• Almis11

Julbelysning börja brinna?

Igår köpte jag nya julstjärnor (såna på fot som man har i fönstret) på ICA Maxi 79 kr.

Men nu funderar jag på... kan dom börjar brinna om dom står på hela dagen?
    Max 25 W vet jag.   

• Svar på tråden Julbelysning börja brinna?
  • Frontline

Är du rädd för att det ska börja brinna utav värmen som blir från lampan?

Satsa på att köpa ledlampor isf dom blir aldrig varma så det kan ta eld för den skull...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Grandmother

Varför sätter du dem inte på timer isf? Så de stängs av på dagen om du ej är hemma?

• Almis11
    Frontline skrev 2012-11-23 08:30:28 följande:
    Är du rädd för att det ska börja brinna utav värmen som blir från lampan?

Satsa på att köpa ledlampor isf dom blir aldrig varma så det kan ta eld för den skull...

Ja det är ju ett alternativ. Jag undrade nog egentligen bara ifall man skulle råka glömma dom på liksom ifall det skulle börja brinna då.. känns ju inte spec bra. Julstjärnorna är ju utav något slags papper.

Men det där med timer verkade bra =)      
  • Dr Mupp

Jag vet inte om de kan börja brinna, men vår gjorde inte det. Den stod på dygnet runt.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • jassikan

Kan och kan. Visst finns det risk att det blir ganska varmt, men då ska det förmodligen även vara så att något händer så att papperet ligger mot lampan.

Tveksam till om de ens får sälja dem om de kan börja brinna om lampan sitter på behörigt avstånd från papperet.

Finns troligen även något slags flamskydd i papperet. Och 25W ger inte så hög värme, så papperet är troligen anledningen till att de säger max 25W.

Det här är läsvärt:
    http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Pressmeddelanden1/Sa-elsakrar-du-julens-ljusglimtar/

• stickkontakt

Jag slår också ett slag för led-lampor. De kostar lite mer men de håller länge, drar väldigt lite el och de blir bara lite svagt ljumna. Perfekt som julbelysning med andra ord.

• Frontline
    stickkontakt skrev 2012-11-23 14:23:24 följande:
    Jag slår också ett slag för led-lampor. De kostar lite mer men de håller länge, drar väldigt lite el och de blir bara lite svagt ljumna. Perfekt som julbelysning med andra ord.
    Vi håller på att byta alla lampor i huset till led, som du säger dom kostar en del mer men dom vi sätter i nu håller nog så länge vi bor kvar i huset samt att dom drar ju 85% mindre el.

Första rummen som jag bytte i var barnen då deras taklampor står på jämt, så jag gick ca 300 watt till 40 watt i deras rum..
    I köket vart det ungefär lika mycket i skillnad.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • stickkontakt
    Frontline skrev 2012-11-23 14:34:15 följande:
    Vi håller på att byta alla lampor i huset till led, som du säger dom kostar en del mer men dom vi sätter i nu håller nog så länge vi bor kvar i huset samt att dom drar ju 85% mindre el.

Första rummen som jag bytte i var barnen då deras taklampor står på jämt, så jag gick ca 300 watt till 40 watt i deras rum..
    I köket vart det ungefär lika mycket i skillnad.
    Vi håller också på att byta. Vi köper inget annat än led nu. En annan praktisk aspekt är att de tål att tändas och släckas i princip oändligt många gånger. Inte en dålig egenskap när man har en ettåring som precis lärt tända och släcka lampor
Svar på tråden Julbelysning börja brinna?