• Josefine1980

Mops eller chihuahua? tips, kört fast

Hej,
    jag vet att ingen kan säga åt mig vilken hundras jag ska ha men jag skulle uppskatta all hjälp och tips jag kan få med raserna. Jag väljer mellan mops och chihuahua, jag ska inte göra något speciellt med hunden som utställning eller något utan vill ha den för vanlig vardag. Så snälla ni som har dessa raser eller kan mycket om dem kan ni snälla skriva för och nackdelar med dem. Tack snälla! 

• Svar på tråden Mops eller chihuahua? tips, kört fast
  • Minisen

Jag har Mopsar och kan helt klart rekomendera rasen =)
    Det är en glad, trevlig och mycket personlig ras som är avlad för att vara till sällskap!  

Gå in på www.mopsorden.se och läs på.
    Och snälla! Vilken ras du än väljer, välj en seriös uppfödare! Det är guld värt!

• Donum

Jag skulle välja mops pga mentaliteten. Chihuahua är en tuff och ettrig ras. Mopsen är mer cool och har hög retningströskel. 

• basset

Mopsen är en lättskött, enkel och en väldigt snäll hund. Tyvärr har min älskade mopsgosse svåra andningsproblem, trots att jag köpte honom på en välkänd kennel. Dessutom var han svindyr. Han kostade 20 000 kr! Det är alldeles för mycket!

• Alltid Daph
    basset skrev 2012-11-21 20:34:26 följande:
    Mopsen är en lättskött, enkel och en väldigt snäll hund. Tyvärr har min älskade mopsgosse svåra andningsproblem, trots att jag köpte honom på en välkänd kennel. Dessutom var han svindyr. Han kostade 20 000 kr! Det är alldeles för mycket!

Just ja, det där med andningen... Och ögonen kan väl hoppa ut i extrema fall? Men som någon skrev ovan, se till att få kontakt med en riktigt seriös uppfödare. Ingen garanti, men då har man iaf gjort vad man kan. 

15000 är väl ett normalpris för en mops?  
  • Benny 648

Det där med att ögonen kan poppa ut är bara snack, man får ju kolla upp så det är en renrasig Chihuahua man köper.
    Själv har jag 4 barn , 2 katter och en lite större hund.
    Men så köpte vi Chihuahua och det är den bästa hund jag stött på.
    ker att den är väldigt lätt att ha o göra med lyssnar bra leker bra,,, Ja, allt är bara toppen med den hunden.
    Skulle aldrig i livet kunna tänka mig en annan hund efter denna upplevelse.
    Detta var bara lite om min uppfattning
    Alla tror sig ha en förutfatta uppfattning om Chihuahua och det är bara okunnig människor som pratar om att ögon poppar ut o dyl.
    Läs på innan ni säger nått om ni själva inte vet.
    mvh

• U never saw me

Tyvärr har jag aldrig träffat på en mops utan andningsproblem, så jag röstar på chihuahua. Jag hade fått otroligt dåligt samvete om min hund skulle råka bli en av dessa stackare som låter som att de har andnöd 24/7.

• Deiia
    U never saw me skrev 2012-11-23 19:42:04 följande:
    Tyvärr har jag aldrig träffat på en mops utan andningsproblem, så jag röstar på chihuahua. Jag hade fått otroligt dåligt samvete om min hund skulle råka bli en av dessa stackare som låter som att de har andnöd 24/7.

Precis så!

Min lilla blandis har en mopskompis. Han orkar bara springa max 10 meter när dom leker, sedan kan han inte andas......usch vad jag tycker synd om honom    
  • Athema

Av de chihuahuor och mopsar jag har träffat så tycker jag att mopsarna har varit de som varit mer sociala och stabila. Detta gäller dock 4 chihuahuor och 7 mopsar så har ju träffat mer mopsar än chihuahua. 

Tycker mopsen är en trevligare ras men de har ju större risk för att drabbas av andningsbesvär samt att man ska undvika att gå med dom i skog pga av ögonen. En kompis hade låtit sin mops leka med en annan hund i parken och han hade sprungit in i en buske och fått en kvist i ögat. Efter ett antal operationer och behandlingar blev han blind i det ögat. Väldigt tråkigt. Chihuahuor har ju liiite mer skyddade ögon.

De Chihuahuor jag träffat har varit mera ettriga och fega tråkigt nog.

Man man vet ju aldrig alla hundar är ju individer och kan bli helt olika till sättet. 

• hundpuss

Helt klart chihuahua! Men det beror ju på vad du vill träna/göra med hunden, även om hunden kanske främst är tänkt till sällskap. Chihuahuor är pigga och glada hundar, roliga att träna med! 

• Alltid Daph
    Benny 648 skrev 2012-11-23 19:26:47 följande:
    Det där med att ögonen kan poppa ut är bara snack, man får ju kolla upp så det är en renrasig Chihuahua man köper.
    Själv har jag 4 barn , 2 katter och en lite större hund.
    Men så köpte vi Chihuahua och det är den bästa hund jag stött på.
    ker att den är väldigt lätt att ha o göra med lyssnar bra leker bra,,, Ja, allt är bara toppen med den hunden.
    Skulle aldrig i livet kunna tänka mig en annan hund efter denna upplevelse.
    Detta var bara lite om min uppfattning
    Alla tror sig ha en förutfatta uppfattning om Chihuahua och det är bara okunnig människor som pratar om att ögon poppar ut o dyl.
    Läs på innan ni säger nått om ni själva inte vet.
    mvh
    Jag talade om att mopsars ögon har poppat ut i extrema fall då de varit mycket utstående. Detta pga ett missförstånd när rasstandarden skulle översättas till svenska och de skrev utstående istället för framträdande. Detta tolkades så att det ideala var en hund med så utstående ögon som möjligt och man avlade fram djur där ögonen låg extremt grunt i ögonhålorna.

Jag är påläst.

mvh  
Svar på tråden Mops eller chihuahua? tips, kört fast