I vilka butiker är det okey att pruta.
Tycker att folk prutar allt mer
Tycker att folk prutar allt mer
Alltså, jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag, eller någon jag känner, försökte pruta i en butik i Sverige. Vad oförskämt!
Svarade "jag prutat aldrig" för det låg närmast.
Men jag kan ändå tycka att det är okej ibland.
Tex om man är i en möbelaffär och handlar mycket och det landar på kanske 30000, då kan det vara okej att fråga om man får lite rabatt ^^
Möbler kan man lätt pruta på, kanske inte på Ikea, men i mindre affärer när man köper större saker som soffa och säng. Det är inte oförskämt att pruta på marginalerna de har på sådana varor. Imorgon ska vi försöka pruta på tapeter, får se hur det går.
Det borde gå att pruta i mindre klädbutiker också, typ att de skickar med ett par strumpor eller liknande...
På bilar och på dator/teknikprylar brukar det gå alldeles utmärkt att pruta.
Jag gjorde det på min dator. Jag ville ha en MacBook, den vanliga, och de hade bara ett skyltex kvar och jag sa att jag tar den. Killen som sålde skulle då ändra lösenordet på den så att jag skulle kunna använda den men han knappade in fel varje gång och de ägnade en bra stund åt att leta efter rätt lösenord utan framgång. Han sa då att de hade MacBook Pro-varianten hemma och jag sa att jag kan ta en sån till samma pris som jag skulle ha köpt skyltexet för och det fick jag. Så, jag köpte en sprillans MB Pro för 8000. Då låg nypriset på 11999.
Oförskämt? Ja, kanske. Men jag blev glad!
Pruta??? Aldrig i livet! Bara om varan är defekt på något sätt!
Utländska butiker. Alltså sådana som man hittar i förorts centrum.. Inte för att jag gjort det!
På hemkunskapen en gång i tiden fick jag lära mig att alltid begära "kassarabatt" när man betalar kontant (dvs inte på avbetalning, kortbetalning var inte uppfunnet när jag gick på högstadiet). Det funkar faktiskt än om man handlar typ kyl/frys lite dyrare varor.
När vi köpte tvättmaskinen fick vi 5% rabatt eller likande, hemkörning och installation + att de tog hand om gamla tvättmaskinen (det var värt mest). Om det funkar på typ MediaMarkt vet jag inte.
Jag vet inte om det räknas som att pruta, jag bara frågar "ger ni kassarabatt?". Pruta orkar jag faktiskt mycket sällan med - antingen vill jag ha varan eller inte men det utan att tjafsa om priset.