• Chigitita

Koppla in bänkdiskmaskin?

Har köpt en begagnad så har inte någon bruksanvisning, har letat på nätet hittar en länk som inte går att öppna.
    Min man tänkte att man kunde koppla in den i kranen, de hade dom gjort som haft den innan. 
    För det första är munstycket på slangen för litet och för det andra tänker jag på att maskinen släpper ju inte in vatten hela tiden så om kranen hela tiden står på så blir det ju fullt med vatten i slangen och tillslut för högt tryck.
    Har förstått att vi antagligen behöver byta blandaren till en "bänkdiskmaskins vänlig", får man göra det när man hyr? Hur mkt kan det kosta?
    Men det finns ett rör under diskbänken, inne i städskåpet, som ser ut som att man kan koppla in något där, kan det vara så att man kan koppla in vida det röret? 

• Svar på tråden Koppla in bänkdiskmaskin?
  • fjånkan

Det är ju svårt att koppla in en bänkdiskmaskin under diskbänken om ni inte tänker ha den i sopskåpet (som mina föräldrar faktiskt har).

Det korrekta sättet är att sätta på en extra "utgång" vid kranen. Er hyresvärd kan kanske göra det. Annars kan man köra med "snabbkoppling", men det är inte lika säkert och hyresvärdar brukar inte uppskatta det. De kan lossna, släppa delvis, så det sprutar ut vatten och man kan inte använda kranen till annat när diskmaskinen är på. För högt tryck i slangen behöver du inte oroa dig över. En separat diskmaskinskran står ju också alltid öppen, för att maskinen ska kunna ta vatten när den behöver..

Mitt råd är att höra med hyresvärden om de kan/vill hjälpa er. Om inte annat så får ni då veta vilka deras krav är, så ni vet vad försäkringen inte täcker etc.

• Chigitita

Extra utgång är något som man då sätter på blandaren? Hur sätter man fast en sådan?
    Snabbkoppling är via kranen? 

• fjånkan

Snabbkoppling sätter man på kranen, ja. Så får man koppla på den för att diska och ta bort den för att kunna använda vatten till annat.

Den extra utgången finns på blandare. Pris är nog från ca 1000:- och uppåt. Men så tillkommer ju rörmokarkostnad om inte hyresvärden kan göra det åt er.

• Chigitita

De vi har på blandaren är en svart plastbit som går att skruva loss med mejsel då det är en stjärnskruv mitt i den, när man får bort den är den en vit plast pigg eller vad man ska kalla den som sticker ut och därifrån rinner vatten hela tiden, kan den vara något som man kan koppla in i?
    En sån där snabbkoppling som man sätter i kranen borde man då få tag på i nån sorts hushållsapparats affär? Får plocka med slang o alltihop då så man vet att den passar :P

• Chigitita

Kort på blandaren

Denna gråa adapter har dom haft skruvad på kranen, denna passar då inte våran kran

Slangen från maskinen, den gråa adaptern har varit skruvad på den blå delen

Detta är röret under diskhon

• LillaEmlaan

Hade en bänkdiskmaskin tidigare och den kopplade vi in i kranen (Munstycket på kranen!).
    Den adapter som kom med maskinen passade inte våran kran ifrån början heller men jag åkte till en VVS-butik och visade upp adaptern, förklarade läget och fick köpa en liten del till adaptern för typ 50:- och sedan var det bara att tuta och köra :)

• LillaEmlaan
    LillaEmlaan skrev 2012-11-22 22:25:54 följande:
    Hade en bänkdiskmaskin tidigare och den kopplade vi in i kranen (Munstycket på kranen!).
    Den adapter som kom med maskinen passade inte våran kran ifrån början heller men jag åkte till en VVS-butik och visade upp adaptern, förklarade läget och fick köpa en liten del till adaptern för typ 50:- och sedan var det bara att tuta och köra :)
    Vi fick alltså skruva bort munstycket och sedan fästa adaptern direkt på kranen om du förstår?
    Lite svårt att förklara :P
  • Chigitita

Ja men jag förstår vad du menar :) Det va precis så som förra ägaren till våran maskin hade gjort, men efter att ha googlat lite så fick jag reda på att risken med att göra så är att nånting, minns inte vad de heter :P i blandaren kan förstöras vilket kan leda till vattenskador som då kanske hemförsäkringen inte tänker plus att jag kan förstöra för grannarna så att när dom ska ha kallt vatten så får dom varmt och vice versa :/

• slazh

Det kan gå ner ett extra rör från blandaren för att koppla in till en diskmaskin. Har man en bänkdiskmaskin som ska stå på diskbänken så finns det blandare som har ett uttag ovanför diskbänken också för att koppla in en bänkdiskmaskin. Köpte precis en sådan blandare för runt 1700kr, det finns inte så många billigare än så faktiskt i alla fall inte vad jag har kunnat hitta.

Svar på tråden Koppla in bänkdiskmaskin?