• Anonym (Less på banken)

Bästa betalkortet?

Jag undrar vilka betalkort det finns, och vilket som är bäst. Den bank jag har kort hos nu tar ut en årlig avgift för kortet, liksom en avgift för att jag ska förenkla deras jobb genom att betala mina räkningar själv. De har ganska saftigt valutapåslag, och inga som helst förmåner. Jag får även bara ta ut pengar i vissa automater, annars åker jag på en extrakostnad. Det måste finnas betalkort med bättre villkor? Någon som har ett tips. Är inte intresserad av kreditkort, utan vill helst ha ett rent betalkort där man betalar med det som finns på kontot.

• Svar på tråden Bästa betalkortet?
  • strojes

Jag har Swedbanks bankkort kopplat till masercard. Ingen kredit på kortet. En summa dras två gånger om året från kontot. Jag kan ta ut pengar i alla uttagsautomater (både Swedbanks automater och alla bankomater).

ICA har ett bankkort som kostar 200:- per år (för studenter mellan 20 och 35 är det gratis). Jag tror man kan välja ifall man vill ha kredit eller ej. Kortet är kopplat till mastercard. I ICAbutiker får man 1 poäng per krona och i alla andra fall man betalar med kortet får man 0,5 poäng per handlad krona. Utomlands är det ingen avgift för uttag eller betalning med kortet. Mer info finns på www.ica.se

• SailorGirl

Skandiabanken.

Visa Bankkort Månadsavgift                                                                                      20 kr Automatuttag inrikes 0 kr Automatuttag utrikes 0 kr Betalning med kort 0 kr Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag utomlands 1,65 %

• SailorGirl

Kan tillägga att Swedbank har - i mitt tycke - den bästa internetbanken, men de är för dyra.

• mfm

Danske Bank har gratis bankkort, man kan ta ut utan kostnad i alla svenska bankomater. Valutaväxlingspåslaget är 1,5% om jag inte minns fel. Man kan även betala räkningar utan kostnad (precis som på ungefär alla banker utom Swedbank).) Forex Bank har också gratis bankkort och man får högre ränta på pengarna (2,05% mot för 0% på Danske Bank), fast Forex är lite struliga...

GE Money Bank har bankkort helt utan valutaväxlingspåslag och utan  årsavgift. Man får 12 gratis uttag per år sedan kostar det 15 kr per uttag (men de 12 gratis uttagen kan användas utomlands).

Förslagsvis använder du Danske Bank eller Forex inom Sverige och GE Money Bank när du är ute och reser.

Hmm, det är Swedbank som min bank är ansluten till. Men i mina hemkrokar finns alltså inget bankkontor för just Swedbank, utan det är mindre, lokala banker som är anslutna till Swedbank. Men som har litet egna villkor, t.ex. med uttagsavgift på alla automater utom Swedbanks.

ICA verkar ha bonus på alla inköp, även utanför ICA, om man har kredit på kortet. Men inte på betalkortsvarianten? Eller har jag fattat fel?

En kollega tipsade mig om OKQ8:s kort, dock måste man ha kredit kopplat till det kortet. Men det räcker i så fall med 500 kr på krediten... Finns det något bättre kort än det? Och med bättre menar jag ingen avgift, högre ränta, mer bonusåterbetalning eller inget krav på kredit.

• Anonym
    Anonym (Less på banken) skrev 2012-11-22 10:06:21 följande:
    Hmm, det är Swedbank som min bank är ansluten till. Men i mina hemkrokar finns alltså inget bankkontor för just Swedbank, utan det är mindre, lokala banker som är anslutna till Swedbank. Men som har litet egna villkor, t.ex. med uttagsavgift på alla automater utom Swedbanks.

Fast för att få ett bra kort så får du gå över till kreditkort annars kommer du inte få några förmåner.

Kan rekomendera American express gold, lagom årsavgift med massor av förmåner om man reser tex.

Frågan är vad du egentligen vill ha? Massa bra förmåner? Grtais kort? Gratis internetbank? Ingen växlingsavgift? Vad är viktigast? 
    Anonym skrev 2012-11-22 10:12:04 följande:
    Fast för att få ett bra kort så får du gå över till kreditkort annars kommer du inte få några förmåner.Kan rekomendera American express gold, lagom årsavgift med massor av förmåner om man reser tex.Frågan är vad du egentligen vill ha? Massa bra förmåner? Grtais kort? Gratis internetbank? Ingen växlingsavgift? Vad är viktigast? 

Ja du, det jag vill är väl att inte betala extra för allt och inte få något tillbaka för det. Så jag vill helt enkelt ha kort och bankttjänster som inte kostar mig en massa pengar, utan att jag får så mycket för det. Jag är rätt irriterad på storbankernas gigantiska vinster, och att de tar ut pengar för att jag ska få ha ett kort överhuvudtaget och därmed komma åt mina egna pengar. Samtidigt tar de betalt procentuellt per inköp av butikerna. Så tycker de dessutom att man ska ta ut kontanter i samband med inköp också, i butikerna, så får de extra betalt för det också... Kul för dem, men jag vill inte vara så dum att jag ställer upp på det. Utan nu vill jag ha ett kort som gynnar mig så mycket som möjligt...
  • dfuoih

Shell Mastercard
    OKQ8 visa

Inga årsavgifter eller fakturaavgifter eller andra avgifter (om du betalar i tid)
    1% i bonus på _alla_ köp som du kan handla för.

Vi får ungefär 2000kr tillbaka från Shell i år för saker vi tidigare köpt på andra kort. :)

Går utmärkt att kombinera med bonuskorten från ICA, COOP osv. Man får då tex 2% bonus på ICA iställer för 1%.

• Anonym

Coop visa.

Kostar 99 kr år men det får man med råge igen på återbäring.

Men det är ett kreditkort, inte ett bankkort, så man måste föra över pengar från sitt vanliga bankkonto

• Anonym
    dfuoih skrev 2012-11-23 22:34:45 följande:
    Shell Mastercard
    OKQ8 visa

Inga årsavgifter eller fakturaavgifter eller andra avgifter (om du betalar i tid)
    1% i bonus på _alla_ köp som du kan handla för.

Vi får ungefär 2000kr tillbaka från Shell i år för saker vi tidigare köpt på andra kort. :)

Går utmärkt att kombinera med bonuskorten från ICA, COOP osv. Man får då tex 2% bonus på ICA iställer för 1%.
    Hur fungerar det i praktiken när du skriver att man kan kombinera Shell mastercard med andra kort? 

Hu betalas bonusen ut, dras det av på en faktura en gång om året? 
  • dfuoih
    Anonym skrev 2012-11-23 22:50:12 följande:
    Hur fungerar det i praktiken när du skriver att man kan kombinera Shell mastercard med andra kort? 

Hu betalas bonusen ut, dras det av på en faktura en gång om året? 
    Först drar du ditt bonuskort. Sedan väljer du att betala med ett annat kort. Har aldrig varit något problem på Coop eller ICA. Fråga i kassan hur du skall göra om du är osäker.

På Shell får man bonusen krediterad på fakturan 2 gånger per år.

Jag har faktiskt svårt att förstå hur folk kan tycka att det är vettigt att betala pengar för att ha ett visa/mastercard när man kan få betalt istället?
  • Anonym
    dfuoih skrev 2012-11-24 00:52:44 följande:
    Först drar du ditt bonuskort. Sedan väljer du att betala med ett annat kort. Har aldrig varit något problem på Coop eller ICA. Fråga i kassan hur du skall göra om du är osäker.

På Shell får man bonusen krediterad på fakturan 2 gånger per år.

Jag har faktiskt svårt att förstå hur folk kan tycka att det är vettigt att betala pengar för att ha ett visa/mastercard när man kan få betalt istället?
    Tack för ditt svar.

Vi har ett Shell Mastercard, men använder det bara när vi tankar i Tyskland/Östrerrike.

Ska ta ett snack med maken och se om vi kan lägga om våra rutiner.  
Svar på tråden Bästa betalkortet?