• Anonym (?)

Vad har DU för emotionella BEHOV i relationen?

Jag och min man försöker jobba på våran relation. och vi båda har gjort testet och läst igenom i princip allt på denna sida www.marriagebuilders.com/graphic/mbi3300_needs.html
    Han menar att om man möter en persons viktigaste behov kommer den att vara lycklig.

Men jag vet inte ens vad jag har för "viktigaste" behov?? 

Vad har ni för behov? och hur yttrar sig dom? hur bemöter er partner dom? 

Allt jag vill ha är att känna mig nöjd och lycklig men har en konstant känsla av "missnöje"

Vi prövade på min man, för han visste hans viktigaste behov var beundran, att bli respekterad och få komplimanger för alla hans färdigheter. och för hans del har han blivit lyckligare, mår bättre och känner sitt värde i relationen, vilket är underbart. men vad fan behöver jag?? ingen aning..??

Hjälp? 

• Svar på tråden Vad har DU för emotionella BEHOV i relationen?
  • Clotilda

Det är svårt. För det är ju en avvägning mellan vad som är vettigt att en annan människa ska ge en och vad man måste jobba på själv. Uppskattning är en sån där svår balansgrej - å ena sidan vill man ju bli sedd och bekräftad, samtidigt måste man kunna se och bekräfta sig själv och inte lägga allt på sin partner.

Jag själv behöver bli sedd i den mening att jag ska kunna gå till min partner med mina funderingar kring relationen, och bli bekräftad (inte samma sak som att vi ska hålla med varandra jämt, men att jag blir förstådd och sedd). Om jag börjar gå till folk utanför relationen för att få bekräftat på att jag har rätt att känna eller tycka saker så vet jag att det betyder att jag inte får det inom relationen, och det har alltid varit början till slutet. Oerhört viktigt.

Jag behöver också känna att det är rättvist, till exempel med arbetsfördelning. Skulle inte palla att behöva ta hand om och serva en annan människa med städning, tvätt, handling och matlagning. Måste känna att vi är två.

En annan viktig grej är nog att jag måste känna att vi har samma mål, att vi vill samma saker och kämpar för samma saker. Gemensamt för alla dessa tre grejer är nog att jag behöver känna att vi är ett team, inte att vi drar åt olika håll.

Sen har jag en del personliga problem som jag försöker lösa utan min partner, till exempel måste jag hela tiden jobba på att jag har så lätt för att känna mig ofördelad och orättvist behandlad. JAg vet att det är rester från barndomen. Måste också hela tiden jobba på att inte tolka in saker i min partners beteende och tro på de svar jag får när jag frågar.

Det är svårt med relationer. =)

• Anonym (mia)

Vad spännande att ni talar om detta tillsammans!

För några år sedan läste jag boken Kärlekens 5 språk av Gary Chapman som hjälpte mig att bättre förstå vad jag saknade. Precis som Clotilda har jag också upptäckt saker som jag själv behöver jobba med och inte kan belasta min man med.   

Svar på tråden Vad har DU för emotionella BEHOV i relationen?