• Signatur

Går det att sätta ihop pepparkakshus med kristyr?

Normalt sett sätter man ihop dem med bränt socker, men jag ska baka med barnen och tänkte försöka undvika risken att bränna sig. Går det att sätta ihop huset med kristyr istället? Någon som testat?

• Svar på tråden Går det att sätta ihop pepparkakshus med kristyr?
  • Ankankamon

När jag har provat var problemet att det tog lååång tid att stelna jämfört med det smälta sockret, det blir ju inte segt på samma sätt eller hur jag ska säga.

• RiaRa

Jag använder bara kristyr när jag sätter ihop pepparkakshuset. Det tar lite tid innan det stelnar, men har det väl stelat sitter huset ihop alldeles utmärkt.

• Signatur

Tack för hjälpen!

Tålamod är grejen alltså (precis som om det går med ungarna, haha, men hellre det än brännskador)

• hysteria

Tar lång tid att stelna så då får du bog sitta ett par timmar, man kan smälta block ( den billiga blockchokladen som inte får kallas choklad) och smälta och limma ihop huset med, inte fullt så varmt.

• Grandmother

Limpistol går fort o sitter säkert

• Ankankamon
    Signatur skrev 2012-11-23 22:27:28 följande:
    Tack för hjälpen!

Tålamod är grejen alltså (precis som om det går med ungarna, haha, men hellre det än brännskador)
    Vi gjorde med socker när jag och lillebror var små, och under den fasen så fick vi typ sitta längst bort från spisen och på våra händer, men det funkade det också ;)
  • stickkontakt

Jag har limmat pepparkakshus med kristyr gjord på äggvita och florsocker. Det gick jättebra men det var inget stort bygge jag gjorde.

Men vet någon om det går att göra äggfri kristyr? Jag tänkte också göra pepparkakshus i år, men barnet är äggallergiker. Är det smält socker som gäller då om man vill ha ätbart lim? 

• Signatur

Det fungerade inte med köpt kristyr kan jag meddela. Det torkade aldrig och löste upp pepparkakan. SÅ det blev smält socker iallafall. Det går kanske med hemgjord, men det orkar jag inte testa iår.

• jonna87

Jag brukar använda färdigköpt glasyr på tub o det funkar jättebra! Brukar sätta det kallt ett tag precis efter jag satt ihop huset så funkar det bra! :)

• La Lola
    jonna87 skrev 2012-11-25 20:53:37 följande:
    Jag brukar använda färdigköpt glasyr på tub o det funkar jättebra! Brukar sätta det kallt ett tag precis efter jag satt ihop huset så funkar det bra! :)
    Glasyr? Menar du inte kristyr nu?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sarhan

Jag använder alltid kristyr då jag gör pepparkakshus då jag tycker att det är äckligt med smält socker. Funkar utmärkt. Beroende på hur hårt man gör det påverkar torktiden. Äggvita som får stå framme ett par timmar i rumstemperatur, siktat florsocker utan stärkelse och lite citronsaft är kanon.

Svar på tråden Går det att sätta ihop pepparkakshus med kristyr?