• Äldre 22 Nov 17:30
    2069 visningar
    4 svar
    4
    2069

    Vad läser du helst för dina barn?

    Hej alla föräldrar där ute! Jag går just nu andra året på lärarprogrammet  och har precis dragit igång ett litet projekt med två kurskamrater där vi undersöker hur engelska och svenska barnböcker skiljer sig från varandra. Jag har en liten fundering, vilka böcker läser ni helst för era barn, och varför? Väljer ni böcker utefter innehållet, bilder, budskap, eller någonting helt annat? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Vad läser du helst för dina barn?
  • Äldre 22 Nov 17:42
    #1

    Här läser vi de böcker som barnen väljer på bibblan. Dom är 4 år och 2.5 år gamla. Helst ska det vara rymden och pirater i böckerna.

    Just nu har vi böcker hemma som tex

    Piratjakten i Rävlunda

    Pippi Långstrump

    Alfons Åberg leker med bokstäver

    Billy på sjukhus

    Ingrid vill äta

    Kompisen längtar

    Jag läser gärna böcker som är lite pedagogiska och kan lära dom lite mer, men det är inte lika populärt hos barnen

    Har en bok här hemma för de lite mindre barnen som dom gillar som heter Mjau och de små stolarna. Där är det mycket om färger.                      

  • Nyfike­n gul
    Äldre 22 Nov 17:59
    #2

    Min son är 4 år och han gillar lite finurliga o kluriga böcker han får skratta lite åt, gärna på rim. Gamla klassiker med tex Lennart Hellsing är därmed det han väljer först på biblioteket då han lärt sig att dom ofta rimmar och är lite knasigt roliga. 

    alfons är en klar favorit som han nyligen upptäckt  också. 

    Han gillar också böcker med bilar och traktorer - men inte ren fakta det är tråkigt, även om det är skrivet för barn. Han vill gärna ha en historia att lyssna på , tex att traktorn fått i uppdrag att gräva för att det ska byggas en ny simhall... simhallen är något han känner igen och kan relatera till och då blir det genast intressant.

     


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 22 Nov 18:01
    #3
    Nyfiken gul skrev 2012-11-22 17:59:15 följande:
    Min son är 4 år och han gillar lite finurliga o kluriga böcker han får skratta lite åt, gärna på rim. Gamla klassiker med tex Lennart Hellsing är därmed det han väljer först på biblioteket då han lärt sig att dom ofta rimmar och är lite knasigt roliga. 

    alfons är en klar favorit som han nyligen upptäckt  också. 

    Han gillar också böcker med bilar och traktorer - men inte ren fakta det är tråkigt, även om det är skrivet för barn. Han vill gärna ha en historia att lyssna på , tex att traktorn fått i uppdrag att gräva för att det ska byggas en ny simhall... simhallen är något han känner igen och kan relatera till och då blir det genast intressant.

     

    Oh... Ska kolla efter Lennart Hellsing nästa gång vi är på bibblan. Tack för tipset.
  • Äldre 23 Nov 06:19
    #4

    Jag har två pojkar - en 3,5-åring och en snart 5-åring. 

    Äldsta har fullkomligt snöat in på böckerna om Sandvargen av Åsa Lind. Vilket jag faktiskt är rätt glad för. Underbara böcker. Han var lite småförkyld förra helgen och vi läste över 200 sidor och han ville bara läsa mer och mer. V är inne på andra rundan på raken . Han är över lag väldigt intresserad av att läsa kapitelböcker sedan ett par månader tillbaka.

    Lillebror älskar böckerna om Ingrid, Lilla Anna och Långa farbrorn, Barbapapa, böckerna om Halvan.....m.fl. Blandad kompott helt enkelt, men vill gärna ha mycket bilder - färgglada sådana. Han lyssnar ofta när jag läser för storebror i kapitelböcker också men han väljer andra böcker själv. Han är för tillfället också väldigt intresserad av "mini"-böcker av typen pixi.

    Barbro Lingrens böcker om grisen Benny har varit och är fortfarande starka favoriter också, liksom Pija Lindenbaums böcker. 

Svar på tråden Vad läser du helst för dina barn?