Mjukaste underlaget?
Har en belgisk jätte som på vinderhalvåret hoppar runt fritt i källaren men har ett hörn/bur. I år strax efter vi tog in honom för gott efter sommaren fick han "bumblefoot" på båda bakbenen som har varit ett helsike att få läkt. veterinären frågade ju naturligtvis vad vi har för underlag och svarade då att han hoppar runt fritt på betongolv, sover i en BIA-bädd och har en bur han inte är i så ofta men som har torv + halm som underlag. Buren är ren, han kissar i ett hörn alltid så det är lätt att ta bort men bajset ligger ju oftast där han ligger.
Vi diskuterade om vilket underlag som vore bäst och det slutar nu med att jag behåller burunderlaget men han får inte hoppa fritt i källaren på det hårda betonggolvet. Vilket ju är jättrettråkigt för honom även om buren är på 2 kvm.
Så till min fråga, har jag rätt underlag? torv (ca 5 cm tjockt) + halm (ca 5 cm tjockt).
Och när jag ändå pratar torv så undrar jag vart kisset tar vägen??? Jag vet ju var han kissar men torven är alldelles torr tills en dag då den är dygnsur och jätte illaluktande när man gräver i det. Ska jag gräva i det eller funkar en torvbädd hos kanin som med häst att man itne ska ta bort kisset utan bara bajset + fylla på med torv?