• Anonym

Är folk i småland ovanligt blyga/folkskygga ????

Flyttade till småland för ett par år sen, och det är inte många smålänningar vi lärt känna på dessa åren.

Min undran, är smålänningar ovanligt blyga/folkskygga ? Eller är det bara så att folk idag inte vill träffa nya vänner ?  

• Svar på tråden Är folk i småland ovanligt blyga/folkskygga ????
  • Ankankamon

Vad har ni gjort för att ta kontakt med folk då? I Kalmar var alla trevliga, men det var ju inte direkt som att grannen tittade förbi oinbjuden på kaffe direkt.

• Anonym (Vetlanda)

vart bor du då? ^^

• Anonym

Det känns snarare som att frågan är vad har vi inte gjort !?!

Man tycker att man är öppen/trevlig/ och hjälsam mot folk.

Folk är allmänt trevliga om man ses ute eller så, men skulle man råka nämna att man vill ses hemma en kväll och umgås, eller hitta på ngt på helgerna...då e det stopp ! Alla har sitt sen innan......Vilket e tråkigt när man kommer utifrån     

• Anonym

Det är just det spontana man saknar

• Felizia

:) Har bott i Kalmar under ett par år (inflyttad) och det var hopplöst att lära känna några "infödingar". Alla kände alla och verkade nöjda med det! Har också besökt "bekantas bekanta" i andra delar av Småland och funderat på om de är blyga? Oartiga? Ouppfostrade? Introverta? Komplexfyllda? Eller vad är problemet..? Många kan knappt ta i hand eller presentera sig... Nej - något fel verkar det vara.

• Mattias 81

Småland är väldigt inskränkt på sitt sätt. Jag har bott i denna småländska stad i 10 år och jag känner... hmm... 1 person i stan och honom gick jag gymnasiet med.

Det är helt omöjligt att komma in i det hela då många är släkt och man ses som en utböling antingen medvetet eller omedvetet.
    Ett av de bästa sätten att få småländska vänner är att gå med i kyrkan. Ser de att du är med där och kommer dit varje Söndag så öppnar de upp sig för dig.

Annars kan det vara svårt. 

• Anonym

Felizia, så har jag med funderat många ggr !!!! Vad e det som e fel egentligen ? :)

Mattias, vi är inte ett dugg kyrkliga och vägrar att gå i kyrkan för att träffa folk

• Mattias 81
    Anonym skrev 2012-11-23 23:47:33 följande:
    Felizia, så har jag med funderat många ggr !!!! Vad e det som e fel egentligen ? :)

Mattias, vi är inte ett dugg kyrkliga och vägrar att gå i kyrkan för att träffa folk
    Då blir det som det blir också. Försök hitta andra inflyttade så blir det lättare.

Jag har som sagt bott här i 10 år och har haft 2 småländska flickvänner men har lik förbannat inte kommit in i samhället. 
  • Iwy

Jag kommer ifrån Kalmar och umgicks ganska blandat med folk utifrån och barndomskompisar men oftast umgås många nog med såna de växt upp med/gått i samma skola som etc för att det är bekvämt. Nästan alla jag växt upp med bor kvar och umgås med samma folk som de alltid gjort, nu bor jag i Stockholm så kan inte tipsa om något bra ställe att träffa folk på tyvärr men förr eller senare finner ni nog några mysiga smålänningar

• Anonym (mmm)

Helt klart är det nog så lite så med smålänningar.
    Har nu bott här i några år men det är inte direct lätt att få kontakt.

Det är tur man har familj annars hade det varit väldigt... Dött.
    Lite så att vi funderar på att flytta vidare.

Svar på tråden Är folk i småland ovanligt blyga/folkskygga ????