• Anonym

Vid vilken ålder fick ditt barn en mobil & vilken sort?

Nu är det nog dags att ge dottern  ( i åk 2-3) en mobil med kontantkort i julklapp....men vilken ska hon få. Den får inte vara för dyr max 1000:- Gärna en smartphone.

Hittade Samsung galaxy y till bra pris, tror jag?

Själv har jag en samsung note som jag är nöjd med.

• Svar på tråden Vid vilken ålder fick ditt barn en mobil & vilken sort?
  • politikern

Min son var tolv år när han fick mobil, en samsung galaxy mini. Innan dess har han haft mobiler som varit begagnade (inte smartphones)

• Anonym
    politikern skrev 2012-11-23 13:11:23 följande:
    Min son var tolv år när han fick mobil, en samsung galaxy mini. Innan dess har han haft mobiler som varit begagnade (inte smartphones)
    har funderat på om hon ska få min gamla xperia x10, men då behöver vi köpa nytt batteri + att den är bunden till 3, hade hellre velat ha telia. Så det lutar åt en ny mobil.
  • Iam

Min bonusdotter är 8 år och hon fick en enkel Nokia telefon som går att ringa på och ta emot samtal. För det är det den är till för. Egentligen ville min sambo vänta i några år till med mobiltelefon eftersom forskarna fortfarande inte är säkra på om strålningen från mobilen påverkar barns hjärnor. Men mamman ville att dottern skulle ha en mobil nu. 

• Anonym

Hon har tjatat om en iphone nu i 3 år, så hon lär inte "nöja" sig med en vanlig knapptelefon....Kommer lära henne att använda handsfree så mkt som möjligt, det gör jag själv.

• auapower

jag har ju inga egna barn än, men min ena systerdotter fick sin första mobil av mig i somras (hon fyllde 6 år) dock utan kontantkort, just för att hon ska kunna spela lite som storasyster gör och för att hon ska lära sig att skriva lite (det finns ju stavningshjälp i mobiler idag)  det var min gamla samsung galaxy 5 som var repig och så... hennes storasyster fick sin första mobil med kontantkort hösten när hon började ettan (hon är nu 9 år, så när hon var typ 7-8 om jag inte minns fel då hon hade lärt sig att skriva lite) den första hon fick var en samsung touchwiz tror jag, men nu har hon mormors gamla samsung galaxy ace, så inga jätte-"wow"-mobiler, men de fungerar och det går att spela spel från google-play (där det finns gratis och du behöver inte koppla nåt visakort till det till skillnad från appstore på iphone) så inget kan kosta pengar mer än sms och samtal och sånt, men med kontantkort så styr man ju lite hur mycket de ska få att ringa för.

jag personligen kan tycka att det är lite tidigt att få en mobil redan vid 7års ålder, men ändå så är det smart för då kan de och vi skicka sms om det är något "kom hem maten är klar" när hon är hos en kompis i närheten och så.

• Anonym (X)
    Anonym skrev 2012-11-23 13:13:11 följande:

har funderat på om hon ska få min gamla xperia x10, men då behöver vi köpa nytt batteri + att den är bunden till 3, hade hellre velat ha telia. Så det lutar åt en ny mobil.
    xperia x10 är MYCKET bättre än Galaxy Y, så om du köper ett nytt batteri för 300 kr och betalar 3 för att låsa upp mobilen så får du mycket mer för pengarna än att köpa en skruttig budgettelefon.
  • Batte

Jag bytte telefon för nån vecka sen, då fick min 6-åriga dotter den gamla, en iphone 4. Fast hon ser den nog mer som en spelmaskin än telefon dock.

• auapower

och! jag rekommenderar INTE en samsung galaxy gio (har dåligt betyg från användare) eller en iphone, då du måste knyta ett kreditkort till ditt apple-id för att kunna ta hem appar, även gratis-appar och spel, vilket lätt gör att man kan ta hem sånt som kostar pengar till mobilen.. inte heller en windows-phone, då de inte har lika mycket gratisspel som androidtelefoner.

De mobiltelefoner (touch och android) som har bäst användarbetyg för det priset är HTC Explorer (finns på cdon.se för 990 en Samsung Galaxy Mini (finns på cdon.se för 979 och Sony Xperia Tipo (finns på cdon.se för 990 . Sedan Sony & Ericsson gick isär så har Sony kommit med mycket bra telefoner! Så dessa tre kan jag rekommendera, HTC har jag själv, en underbar telefon! HTC är väldigt måna om sina kunder och lyssnar gärna på åsikter från oss användare, samsung har jag alltid annars haft, innan jag hittade min HTC, och jag är nöjd med samsung med!

De telefoner som skickas tillbaka minst idag (enligt en telefonhandlare här i stan) är HTC och Samsung, Sony är på väg upp på listan sedan de gick isär från Ericsson. De som skickas tillbaka mest idag är iPhone, ofta då för krossad display (en iphone tål knappt ett fall på 30cm utan att spricka sönder totalt)

Hoppas att mitt (mina) långa inlägg hjälper!

• Anonym
    auapower skrev 2012-11-23 13:36:11 följande:

och! jag rekommenderar INTE en samsung galaxy gio (har dåligt betyg från användare) eller en iphone, då du måste knyta ett kreditkort till ditt apple-id för att kunna ta hem appar, även gratis-appar och spel, vilket lätt gör att man kan ta hem sånt som kostar pengar till mobilen.. inte heller en windows-phone, då de inte har lika mycket gratisspel som androidtelefoner.

De mobiltelefoner (touch och android) som har bäst användarbetyg för det priset är HTC Explorer (finns på cdon.se för 990 en Samsung Galaxy Mini (finns på cdon.se för 979 och Sony Xperia Tipo (finns på cdon.se för 990 . Sedan Sony & Ericsson gick isär så har Sony kommit med mycket bra telefoner! Så dessa tre kan jag rekommendera, HTC har jag själv, en underbar telefon! HTC är väldigt måna om sina kunder och lyssnar gärna på åsikter från oss användare, samsung har jag alltid annars haft, innan jag hittade min HTC, och jag är nöjd med samsung med!

De telefoner som skickas tillbaka minst idag (enligt en telefonhandlare här i stan) är HTC och Samsung, Sony är på väg upp på listan sedan de gick isär från Ericsson. De som skickas tillbaka mest idag är iPhone, ofta då för krossad display (en iphone tål knappt ett fall på 30cm utan att spricka sönder totalt)

Hoppas att mitt (mina) långa inlägg hjälper!

HTC har maken haft i jobbet å de var verkligen inte bra, kanske haft måndagsexemplar då. Kanske blir till att byta batteri i min gamla xperia då den verkar vara bäst  med tanke på att vi inte vill köpa någon dyr mobil då den troligtvis utsätts för en hel del kanske.....

Får diskutera med maken en sväng till tror jag och googla lite mer kanske =)
  • auapower

ja det du får tänka på om du ska ge din x10 är att det kostar ca 300-400:- att låsa upp en mobil (om telia fortfarande är det som föredras) och sen att lägga ut pengar på nytt batteri, då är du uppe i samma kostnad.. jag skulle ju rent krasst känna att skiljer det bara 50:- så skulle jag ju ge en ny i julklapp, men det är min personliga åsikt, så ta inte illa upp! det är absolut bra att ge en begagnad som första telefon då man inte vet riktigt hur barnet kommer hantera telefonen!

Svar på tråden Vid vilken ålder fick ditt barn en mobil & vilken sort?