• Anonym (rädd)

shaken baby av misstag?

Jag har sådan jävla ångest och kan inte sova.. För några dagar sedan åkte jag och min 10-månaders buss och när vi skulle av så var det ingen som ville hjälpa oss av så trött och stressad som jag var så tänkte jag inte på vad jag gjorde utan drog bara ut barnvagnen ur bussen så min bebis dunsade ner för busstrappan i vagnen. Han vart inte ledsen eller något och kröp om kring och lekte som vanligt resten av dagen.. men nu några dagar senare när jag sovit och faktiskt kommer ihåg vad som hände så har jag sådan jävla ångest.. svettas och har hjärtklappning, kan man ge sitt barn shaken baby omedvetet? Kan min bebis ha det utan att det märks? 

Jag är så rädd och känner mig så hemsk..  

• Svar på tråden shaken baby av misstag?
  • moontrip

Hur då dunsade? Tappade du vagnen eller "gick" du bara ner med den längs trappan? DET har jag gjort en miljard gånger, inga skakade bebisar här inte!

• Kjellgren

Satt barnet i vagnen hela tiden, barnet ramlade inte ur vagnen?

Ta det lugnt. Barn druttar på ändan hela tiden när de lär sig gå, eller hur? Och slår i bordskanter och allt vad det är. Om barnet är som vanligt så är det för att allt är som vanligt. 

• Anonym (rädd)
    moontrip skrev 2012-11-22 23:10:25 följande:
    Hur då dunsade? Tappade du vagnen eller "gick" du bara ner med den längs trappan? DET har jag gjort en miljard gånger, inga skakade bebisar här inte!
    Han satt i vagnen hela tiden, och dunsade fram och tillbaka i den medan jag drog ner vagnen för trappan som var 3 - 4 trappsteg. 
  • viseversa

Nej dom är inte gjorda av glas. För att skada hjärnan måste man skaka barnet våldsamt fram och tillbaka. Så huvudet slår. Sen är ditt barn ganska stor(10mån) och jag antar att barnet är stadig i nacken. Och han/hon är som vanligt så nej ditt barn är INTE skadat av bumpandet ner för 2-3 trappsteg.

• amanda h

Men please lugna ner dig :) shaken baby syndrome är när bebisen blivit misshandlad/skakad, det händer inte när barnvagnen skumpar ner för några trappor utan när man (usch) medvetet skakat bebisen så pass allvarligt att det leder till hjärnskador eller död. Så take a chill pill och lugna ner dig, din bebis mår bra! :)

• moontrip
    Anonym (rädd) skrev 2012-11-22 23:12:45 följande:
    Han satt i vagnen hela tiden, och dunsade fram och tillbaka i den medan jag drog ner vagnen för trappan som var 3 - 4 trappsteg. 
    Iiiiinga konstigheter då! (Om han är som vanligt förstås). Jag har dunsat ner för bra mycket längre trappor än så i alla fall! 

• Anonym (rädd)

Tack för svaren... Nu kan jag sova, var så himla rädd att jag gjort honom illa. 

• viseversa

Oftast är det små spädbarn som blir skadade på detta sett. Att en vuxen håller upp barnet och våldsamt skakar det lilla barnet eller slår barnet i skötbordet så huvudet "dunsar" mot underlaget. Blödningar i hjärna och ögon är vanligt vid hårda skakningar. Död är också vanligt likaså allvarliga livslånga hjärnskador.

Googla på detta ts så kan du läsa att det ditt barn råkat ut för INTE är någon risk för skador. Då skulle 90% av alla ungar ha hjärnskador om dom var så känsliga.

Svar på tråden shaken baby av misstag?