• Anonym (rådvill)

Kan man arbeta 80% och få fp 20% varje arbetsdag måndag-fredag?

Jag var föräldraledig tom 31 maj. Mellan 1 juni och 31 augusti har jag arbetat 100%, mellan 1 september och 21 december arbetar jag 75% varje arbetsdag måndag-fredag. Jag kompletterar med 1/4 föräldrapenning varje arbetsdag måndag-fredag. Vår dotter går på dagis mellan 08:30 och 15:30 varje dag måndag-fredag.

Dessvärre har jag inte kunnat klämma in mina arbetsuppgifter på 75%, vilket har lett till att jag har fått ett mycket stort flexsaldo. Jag skulle därför vilja gå upp till 80% arbetstid efter 21 december, fördelat på varjearbetsdag måndag-fredag och komplettera upp med föräldrapenning. Vår dotter kommer fortfarande att gå varje arbetsdag måndag-fredag på dagis.

Jag har svårt att tolka Försäkringskassans regelverk i detta fall. Det verkar som att det endast är möjligt att antingen arbeta 75% och komplettera med 1/4 föräldrapenningdag eller att arbeta 87,5% och komplettera med 1/8 föräldrapenningdag. Jag skulle alltså vilja arbeta 80% varje dag måndag till fredag och komplettera upp med 20 % föräldrapenning varje arbetsdag, samtidigt som vår dotter går på dagis varje dag (motsvarande ca 80% av heltid)? Kan jag göra det?

• Svar på tråden Kan man arbeta 80% och få fp 20% varje arbetsdag måndag-fredag?
  • Försäkringskassan

Hej, 

Om du ska arbeta 80% behöver du ta ut 1 hel dag med föräldrapenning sammanlagt per vecka, hur du fördelar upp den dagen är upp till dig och det som blir bäst enligt ditt schema, antingen 1 hel dag per vecka eller så får du fördela upp den dagen över de dagar du går ner i tid beroende på hur din arbetsdag ser ut. 

Du kan välja att ta en lägstanivådag till exempel på helgen, då skyddar du hela veckan på det sättet om du skulle vilja göra så istället.

Hälsningar
    Petra, handläggare 

• Anonym (rådvill)

Hej
    Tack för ditt svar. Jag förstod dock inte vad du menar med att skydda hela veckan. Min inkomst, även när jag arbetar 75% som i dag, ligger över SGI-taket.  (årsinkomst 570 000)

Det är väl inte så att jag riskerar min SGI nu när jag jobbar 75% och jag kommer väl inte riskera den när jag går upp till 80%?
    undrar Rådvill

• Försäkringskassan

Hej igen!

Om du arbetar deltid men vill fortsätta att skydda en SGI som är baserad på heltid, kan du välja att ta ut föräldrapenning så att det täcker upp till din ordinarie arbetstid. Om du alltså nu arbetar 75 % eller 80 % men vill skydda en tidigare heltids-SGI kan du alltså ta ut föräldrapenning motsvarande 25 % eller 20 %. Det är  viktigt att det går jämt ut varje vecka. Det tidigare handläggare menar i sitt svar är att om du arbetar 80 % och ska ta ut föräldrapenning på 20 % kan du välja att lägga en hel lägstanivådag på lördagar eller söndagar. Då motsvarar det 20 % på en vecka och din heltids-SGI är skyddad. Du kan även välja att fördela det så att du tar ut en del föräldrapenning varje arbetsdag. 

Hälsningar
    Bushra, handläggare 

• Anonym (rådvill)

Hej igen
    Tack för era svar. Jag förstår ändå inte varför jag ska lägga föräldrapenningen på en lördag eller söndag och jag förstår inte varför jag ska ta en lägsta-nivå-dag (garantidag). Jag har inte arbetstid på lördagar eller söndagar. Jag hade tänkt att spara garantidagarna till kommande sommarledigheter.

Jag har arbetstid måndag-fredag, 39.57 timmar/vecka på heltid. Jag kommer att arbeta måndag-fredag 80% fördelat på måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag. Jag kommer att välja att ta ut min föräldrapenningsdag på fredagar. Eftersom jag har många SGI-dagar kvar (ca 150 tror jag) kommer jag att ta en sådan, inte någon av garantidagarna. Ett annat skäl till att jag vill ta SGI-dagar är att min arbetsgivare betalar ut sk. föräldralön för SGI-dagar, men inte för garantidagar (tror jag).

Så min kontrollfråga är: om jag väljer att arbeta 80% och tar min SGI-föräldrapenningsdag på fredagar är då min SGI skyddad?

• Försäkringskassan

Hej

Det du kan göra är att ta ut 1/8 i föräldrapenning måndag till fredag på sjukpenningnivå och sedan ta ut en halv lägstanivådag på lördagen eller söndagen. Då har du skyddat din SGI.
    I och med att du tar ut dagar på sjukpenningnivå kan du inte välja att ta ut en heldag en dag i veckan. Utan då måste du dela upp det gentemot hur du avstår arbete.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

Svar på tråden Kan man arbeta 80% och få fp 20% varje arbetsdag måndag-fredag?