• Mammatilltretroll

Hur lågt blodtryck räknas som för lågt och när får man symptom av lågt tryck?

Jag har ett rätt lågt blodtryck, har alltid haft det tror jag..
    I flera år har jag haft problem med huvudvärk, ostadighetskänsla (inte karusellyrsel utan mer som att allt är lite ostadigt..) och trötthet och läkarna hittar inget fel.
    Men jag börjar undra om det beror på mitt låga blodtryck..?

Om jag mäter direkt när jag satt mig ner efter att jag typ dammsugit och inte varit stilla i mer än några sekunder så har jag typ 110/70.
    Mäter jag direkt när jag vaknar har jag typ 86/50
    I vila när jag sitter ner och pluggar har jag max 90/60 men oftast typ 88/55

Finns det någon mer som har så här lågt tryck?
    Har ni symptom av det och isåfall vad?

Jag dricker ingen alkohol, röker inte och äter bra, dricker 2 liter vatten/dag.. men motionerar ingenting pga olika anledningar..

• Svar på tråden Hur lågt blodtryck räknas som för lågt och när får man symptom av lågt tryck?
  • Pimpinellan

Till mig har de sagt övertryck under 100 och undertryck under 65,men rätta mig gärna ni experter! För lågt är väl inte bra i längden,man mår ju dåligt och blir yr som sagt,men det går åtgärda med medicin. Lakrits ger ju också högt blodtryck-du kan ju testa.

• Zargenta

Lågt blodtryck ska inte vara farligt men det är obehagligt det vet jag själv, trots graviditet så ligger jag lågt och lider av sex stegs yrsel, dvs reser jag mig upp fort och går sex steg så rasar jag nästan ihop om jag inte hinner luta mig mot nåt!

• Anna83 m Juline och Vincent

Jag har som dig! Är trött,frusen,känner igen den ostadiga känslan och har hjärtklappning och massor av blodtrycksfall dagligen! Jag har fått Effortil utskrivet av min läkare. Jag har tagit 1 tablett 3 ggr om dagen. Det hjälper men inte tillfredsställande så nu ska jag öka dosen till 2 tabletter 3 ggr om dagen. Ska hämta ut nya tabletter idag då mina är slut!

• ruthen

Jag brukar mäta mitt när jag är ute och går och går in på något apotek i usa och jag har alltid ungefär samma
    105/ 65 och jag har inga fysiska symptom förutom att jag blir yr om jag sitter på huk och reser mig snabbt upp. Det kan då svartna för ögonen, vilket också har hänt om jag tränat hårt.

• Tanya q

Hej jag opererade gastric bypass föra vecka 18/5nu jag frus o kallt i mina händer o fötterna vad ska jag göra mvh tanya

Svar på tråden Hur lågt blodtryck räknas som för lågt och när får man symptom av lågt tryck?