• Anonym

Nån som provat på att bo i Usa? Är det dyrt med lägenheter? Jag vill prova på att på I New York.

Visste inte vilken tråd man skulle lägga denna tråd i så lägger min tråd i relationsproblem. 
    Saken är den att jag är gör trött på att bo i i Sverige vet inte om det är för att jag är trött på att vara singel och ensam, trött på det vardagliga livet här m.m. Händer liksom aldrig något roligt eller annorlunda.
    Finns det ni som har flyttat till Usa och hur länge har ni bott där?
    Bara provat på att bo där eller blivit kvar?
    Har en i släkten som flyttade och gifte sig med en i England så det går ju lite i släkten att flytta lång så att säga. Jag har släkt både i New york och Florida så skulle kunna prova på att bo där över sommaren eller så. 
    Saken är det att jag har ett funktions hinder och har lite svårt för förändringar.
    Men väldigt sugen på att prova på att bo någon annanstans , tänker mig att man kanske kunde finna kärleken i ett annat land då det inte går att finna här.
    Nu är det inte bara pågrund av det men en av anledningen att jag vill härifrån är att ja inte finner nån att dela mitt liv med kanske det finns nån för mig i ett annat land ? Man vet ju aldrig? Någon som bott i Usa och kan berätta lite hur det är ? Skulle vilja bo på Manhattan. Hur är det å bo där? Är hyres lägenheter dyra?  

• Svar på tråden Nån som provat på att bo i Usa? Är det dyrt med lägenheter? Jag vill prova på att på I New York.
  • Anonym

Ja, jättedyra men det beror ju på HUR du kan tänka dig att bo också.

• Anonym

I New York är det galet dyrt att bo!

Men det finns andra delar av USA som är betydligt billigare. Jag tror att det går att hitta ganska billiga boenden i Florida för tillfället. Då blir man dock beroende av bil om man inte bor mitt i städerna och där är det också dyrt.

Problemet med USA är väl just detta med uppehållstillstånd. Jag är osäker på hur länge man får stanna på turistvisum. 

• Anonym

Jag funderade på två eller tre månader till en början. Jag har släkt i New York så kan säkert bo nånstans där nån känner nån som har nån billig liten lägenhet eller rum i en lägenhet tillexempel. 
    Är ju bara att höra runt. Men det är långt fram i tiden iaf ett år fram i tiden för vill få ordning på lite saker här hemma först.  

• Anonym

Det är inte helt lätt att lagligt få stanna så länge i USA. Undersök det noga för om du åker fast för att ha varit där illegalt så riskerar du livstids utvisning ur landet.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-21 23:59:43 följande:
    Det är inte helt lätt att lagligt få stanna så länge i USA. Undersök det noga för om du åker fast för att ha varit där illegalt så riskerar du livstids utvisning ur landet.
    Hur tänker du nu? Man behöver ju inte ens ha ett visum för att stanna i 2-3 månader. Det räcker med inresetillståndet (ESTA).
  • Anonym

Utan Visum (men med ESTA givetvis) får du stanna i upp till 90 dagar. Du får stanna hur många 90-dagars-perioder du vill under ett eller två år eller hur länge ditt ESTA nu gäller så länge du lämnar nordamerika efter 90 dagar och åker tillbaka igen senare.

Turistvisum är ganska svårt att få. Man måste bevisa att man kommer att resa tillbaka till sitt hemland, att man har någonting som väntar på en här som man inte kan lämna. Man måste bevisa att man har tillräckligt med pengar för att inte behöva jobba alls under tiden man bor där eftersom det är olagligt för turister att arbeta i USA. Så du måste ha rätt mycket pengar eller en stadig inkomst som inte kräver att du arbetar.

Skall man bosätta sig i USA behöver man ett green card (uppehållstillstånd) eller ett medborgarskap (har du inte redan medborgarskap måste du ha haft ett green card i flera år innan du kan ansöka om ett). Green card kan du få genom att gifta dig med någon i USA eller genom att investera enorma summor pengar eller genom att vinna green card-lotteriet, men sannolikheten för det är inte jättestor.

• Kråkakråka

Jag älskar New York, bodde där i ett år och flyttade säkert åtta gånger. Bodde "live-in" som nanny, hyrde rum av bekants bekant, bodde på vandrarhem, hade turen att träffa en person som lät honom hyra son pappas bortresta lägenhet, osv. Vad jag vill säga med det är att om man är lite framåt kan lösningarna trilla rakt framför fötterna på dig. Men dyrt - japp!

New York är en underbar start, men du måste räkna med att den är lila hård och tuff som den är spännande och inbjudande.

Lycka till!

• Apotheosis

Jag bor i Kalifornien. Det var jättesvårt att ta sig dit. Det är absolut inte bara att åka dit och "bli kvar". Jag tror inte ens man får hyra en lägenhet om man är som turist och dessutom är det väl knappast någon idé att hyra en lägenhet i MAX 90 dagar (som är så länge som du får stanna som turist om du inte har ett visum) utan då kan man kanske hyra ett rum veckovis. Hur har du tänkt att göra med adress? Jag rekommenderar att du har kvar din lägenhet här i Sverige eftersom du ändå måste åka tillbaka när dina 90 dagar är slut (eller ditt turistvisum om du skulle lyckas få ett sådant). Det är olagligt att "bli kvar" här i USA så du måste ha någonting att återvända till när du kommer hem. Du kan inte adressändra till USA eftersom du inte lagligt kan BO där om du är där som turist så du måste ha en adress i Sverige även om du inte vill behålla och betala hyra för din lägenhet under tiden du bor där. Då får du adressändra hem till dina föräldrar eller liknande. :)

ALLT i USA är annorlunda och jag älskar det. Jag har aldrig varit i New York men jag gissar att det är mycket mer likt Sverige än vad Kalifornien här. Kalifornien och Sverige har absolut INGA likheter. Inte ens färgen på asfalt är samma liksom. och ja, färgen på himmelen är också jätteolik Sveriges. Sverige har mycket blåare himmel (när man kan se den) och Kalifornien har mycket MER himmel. Nu frågade du ju inte efter skillnaderna mellan just Kalifornien och Sverige, men jag ville ändå betona hur absolut ingenting är likt överhuvudtaget, inte ens de saker man tror skall vara samma.

Om du har körkort och vet att du vill stanna i USA en längre tid rekommenderar jag att du söker som Au Pair. Då får du chansen att bo i USA i ett år, du får jobba som Au Pair (Är du i landet som turist får du INTE jobba ALLS då det är olagligt. Du får inte ens jobba i Sverige FRÅN USA via datorn eller liknande, om de skulle komma på dig.), du träffar och lär känna människor och kommer in i en Amerikansk vardag på ett sätt du inte gör som turist. Jag har aldrig testat att vara Au Pair men jag har hört bra saker om det.

JAG bor här för att jag har gift mig med en man som har amerikanskt medborgarskap. Det är ett av de få sätt man faktiskt kan FLYTTA till USA. Annars är man bara här tillfälligt, som turist, som student, som au pair eller på ett arbetsvisum som upphör om man av någon anledning förlorar sitt jobb... ett visum har alltid ett slut och då måste man flytta tillbaka till Sverige.

• Anonym (tjej)

Hur ha de gått? Vet att de e ett tag sen tråden startades men e nyfiken.

Svar på tråden Nån som provat på att bo i Usa? Är det dyrt med lägenheter? Jag vill prova på att på I New York.