• Anonym (Gah!)

Erfarenheter av Femal Balans Forte eller annat (receptfritt) mot PMS? Hjälp!

Nu har jag väntat länge nog. Förr hade jag vanlig PMS men sista halvåret har det varit fruktansvärt! Inga ömmande bröst eller ont i magen med en hemskt humör. På ett outhärdligt sätt! Jag beter mig illa på jobbet och jag beter mig illa hemma. Jag gråter 10-15 ggr per dag, slår i dörrar, kastar saker på min familj o mår skit! Blir deprimerad och arg. Får hemska tankar om att jag hatar allt och alla och vill bara slippa från allt.... Så fort mensen kommer ( eller rentav redan dagen innan ) är jag som en ny människa. Jag har avvaktat länge nu men nu får det bli slut på detta. Jag är snart rädd att jag skadar nina barn eller mig själv. Detta fungerar inte längre! Som sagt när mensen väl kommer är denna känsla som bortblåst! Nu funderar jag på att testa Femal Balans Forte som är receptfritt. Detta som en början innan ev något som är på recept. Hur har ni mått med Femal Balans? Läste någonstans att man tar tå tabletter fårn början osv osv i en viss ordning. Äter man dessa alla dagar i månaden eller bara runt PMS:en? Hittar ingen vidare info på FASS.se Något annat (receptfritt) ni rekommenderar? Snälla någon, dela med er av er erfarenhet. Jag börjar bli rädd för mig sälv.....

• Svar på tråden Erfarenheter av Femal Balans Forte eller annat (receptfritt) mot PMS? Hjälp!
  • gojojo

Hejsan!

Det senaste året har jag haft ungefär samma symtom, och är så jvla less på det nu. 

Köpte Femal Balans Forte (men inte testat än) efter apotekarens rekommendation,
    hon tog dem själv, men mot klimakterie-besvär, och hon var nöjd just med ta bort humörsvängningar. 

Läste en del på en bloggtråd , där många talade varmt om just Femal Balans.
    www.finest.se/userBlog/entry.php&beid=1567854

Man ska käka tabletterna varje dag hela månaden, hela tiden. Vilket jag är lite skeptisk till, inte vill man pröjsa ca. 2000kr om året  (299kr/60tab.)  eller? kanske är det värt, men finns det nått annat billigare alternativ som funkar så vill man ha det ju.

Min tvillingsyster har haft samma problem, men hon blev så mkt bättre sedan hon blev blodgivare där hon får järntabletter, hon är helt övertygad att det är järntabletterna som gör under. Det är gratis att bli blodgivare och tabletterna får du gratis efter varje blodgivning.

Och på några sajter har jag läst om nattljusolja  som ska bidrar till att hålla den hormonella balansen på en jämn nivå under månaden och även bidra till bättre sexuell lust och sund hy,går att få tag på till mkt. bättre pris, har dålig koll om det verkligen funkar. 

Sedan Omega-3 ska tydligen funka med och det är betydligt mycket billigare, men även lätt att öka in den vanliga kosten, jag har redan börjat, t ex. med att hälla en skvätt kallpressad linfröolja i min morgon smoothie. 

Hoppas att du får bukt på besvären!

Skriv gärna om du lyckats, och om du testade nått.

• Anonym (Gah!)

Jo jag har köpt femal balans nu och ätit en vecka. På paketet står att man ska ta 2 tabletter varje morgon i 2 månader och sen 1 tablett varje morgon. Ett paket kostar mycket riktigt 299 kr och är 60 tabletter. Jag får det då till 299 kr första och andra månaden och sen ( eftersom man äter bara en per dag sen) 150 resterande månad. Har ibte räknat ihop vad de blir per år. Tyckte också först att de va en hel del pengar men med tanke på hur jag mår/mått kan de va värt om de fungerar. En dag hemma/ karens kostar ju nästan 1000 kr och det hade nästan vait mitt alternativ denna jobbiga vecka. Så här kan jag inte längre ha de så jag köpte de. Jag har faktiskt inget sagt till nån här hemma. Inte så att jag vill ljuga men jag har helt enkelt låtit bli att tala om det för mannen här hemma. Vill inte bli " påverkad " i att se hur jag mår den veckan. Vill inte bli "observerad" eller få frågan dagligen den veckan hur jag nu känner mig när jag tar tabletterna. Fubgerar de så ska jag berätta det efter någon månad. Har ca 2 veckor kvar till PMS om jag räknat rätt. Skriver här sen hur det går.

• gojojo

Visst är det så att det är värt det, nu när jag tänker till.
    Som student så är alla fasta månadsutgifter ett stort varningstecken just för mig, men om jag tänker närmare på mina pms dagar så går säkert 150 spänn åt tröstätning :-/ så det jämnar nog ut sig ändå om tabletterna funkar.

Jag har bara män i mitt umgänge och runt om på jobb och skola,  så det är helt otroligt vilka förstående vänner jag har, vi pratar rätt öppet om det, och dom har frågat mkt. Men konstigt nog har de inte märkt att jag undvikit dom under pms dagarna tills det kom på tal. 

Ha det 

• Anonym (Gah!)

Idag kom mensen! Jag har ätit femal forte nu i ca 3 veckor (sen förra mensens slut) och kännt mig överlag jämnare i mitt humör alla dessa veckor. Bättre o bätre för varje vecka. Ingen PMS denna vecka alls! Möjligen ömma bröst men det är stoooor förändring mot de senaste halvåret av PMS. Må va placebo men det skiter jag i isåfall. Det är värt 299kr för att må så här! Alla julklappar klara, min cancersjuke svärfar har fått goda medsked som enger hopp och allt julstök är klart. Allt detta kan naturligt göra att jag kännt mig väl till modas denna pms- vecka. Men sånt som jag normalt inte hade klarat har jag utan större problem klarat denna veckan. Såsom syskonbråk o strul på jobbet. Denna gången gick det kanon! hoppas vid Gud att detta ska funka likadant följande månader. Ps. Har ännu inget sagt till mannen hemma utan har tabletterna i väskan. Vill inte avslöja nåt än

• Anonym (Gah!)

Svärfar fått goda besked, skulle det stå

• Miriam
    It did not help me at all, got sick and could not sleep at night. 
    My night sweats got worse.
    My blood pressure was higher than normal.
  • Miriam
    It did not help me at all, got sick and could not sleep at night. 
    My night sweats got worse.
    My blood pressure was higher than normal.
  • Anonym (PMSÄRSURT)

Jag lider av svår pms och äter neurol (receptfritt) under de dagar jag har värst pms. Jag tar då mellan 1-2 tabletter. Min dosering är egentligen till för dom som har lätt oro och jag har ju verkligen svår pms så egentligen kan man ju tänka sig hur kan detta fungera? Jag vet inte. Det fungerar och är inte så dyrt kostar runt 75 kr för 100 tabletter. 
    Jag tillhör dom som är allergiska mot de ämnen som finns i antidepressiva så jag kan absolut inte äta något sådant.. så är tacksam över att det finns något jag kan äta under det värsta dagarna.

Så prova neurol är mitt tips! 

Svar på tråden Erfarenheter av Femal Balans Forte eller annat (receptfritt) mot PMS? Hjälp!