• JTA

Vilken etnicitet har en svensk svensk?

Soran Ismail, aktuell i gatubråk med SD-riksdagsmän, intervjuas i DN idag.

www.dn.se/kultur-noje/det-ar-inte-jag-mot-sd

"I dag menar Soran Ismail dock att svenskheten måste särskiljas från etniciteten.

– Svensk blir man när man får sitt pass, men folk klarar inte av att skilja mellan etnicitet och nationalitet. Jag är lika mycket svensk som någon annan, fast jag är kurd. Att ifrågasätta att en kurd kan vara svensk är som att fråga: Hur kan du ha bord när du har stolar? Hur kan du vara både pappa och innebandyspelare?"

Så "svensk" är alltså inte en etnicitet längre? Till skillnad från "kurd".

Vilken etnicitet har då jag som är svensk svensk?

Och nationalitet, dvs tillhörighet till "ett kollektiv som förenas av gemensamma faktorer såsom språk, religion, etnicitet, härstamning, historia, kultur, traditioner, gemensam styrelseform och sociala normer" -  är alltså reducerat till att inneha ett svenskt pass?

• Svar på tråden Vilken etnicitet har en svensk svensk?
  • themia

Jag menar att etnicitet är ett begrepp man bör vara mycket försiktig med att använda. Idag är olika folkgrupper i allmänhet så uppblandade att begreppet förlorar sin betydelse. T.ex. i Bosnien där etniciteten bestäms efter vilken religion man tillhör. Är kurder en etnisk grupp, eller är det en grupp som har ett gemensamt språk? Vad är en etnisk svensk? En som råkar ha anor som levt inom det (dåvarande) svenska språkområdet? Är en skåning etnisk svensk?
    Finns det etniska engelsmän? Det engelska folket består av en blandning av kelter, angler, saxare, danskar mm.
    Tala gärna om nationalitet, men skrota begreppet etnicitet!

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • JTA
    themia skrev 2012-11-23 18:17:20 följande:
    Jag menar att etnicitet är ett begrepp man bör vara mycket försiktig med att använda. Idag är olika folkgrupper i allmänhet så uppblandade att begreppet förlorar sin betydelse. T.ex. i Bosnien där etniciteten bestäms efter vilken religion man tillhör. Är kurder en etnisk grupp, eller är det en grupp som har ett gemensamt språk? Vad är en etnisk svensk? En som råkar ha anor som levt inom det (dåvarande) svenska språkområdet? Är en skåning etnisk svensk?
    Finns det etniska engelsmän? Det engelska folket består av en blandning av kelter, angler, saxare, danskar mm.
    Tala gärna om nationalitet, men skrota begreppet etnicitet!
    Men om nationalitet åtminstone delvis baseras på etnicitet så blir det märkligt att skrota en del av det som definierar nationaliteten. 

Dessutom betyder nationalitet mer än vad du tror. Det handlar inte bara om passet. Vilket kan läsas redan i TS.  

Anyway, vad Soran tycks mena är att etniciteten "kurd" är meningsfylld, medan "svensk", vad det än är, nu kan fyllas med den mening han finner för gott. I det här fallet med den mening som krävs för att han själv skall betraktas som svensk. Tydligen anser han det mycket eftertraktansvärt att kunna kalla sig för svensk. 

Jag hade förstått Soran om han konstaterat att även "kurd" kan fyllas med vad som helst, men det gör han inte.  Med tanke på Sorans engagemang i diverse kurdiska kulturella och etniska aktiviteter och föreningar antar jag att han inte heller tycker så. Det är enbart betydelsen av "svensk" som kan tunnas ut till meningslöshet. Det är i så fall inte helt fel att påstå att han är svenskfientlig. 
  • themia

Ditt resonemang styrker min tes. Etnicitet är ett vanskligt begrepp. Både Soran och du är svenskar, att han kom hit som nyfödd ändrar ingenting.

• JTA
    themia skrev 2012-11-23 21:28:24 följande:
    Ditt resonemang styrker min tes. Etnicitet är ett vanskligt begrepp. Både Soran och du är svenskar, att han kom hit som nyfödd ändrar ingenting.

Så då är jag kurd?

Annars stämmer ingenting i resonemanget. 
  • JTA
    JTA skrev 2012-11-23 21:42:45 följande:
    Så då är jag kurd?

Themia: 

Du är också kurd, förresten. Eller vill du vara japan? Du kan vara vad du vill! 
  • JTA
    Daddy Cool skrev 2012-11-23 21:55:03 följande:
    themia ville väl skrota begrepp som kurd.
    Ja. Det är en intellektuellt ärlig ståndpunkt, till skillnad från Sorans. 

Och om det inte längre betyder någonting att vara svensk, eller kurd eller japan, så kan vem som helst vara det. 

Kanske themia därmed även vill stryka regeringsformens andra paragraf, sista stycket?

"Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas. "

Och skrota alla bidrag till kulturföreningar etc. Till exempel de kurdiska där Soran är aktiv.  
  • Den vita staden

V a d  är vi som är adopterade då?
    Vi är etniskt en sak o kulturellt en annan.. nej det är inte så lätt ..

EVERY SAINT HAS A PAST, AND EVERY SINNER HAS A FUTURE
  • themia
    JTA skrev 2012-11-23 21:42:45 följande:
    Så då är jag kurd?

Jag vet, logik kan vara svårt ibland.
Svar på tråden Vilken etnicitet har en svensk svensk?