• Sammie

Hur mycket behöver man vara i skolan när man pluggar på högskolan?

Behöver man vara där varje dag? Är man där på lektioner? Eller är det enbart föreläsningar. Hur gärdet till?

Lovis mamma
  • Svar på tråden Hur mycket behöver man vara i skolan när man pluggar på högskolan?
  • La Lola

Det hänger ju på hur du läser o säkert vad.

Jag läser på distans och är på skolan en vecka i månaden.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tonårsmamman1

Det kanske är olika beroende på vad man läser, men min son är inte där varje dag. Kanske 2-3 dagar i veckan. Både lektioner och föreläsningar samt grupparbeten.

• crimson

Beror på vilken utbildning och vilken kurs du går. Det är jätteolika. Vissa kurser är jag i skolan 3-4 dagar i veckan och vissa veckor kanske i gång.

• Elaifiknow

Jag har läst mycket på högskolan och det varierar enormt! Allt från må-fre 9-16 till 1-2 föreläsningar/vecka. Vad ska du läsa? Kan du komma över ett schema för kursen, för att se hur tidigare studenter har läst?

• Lillis80

Man behöver bara gå på obligatoriska moment, såsom tentor, praktik och seminarier t.ex. Vi läste enligt PBL, och då var det så. Föreläsningarna var helt valfria. Dock underlättar det att gå på så många föreläsningar som möjligt för att kunna "sålla" när du ska plugga till tentan ;)

• HokusPokus

Jag läser heltid i skolan men det mesta är frivilligt. Vi har t ex föreläsningar nästan varje dag men dem behöver man inte gå på. Allt står ju i böckerna. Däremot har vi grupparbeten väldigt ofta och då måste man ju komma överens med dem i gruppen om när var hur man ska göra arbetet. I den här kursen jag läser nu har vi fått länkar till web-föreläsningar som jag gillar bättre än vanliga så nu åker jag bara till skolan när vi ska jobba med grupparbeten eller så. Vad vill du läsa för nåt?

• Sisisisi

Vi har seminarier och basgruppsmöten 2-3 gånger i veckan som är obligatoriska, det tar 8-12 h/v. Föreläsningar 2-4 i veckan som är frivilliga men nästan alltid relevanta så man missar mycket om man inte går på dem.

• Sasson

På min utbildning var ALLA föreläsningar obligatoriska, och det var oftast 9-17 som gällde. Vissa perioder kunde vi ha halvdag, men de sa redan dag 1 att räkna med 9-17, måndag till fredag i tre år.

• lillajag02

Hos oss är det ibland enbart 1,5 timmes lektion/föreläsning per dag. Ibland 8.30-16.30. Ibland halvdag. Och vad gäller närvaron så har vi i denna kurs (som exempel) så är det 75% närvaro på var enskild lärare som gäller. Tentor, grupparbeten, eximinationsuppgifter, vissa lektioner, är obligatoriska moment.

• mystery88

Jag pluggar till sjuksköterska, och vi har föreläsningar i genomsnitt tre dagar i veckan. Men det är väldigt få föreläsningar som är obligatoriska, så om man vill gå avgör man själv. Sen varierar det i olika kurser hur mycket grupparbeten, seminarier och annat som det är som man måste vara med på. Fast det finns i princip alltid ersättningsuppgifter på såna saker. Tentor måste man ju gå på, och praktik. Men annars så... Så jag ser det som att det är VÄLDIGT fritt. Men sen är det ju såklart bra om man går på så mycket som möjligt, för ens egen skull... ;p

Svar på tråden Hur mycket behöver man vara i skolan när man pluggar på högskolan?