• Lund1

Ska jag kräva honom på underhåll?

Har en dotter på 10 år tillsammans med en man som aldrig betalat en krona i underhåll utan jag har erhållit de 1273 kronorna från Försäkringskassan.

Läste nyss en artikel om underhållstöd och underhållsbidrag på hd.se.

Har aldrig vetat att underhållsbidraget kan vara inkomstberoende utan trott att det är 1273 kr/mån som gäller oavsett inkomst!

Så här ligger det till; min dotters pappa nolltaxerar i Sverige men jobbar på sjön och kammar i genomsnitt in 1 miljon om året och har gjort så de senaste 8 åren.

Har tittat på schablon över kostnader för barn här: www.konsumentverket.se/privatekonomi/Hushalle...#childrenfood

Efter uträkning på Försäkringskassans hemsida blir summan han är skyldig att betala 4533 kr i månaden!

Frågan är, ska jag kräva honom på det? Då med stor risk för att den dåliga relation vi redan har, med stor sannolikhet kommer förvärras ytterligare?? Och som vanligt drabbas säkert då även vår dotter.

Känns också lite girigt att kräva hans pengar..

Eller är det inte mer än rätt?

• Svar på tråden Ska jag kräva honom på underhåll?
  • Frontline

Det är väl värt ett försök.

Du kan bara kräva retroaktivt 3 år tillbaka...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Barbamamah

Det är inte du som kräver underhåll utan din dotter. Hon är berättigad till en försörjning av sina föräldrar enligt lag och du som vårdnadshavare har en skyldighet att driva den frågan åt din dotter och tillvarata hennes intressen tills hon är myndig.

• Anonym

Jag skulle inte starta något. Själva poängen är just att staten får driva in pengarna om de orkar. Barnet är som jag ser det försörjt. Försörjt av staten med 1273 kr och av dig med minst samma summa + barnbidraget. Visst vore det kul om dottern kunde få del av hans miljoner nu men det får hon när han trillar av pinn. Eller som i mitt fall när pappans dåliga samvete kom ifatt honom när barnet blev tonåring. Han ville då få det till att han minsann var givmild men jag talade bara om för honom att jag såg det (och att barnet borde se det) som avbetalning på en gammal skuld.

• Grappa

Han nolltaxerar i Sverige, men redovisar han sin inkomst i något annat land? Annars är det ju omöjligt att få några pengar av honom.

• Anonym

Har du ingen egen inkomst? Föräldrar ska försörja sina barn efter försörjningsförmåga och utifrån vad barnet kostar. Så vad kostar barnet per månad? Vilken försörjningsförmåga har du själv? Om han nolltaxerar har han ingen inkomst.

Jag har väldigt svårt att tro att barnets kostnader är kring 6000 kronor per månad dock.

• hymafr
    Anonym skrev 2012-11-24 10:26:54 följande:
    Har du ingen egen inkomst? Föräldrar ska försörja sina barn efter försörjningsförmåga och utifrån vad barnet kostar. Så vad kostar barnet per månad? Vilken försörjningsförmåga har du själv? Om han nolltaxerar har han ingen inkomst.

Jag har väldigt svårt att tro att barnets kostnader är kring 6000 kronor per månad dock.
    Fast samtidigt ska barnet ha rätt till samma ekonomiska standard som om föräldrarna bodde ihop.
  • sextiotalist
    hymafr skrev 2012-11-27 11:25:16 följande:
    Fast samtidigt ska barnet ha rätt till samma ekonomiska standard som om föräldrarna bodde ihop.
    Nej, det är struntprat och fullständigt orimligt, ökar föräldrarnas inkomst för att de flyttar isär? För nu är det två hyror, två försäkringar, två elabonemang, två kylar som skall hållas igång, två frysar som skall hållas igång etc etc.

När min sambo och hans ex separerade så ökade den totala boendekostanderna med 100%, men inte deras inkomster   
  • Anonym
    hymafr skrev 2012-11-27 11:25:16 följande:
    Nej, det ska barnet inte ha. Vill du envisas med att påstå det så får du visa källa på det. Jag kan inte visa källa på att barnet inte ska det eftersom det inte alls är något som finns med i förarbeten eller lag.
  • hymafr
    Anonym skrev 2012-11-27 11:57:00 följande:
    Nej, det ska barnet inte ha. Vill du envisas med att påstå det så får du visa källa på det. Jag kan inte visa källa på att barnet inte ska det eftersom det inte alls är något som finns med i förarbeten eller lag.
    Intressant att det inte finns med.
    Har inte själv sökt efter bekräftelse på det utan litar helt på att den advokat jag använt mig av visste vad hon talade om när hon kom med förslag på rimligt underhåll. 
  • hymafr
    sextiotalist skrev 2012-11-27 11:31:19 följande:
    Nej, det är struntprat och fullständigt orimligt, ökar föräldrarnas inkomst för att de flyttar isär? För nu är det två hyror, två försäkringar, två elabonemang, två kylar som skall hållas igång, två frysar som skall hållas igång etc etc.

När min sambo och hans ex separerade så ökade den totala boendekostanderna med 100%, men inte deras inkomster   
    Nu handlar det ju om en frånvarande förälder som anta stjäna mer än tillräckligt för att ha råd med det du räknar upp och dessutom borde få hyfsat mycket pengar över i slutet av månaden.

Om ett barn bor ihop med sina föräldrar och t ex rider och spelar tennis så är det meningen att det ska få fortsätta med det efter föräldrarnas separation - om det finns pengar över till det. Dvs en, eller båda, föräldrarna kan inte hävda att de inte ska betala för barnets fritidsintressen bara för att de hellre vill lägga pengarna på nöjen.  Det är därför ett underhåll fastställt i domstol kan vara betydligt högre än det underhåll man får genom fk.
  • sextiotalist
    hymafr skrev 2012-11-28 11:01:06 följande:
    Nu handlar det ju om en frånvarande förälder som anta stjäna mer än tillräckligt för att ha råd med det du räknar upp och dessutom borde få hyfsat mycket pengar över i slutet av månaden.

Om ett barn bor ihop med sina föräldrar och t ex rider och spelar tennis så är det meningen att det ska få fortsätta med det efter föräldrarnas separation - om det finns pengar över till det. Dvs en, eller båda, föräldrarna kan inte hävda att de inte ska betala för barnets fritidsintressen bara för att de hellre vill lägga pengarna på nöjen.  Det är därför ett underhåll fastställt i domstol kan vara betydligt högre än det underhåll man får genom fk.
    Ja, om barnet hade dessa intressen och om ekonomin finns, då kan man kanske  få igenom detta i en prövning.
    Men inte alltid, sambons ex försökte, men fick nej i tingsrätten (ja, hennes advokat hade påstod detta), de drog ner 3000 kronor (det var för omkring 20 år sedan) från det hon begärt.

Fast i Ts fall så måste hon påvisa att han har dessa inkomster och eftersom han inte deklarerar några pengar i Sverige så är det nog rätt svårt.
    Hon skall också påvisa att desa kostnader finns och att det är nödvändiga kostnader, samt att hon själv inte har möjlighet att ta del av dessa kostnader.   

• Anonym

kan det bevisas vad han tjänar?

• Anonym (. . .)

Jag har valt att inte kräva min dotters pappa på pengar då jag inte vill ha kontakt med honom. Att börja bråka om pengar skulle bara leda till att min dotter får lida. Då han är fruktansvärt sniken och betalar han så ska han också ha- Även om han egentligen skiter i barnet. Han fick nämligen för sig att han skulle ha barnet när fk skickade första inbetalnings kortet. Det intresset höll i sig i en månad sen började han glömma igen och betee sig illa mot barnet. 

Men jag kan förstå argumentet - rätt ska ju egentligen vara rätt.

Han lever lyxliv jag får skrapa ihop för att vi ska klara oss. Men å andra sidan så har jag ett barn som mår bra och inte längre behöver må dåligt över hur pappa beteer sig mot henne. 

Ibland måste man  välja.

• ZsaZsa

Varför ska han inte betala? Det är ju hans barn! På vilket sätt kommer det att gå ut över barnet? Betalar han till Fk idag och de till dig eller betalar han inget alls? Frågan är ju vilken inkomst de kan räkna på om han inte skattar i Sverige och om den går att bevisa.

Du kan börja med att kontakta en jurist för att se om underlaget håller och sedan fatta beslut om huruvida du ska gå vidare. En smart sak är ju att, om han döms att betala mer, så sätter du in en del av de pengarna varje månad på ett bra sparkonto till dottern. Sådant brukar domare i tingsrätterna också gilla och då dämpar du eventuell klagan om att du är girig för personlig vinning. Skrattande

Svar på tråden Ska jag kräva honom på underhåll?