Kan man arbeta 80% och få fp 20% varje arbetsdag måndag-fredag?
Jag var föräldraledig tom 31 maj. Mellan 1 juni och 31 augusti har jag arbetat 100%, mellan 1 september och 21 december arbetar jag 75% varje arbetsdag måndag-fredag. Jag kompletterar med 1/4 föräldrapenning varje arbetsdag måndag-fredag. Vår dotter går på dagis mellan 08:30 och 15:30 varje dag måndag-fredag.
Dessvärre har jag inte kunnat klämma in mina arbetsuppgifter på 75%, vilket har lett till att jag har fått ett mycket stort flexsaldo. Jag skulle därför vilja gå upp till 80% arbetstid efter 21 december, fördelat på varjearbetsdag måndag-fredag och komplettera upp med föräldrapenning. Vår dotter kommer fortfarande att gå varje arbetsdag måndag-fredag på dagis.
Jag har svårt att tolka Försäkringskassans regelverk i detta fall. Det verkar som att det endast är möjligt att antingen arbeta 75% och komplettera med 1/4 föräldrapenningdag eller att arbeta 87,5% och komplettera med 1/8 föräldrapenningdag. Jag skulle alltså vilja arbeta 80% varje dag måndag till fredag och komplettera upp med 20 % föräldrapenning varje arbetsdag, samtidigt som vår dotter går på dagis varje dag (motsvarande ca 80% av heltid)? Kan jag göra det?