och ännu bättre villkor privat men Skatteverket är en bra merit att ha med sig
Blev väl ganska mycket praktisk information mest men du får gärna fråga om du undrar över något.
ah tack för all info! Precis detta jag ville veta
Det med flextiden verkar kanon! Likaså att man om man vill kan arbeta sig upp, att man kan välja det själv om man vill avancera eller ej. Jag har en dröm om att längre fram att ha en mera ledande roll... samt att det finns kurser att gå.
Hur är det att granska deklarationer då? Som verkar vara huvud-delen av ditt jobb?? Är det samma samma, att det blir enformigt? Eller är varje fall unikt? Är det stimulerande/roligt? Lär man sig saker hela tiden?? Det att man kan hålla i info-träffar låter oxå kul för det är lite så jag jobbar idag, föreläser bland annat om bokförig för egna företagare. Och tycker den biten är kul... fast inte därför jag söker utan jag är nyfiken på jobbet som granskare så att säga - kan du berätta mer om själva huvudarbetsuppgifterna. För det är där jag känner att jag vill veta mer.
Låter oxå bra att ni har bra sammanhållning, sånt är viktigt. Den sociala biten är viktig för mig och det verkar ju som att medelåldern har krymt något.
Ang lönen, vad ligger man på i lön? Ca? Du behöver inte säga exakt men på ett ungefär... nu har jag även sökt till en storstad så kanske kan tänka mig att den ligger något högre än om man jobbar på mindre ort.
Tack igen för din info. Uppskattas verkligen.