• Anonym (mamma)

måste jag acceptera detta ang umgänget?

Exmaken jobbar mycket och oregelbundet. Och har skickat ett schema på sina lediga stunder för oss att anpassa oss efter, jag skickade tillbaka med ändring för tider då vi redan har planer, och ville ha det bekräftat.

Nu måste jag inför varje eventuellt umgänge kontakta mitt ombud som kontaktar hans ombud, som ringer honom för att få bekräftat om umgänge kan ske eller om hans schema ändrats.

Kan jag inte kräva att tider som han själv föreslagit ska gälla för umgänge utan att behöva bekräfta varje gång och inte kunna veta förrän dagen innan umgänge ska ske?

• Svar på tråden måste jag acceptera detta ang umgänget?
  • Månstråle

Enklast är väl att ha ett fastställt umgänge, vh, on-fre eller vad som, så ni alla kan planera er tid sedan efter ug och kanske kunna vara flexibel vid behov

• Anonym (mamma)

Problemet är att det inte går att fastställa ett umgänge med denna människa, han jobbar alltid olika dagar kvällar och nätter i veckan. Jag skulle inte få vara annat än flexibel, samt att vi bor så att det bara är helgumgänge som är aktuellt. Han har begärt umgänge 2 söndagar i rad, en lördag, en fredagkväll under hela november och december. Hans förslag enligt det schema som han har. Jag har accepterat allt detta utan ändring, så varför inte bara bekräfta så kan jag planera, jag kan säga till barnen att då och då träffar ni pappa. Men som det är nu kan jag inte gärna säga något för ändras det så blir de grymt besvikna. Nä istället ska mitt ombud jaga hans ombud som ska jaga honom, och så får jag i bästa fall svar på fredagen innan. Prata med honom, det går inte, han idiotförklarar och förolämpar mig allt han hinner och det gagnar inte barnen att höra honom kalla mig för mentalt störd och efterbliven när jag inte accepterar att han ska styra vårt liv även efter vi gått isär. Jag törs sätta 1000spänn på att han halar på det för att kunna styra min planering in i det längsta.

• Månstråle

Vad är problemet egentligen? Har han begärt vissa dagar och du accepterat dessa dagar då är det klart inget mer att diskutera liksom

• Anonym (mamma)

Jag fick ett förslag, jag godkände det och skickade tillbaka till mitt ombud att jag ville ha det bekräftat att det är det här som gäller nu. Och får svar att han godkänt en av tiderna, samma sak inför nästa umgänge jag skickar ett mail till mitt ombud att jag vill ha samtliga tider bekräftade, och får svar fredagen innan umgänge att han accepterar den tiden. Samma sak händer nu för tredje gången och jag börjar tröttna på att inte få svar på om han accepterar alla sina föreslagna tider.

Eller ska jag anta att han godtagit förslaget iom att jag inte gjorde några ändringar den här gången?

• Månstråle

Jag skulle ta det som spikat när du godkänt hans förslag då är det liksom upp till han att tala om att det blir förändring från det som han föreslog och som du godkänt. Inte ska han ge förslag, som du ska godkänna och döden ska han en gång till tala om att han kommer. Föreslår han ug 1/12 du godkänner det meddelar han ombud ja då är det bestämt att han har ug då för du godkände det ju, hade du inte godkänt det så hade du sagt att nej det funkar inte men gärna den 2/12, då är det upp till han säger han ja på ditt förslag så är det spikat eller så forts ni till ni finner en dag som funkar. Finns ingen anledning att ha ek massa extra led när ni själva betalar era ombud att jaga er

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-11-23 11:32:45 följande:
    Jag fick ett förslag, jag godkände det och skickade tillbaka till mitt ombud att jag ville ha det bekräftat att det är det här som gäller nu. Och får svar att han godkänt en av tiderna, samma sak inför nästa umgänge jag skickar ett mail till mitt ombud att jag vill ha samtliga tider bekräftade, och får svar fredagen innan umgänge att han accepterar den tiden. Samma sak händer nu för tredje gången och jag börjar tröttna på att inte få svar på om han accepterar alla sina föreslagna tider.

Eller ska jag anta att han godtagit förslaget iom att jag inte gjorde några ändringar den här gången?
    Tidigare har du gjort ändringar, men det gjorde du inte denna gången? Då skulle jag förutsätta att de tider han skickat gäller.
  • Anonym (mamma)

Jag har inte gjort ändring vad gäller dagar, bara lagt till tider som passar för lämning och hämtning på tåget. Förslaget han av var bara på dagar, utan tidpunkter.

Det är det jag vill ha bekräftat, att tiderna passar, men jag kan inte orka jaga honom varenda gång, och rätt som det är så ångrar han sig och det blev jobb istället. Så får man stå och förklara för barnen varför de åter igen blev bortvald för att jobbet är roligare.

• FrökenKanSjälv

TS,
    Kräv att få bekräftelse en viss tid i förväg. Tex att du ska ha hans förslag för en hel månad minst fyra veckor i förväg, sedan ska du svara honom per mail efter max tre dagar och så ska han maila dig max fyra dagar senare, dvs allt är bestämt senast tre veckor innan nästa månad börjar. Om du inte har mailar inom dina dagar så gäller hans förslag och om han inte bekräftar inom sina dagar (eller inte skickar något förslag fyra veckor innan) så blir det inget umgänge den månaden.

Tex inför januari ska alltså förslaget vara skickat till dig senast 3 dec, du ska svara senast 6 dec och han bekräfta senast 10 dec. Då har ni ett fastställt schema för januari tre veckor i förväg.

Det känns som att han mest är ute efter att styra ditt nya liv och då är det dags att sätta ner foten och inte tillåta det längre.

• Anonym

jobbar han helger?
    Jag har samma problem med mina barns pappa. Han kan inte på vardagar alls och han kan bara vissa tider hitan och ditan och jag accepterar inte det då det inte funkar för våra barn att de inte vet vilken dag de ska dit. De klarar inte av att det är lite hipp som happ. Därför han vi kommit överens om at than har barnen endast dagtid och då EN speciell dag på helgen, varje helg, varje vecka. Pappan och jag är överens om detta med tanke på att han har det jobb han har. Antingen kan han försöka byta jobb och ha dem på ett annat sätt eller ha kvar nuvarande och då accepterar han att det blir på detta sätt.

Detta gör att det inte behöver ändras hela tiden, barnen behöver inte bli förvirrade. Tycker ert system verkar väldigt krångligt, men ni kanske tycker om att ha det så?   

• Anonym (mamma)

kan själv, bra förslag, ska lägga fram det till mitt ombud.

Anonym skrev 2012-11-25 13:17:45 följande:
    jobbar han helger?
    Jag har samma problem med mina barns pappa. Han kan inte på vardagar alls och han kan bara vissa tider hitan och ditan och jag accepterar inte det då det inte funkar för våra barn att de inte vet vilken dag de ska dit. De klarar inte av att det är lite hipp som happ. Därför han vi kommit överens om at than har barnen endast dagtid och då EN speciell dag på helgen, varje helg, varje vecka. Pappan och jag är överens om detta med tanke på att han har det jobb han har. Antingen kan han försöka byta jobb och ha dem på ett annat sätt eller ha kvar nuvarande och då accepterar han att det blir på detta sätt.

Detta gör att det inte behöver ändras hela tiden, barnen behöver inte bli förvirrade. Tycker ert system verkar väldigt krångligt, men ni kanske tycker om att ha det så?   
    Det finns ingen regelbundenhet i alls när han jobbar, det är både helger, nätter, vardagar, ibland är han borta månader, och ibland hemma jättemycket. Jag vill att vi spikar varannan helg och att han får anpassa sig och om han inte kan så blir dom hemma, och då blir det hans förlust om han inte har lust att anpassa sig mer. Våra barn mår toppen när han vart borta på jobb i flera månader, sen rasar allt när han kommer tillbaka med sina krav. Vardagar är helt uteslutet då vi inte bor i samma kommun och det är skola, övernattningen går inte heller på grund av hans alkoholmissbruk som han vägrar erkänna, han har inga problem, det är helt normalt att dra i sig en karta starköl om man är ledig, oavsett veckodag. Sen det faktum att barnen måste säga till pappa om de ska få mat alls när de är hos honom, men det får jag visst bara tugga i mig, för om jag påpekar det så är det anmärkningsvärt enligt hans ombud hur jag saboterar och försöker förhindra umgänge. Jag har vänt mig ut o in för att anpassa mig efter honom i alla dessa år, jag tänker inte leva efter hans tider nu när jag äntligen kommit mig loss. Jag har gått med på samarbetssamtal, men trots att det låg på honom att ringa och boka tid så har det inte hänt än på nästan ett år, han vet ju att han kommer vara tvungen att börja anpassa sig han också och inte bara jag vid samtalen, och jag har gått med på att fastställa ett regelbundet umgänge, men även det motsätter han sig då han vill fortsätta styra och slippa ens försöka ta ledigt för umgänge.
  • Anonym (inlägg 9)

Har ni gemensam vårdnad?

• Anonym (mamma)
    Anonym (inlägg 9) skrev 2012-11-25 21:05:37 följande:
    Har ni gemensam vårdnad?
    Japp, för att han vägrar gå med på enskild, men han gräver sin grav allt djupare varenda gång han vägrar skriva på papper. Jag ville inte hålla på och tjafsa, men han drog det dit genom att inte skriva på medgivande till skolhälsan att hämta journaler, vår flytt, skolbyte osv, han visste att det var tillgången på jobb och möjligheten till bostad som styrde vår flytt, han hade ju redan flyttat ut ur vårt gemensamma hem och slutat betala de gemensamma räkningarna så jag hade inget val när banken ville ha pengarna. Jag fick interimistiskt på flytt och skolbyte tills han skrev under. Så om han fortsätter vara tvärtemot och bara försöker jäklas så kommer jag utan problem få vårdnaden själv snart säger mitt ombud.
Svar på tråden måste jag acceptera detta ang umgänget?