• sophiie

Ultraljudsbarnmorskorna.

Jag har gjort två ultraljud (kub och rul) hos ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen (Sthlm).
    Nu ångrar vi att vi inte kollade upp könet.
    Har bokat in ett sk TUL eller ultraljud i sen graviditet som barnmorskan kallade det så fint. När hon frågade varför vi ville göra ett nytt ul, så sa jag sanningen. Då sa hon direkt vi kollar inte upp könet så det hörde jag inte.
    Jag är i v 31, så det är inte tidigt i graviditeten. Vi kommer få betala 750 kr för ultraljudet. Varför så tabu med att kolla upp könet?

Har du/ni gått till ultraljudsbarnmorskorna? Och kanske tom gjort ett sånt ultraljud på egen önskan?

Känns konstigt om vi kommer dit och sedan blir nekade att få veta könet, jag kommer vara i v 33 så det kanske inte går att dölja :)

• Svar på tråden Ultraljudsbarnmorskorna.
  • hangonasec

Jag gick också hos ulbarnmorskorna för tidigt ul, kub och rul men av samma anledning som dig ville jag nu efter rul kolla könet. Då bokade jag tid på sibyllekliniken på östermalm, dom gör köns-ul och för bara 320 dock få tider men ring, det står ingen närmare info på deras hemsida.

• sophiie

Har redan ringt sibyllekliniken tidigaste tiden de hade var mitten av januari. Bf är 28 jan.
    :(

• E88

Till oss sa de att de inte gör könsultraljud utan tillväxtultraljud (sent ultraljud) då fr v25 men det var inget problem med att få veta könet när vi var där :)

• hangonasec

Åh vad tråkigt, då har jag inga flera tips tyvärr! Men regelmässigt får dom inte utelämna info som dom ser på ul, förstår att dom inte vill berätta på tidiga ul men så sent som du ska göra ul känns det som att det kommer synas på skärmen. Håller tummarna att babyn visar upp sig och sen så har alla jag har träffat där varit jättegulliga så det ordnar nog sig lycka till!

• Topcom

Om du bara googlar könsultraljud stockholm så kommer det upp ett par kliniker :)

• sophiie

Topcom, har googlat ihjäl mig.
    Får Googla mer.
    Men som det är idagsläget har vi en tid hos ul-barnmorskorna.

• chickenpox

Tror det finns en regel att man inte bara får göra köns UL. Även om det är ett köns UL du kommer boka så kommer de ändå göra ett TUL på plats. Ring och kolla för jag tror inte de säger nej.

• sophiie

Chickenpox, menar du att jag ska ringa ul-barnmorskorna. Jag tolkade henne att vi gör ett ultraljud för att kolla bebben och sen visar den så gör den det.

Ska ringa dr Kulas på måndag, han kanske har ett bättre pris samt kan vars tydligare med hur hans etniska tänk är :)
    Han har iaf ganska bra rykte.

• Tisa83

Ring mamma Mia götgatan och kolla om dem har tid, de är så bra!

• Ronja 551

Helt ot men, vad är TUL??

Jag har varit på tre ultraljud denna graviditet, alla tre gånger ( v 14, 19 o 23 tro ja) var de dryga när ja fråga om de såg kön "vi lägger ingen tid på det" verkar som barnmorskan är jävligt less på kön?

Svar på tråden Ultraljudsbarnmorskorna.