• Kvasthilda

Väninnans sjuåring får välling i nappflaska

Ja som rubriken säger.
    Vi har ett par vänner som har en sjuårig kille som fortfarande får välling i nappflaska varje morgon och varje kväll.
    Även om han skulle vakna vid 05.00 så går mamman upp och gör en vällingflaska!
    Vår son är 8,5 år och han slutade med välling i nappflaska när han va ca tre år. Efter det fick han antingen fullkornsvälling eller havremust i en kopp för nyttan med vällingen kan ju vara bra ur näringssynpunkt och mättnad.

Jag tycker det känns olustigt att se när de bär upp honom och går och lägger honom med vällingflaskan en lördag klockan 22.30 t.ex när ungarna håller på och leker för fullt.
    Det känns som att man kränker hans rätt att få utvecklas och bli stor.
    Jag skulle inte komma på tanken att säga något, jag vet ju hur känsligt det är när det gäller ens egna barn, men hur vanligt är detta?
    Killen sover även fortfarande hos sina föräldrar i sängen varenda natt. I hans säng sover möjligen pappan när det blir för trångt.
    Det är speciellt hon som verkar vilja ha kvar bebisen och inte släpper taget.
    Vid matbordet matas han också istället för att kräva att han själv äter upp och får sitta kvar vid bordet tills han är klar. 

• Svar på tråden Väninnans sjuåring får välling i nappflaska
  • Ankankamon

Fattar inte hur det kan funka eftersom han tyvärr borde bli så mobbad i skolan att han skulle vilja lägga avv omedelbums.

• gemba

Det verkar som om det stora problemet är att mamman i väldigt mycket behandlar killen som en bebis. BÄR UPP en sjuåring...? Nu har jag själv inte någon sjuåring men har svårt att se mig själv bära ens min femåring, han är ju tung!

Om vi bara pratar om själva vällingen dock... När min nu fem-åring var tre år började vi prata om att sluta med nappflaskan för honom. Det råkade min syster höra. Hon är fullt normal i utvecklingen, med drack välling från sin älskade pipmugg tills hon var åtta år, och hon sa mycket strängt till oss att det där bestämmer han själv... Ha ha, syrran är väldigt diplomatisk och inte sån som sätter sig på andra i vanliga fall, så vi hajade nog till både jag och min man.Flört

Så - ibland ber fem- och fyraåringen om välling till kvällsmat. Och då vill de ha flaska. Inte när vi har gäster och äter gemensam kvällsmat och inte när vi är borta för då har vi inte grejerna med oss. Men vill de det så får de, och eftersom vi inte behandlar dem som bebisar när det gäller annat så ser jag inte det som ett problem. Men visst ser det lite löjligt ut med en nappflaska i handen på en fem-åring...

• sextiotalist
    gemba skrev 2012-11-22 15:43:42 följande:

Det verkar som om det stora problemet är att mamman i väldigt mycket behandlar killen som en bebis. BÄR UPP en sjuåring...? Nu har jag själv inte någon sjuåring men har svårt att se mig själv bära ens min femåring, han är ju tung!

Om vi bara pratar om själva vällingen dock... När min nu fem-åring var tre år började vi prata om att sluta med nappflaskan för honom. Det råkade min syster höra. Hon är fullt normal i utvecklingen, med drack välling från sin älskade pipmugg tills hon var åtta år, och hon sa mycket strängt till oss att det där bestämmer han själv... Ha ha, syrran är väldigt diplomatisk och inte sån som sätter sig på andra i vanliga fall, så vi hajade nog till både jag och min man.Flört

Så - ibland ber fem- och fyraåringen om välling till kvällsmat. Och då vill de ha flaska. Inte när vi har gäster och äter gemensam kvällsmat och inte när vi är borta för då har vi inte grejerna med oss. Men vill de det så får de, och eftersom vi inte behandlar dem som bebisar när det gäller annat så ser jag inte det som ett problem. Men visst ser det lite löjligt ut med en nappflaska i handen på en fem-åring...

Håller med, vårt barn drack välling i flaska tills han var 6 ungefär, men mer än ett år tidigare så hade han börjat be oss att ställa undan flaskorna etc. Han ville inte att kompisarna skulle se, så vi visste att det var på väg bort, så vi lät honom bestämma takten.

Så jag ser inte vällingen eller så som ett problem, utan snarare sagt att mamman håller kvar barnet i utvecklingen istället 
  • skogsvitter

Är du säker på att det inte är en bebis på 7 månader, istället för 7 år?
    Förövrigt skulle det vara mycket roligare om sådana här trådar hamnat på rätt ställe redan från början, dvs sandlådan.

• Kvasthilda
    skogsvitter skrev 2012-11-22 15:50:49 följande:
    Är du säker på att det inte är en bebis på 7 månader, istället för 7 år?
    Förövrigt skulle det vara mycket roligare om sådana här trådar hamnat på rätt ställe redan från början, dvs sandlådan.
    Tragiskt nog är det sant fast man skulle önska att det vore ett skämt.

En lördag kväll efter middag osv, kanske klockan 23.00, kan hon gå och göra välling i nappflaska,  lyfta upp honom i famnen, komma ut till oss andra i rummen och säga "Säg godnatt nu till de andra". Ungefär som man gjorde med sin treåring. 
    Grejen är att hon inte bara lägger honom utan lägger sig själv och honom i deras säng och så sover hon för natten också. Där sitter vi med maken och har en trevlig kväll fortsättningsvis.  
  • sextiotalist
    Kvasthilda skrev 2012-11-22 15:55:47 följande:
    Tragiskt nog är det sant fast man skulle önska att det vore ett skämt.

En lördag kväll efter middag osv, kanske klockan 23.00, kan hon gå och göra välling i nappflaska,  lyfta upp honom i famnen, komma ut till oss andra i rummen och säga "Säg godnatt nu till de andra". Ungefär som man gjorde med sin treåring. 
    Grejen är att hon inte bara lägger honom utan lägger sig själv och honom i deras säng och så sover hon för natten också. Där sitter vi med maken och har en trevlig kväll fortsättningsvis.  
    Fast det har nog hänt mig, i sig så var det kanske ett år innan.

Det var en fest som jag var på och vårt barn var trött, eftersom det var på ett nytt ställe så låg jag bredvid honom tills hans somnade och jag också... Men det var en engånsföreteelse, men jag förstår vad du menar, hon behandlar honom som mycket mindre än vad han är.  
  • Kvasthilda
    sextiotalist skrev 2012-11-22 15:59:50 följande:
    Fast det har nog hänt mig, i sig så var det kanske ett år innan.

Det var en fest som jag var på och vårt barn var trött, eftersom det var på ett nytt ställe så låg jag bredvid honom tills hans somnade och jag också... Men det var en engånsföreteelse, men jag förstår vad du menar, hon behandlar honom som mycket mindre än vad han är.  
    Ja det har väl hänt varenda förälder ;) 
    Detta är dock varenda gång. 
  • Ankankamon

Nu har jag inga egna barn, men tiderna är väl inget att haka upp sig på? Eller var jag den enda som inte fick vara uppe till 22-23 när jag var 7-8? Inte ens på lördagar?

• La Lola

Jag förstår inte hur du kan hålla käften?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Väninnans sjuåring får välling i nappflaska