• Superwoman

Catamenial Pneumothorax

Hej! Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som har fått diagnosen Catanemial Pneumothorax. Eller kvinnor som lider av återkommande spontan pneumothorax. Vill gärna höra era historier.

• Svar på tråden Catamenial Pneumothorax
  • Majsan13

Hej!

Ser att tråden är från november men hoppas du läser här ibland ändå.

Jag har haft problem med spontana pneumathoraxer sen 16-årsåldern (nu 40 år). När den första väl läkt skulle det dröja 10 år innan jag drabbades igen, men då betydligt lindrigare än den första gången. Jag var gravid och pneumathoraxen fick läka ut av sig själv. Det gick bra. Sen hade jag inga problem kommande 7 år, men sen. Sen började eländet!
    2005 fick jag 3 större pneumathoraxer, dessa gånger på vänster sida. 2 av de 3 läkte ut spontant, den 3:e satte de ett sånt där litet drän fram på bröstkorgen, sen fick jag gå hem. Dessvärre fick jag stora smärtproblem efter dessa tre punkterningar. Sov på vänster sida i ca 2 år innan jag så småningom blev så pass smärtfri att jag kunde sova på rygg. Dröjde ännu längre innan jag kunde sova på höger sida för att inte tala om på magen. Åren därefter, och än idag, har jag problem med frekvent återkommande smärtor. Läkarna anser det troligt att problemet härrör sig från ärrvävnader i kombination med nya små luftläckage från lungblåsor. Själv känner jag mig allt som oftast som ett frågetecken och jag lägger mycket tid på att söka svar, att leta efter nålen i höstacken, som kan förklara vad som sker i kroppen och VARFÖR. Läkarna har inte velat operera (klistra lungan) eftersom det för det krävs en större pneumathorax. Har inte varit till lungmottagningen sedan 2008 eftersom de ändå aldrig kunde se något på röntgen. Så, jag och familjen lider i tysthet. Har nu gått så långt att jag gjort mig själv så gott som arbetslös p g a att jag inte fixar att jobba längre. Är dock i en process där jag ska försöka ta tag i detta och kräva vidare utredning en gång för alla. 
    Vet att min lungläkare nämnde detta med catamenial pneumathorax men att det var så ytterst få som var drabbade. Så det är inget jag direkt blivit utredd för, men ibland har jag haft sådana funderingar själv.
    Hur ser din egen pneumathorax-historia ut? Berätta jätte gärna!

Kram från Dalarna 

• veganka

Hej
    Jag har haft minst 13 konstaterade pneumothorax när jag var uppemot 40 års ålder och säkert lika många icke konstaterade. Första gången hade jag drän vilket var väldigt smärtsam. Till slut skulle jag opereras. Första operationen hjälpte inget eftersom man skulle använda talk i lungsäcken men den .. fanns inte! Så inom en månad därefter fick jag pneumothorax igen. Nästa operation gjordes bra och och sedan dessa blev det bra, inga återfall. Någon tid därefter upptäcktes en chokladcysta på ena äggstocken och de togs bort. 

Nu är jag 68 år och ska till gynekologen för att undersökas och diskutera det som jag misstänker: endometriosen verkar fortsätta i min kropp :(  Jag har episoder av uppblåshet, molande värk, tryck nedåt ibland. Har undersökts med ultraljud i bukspottkörteln - allt ok. Jag har också privat gjort en dyr undersökning av buken med magnetkamera - utan några problem. Först nu efter ett antal år är jag nästan säker att det är endometrios som fortsätter ... Något jag INTE trodde var möjligt när man inte längre hade mens.

Om du har frågor så kan jag svara så gott jag kan.

Svar på tråden Catamenial Pneumothorax