• ploten

måla liten vägg med roller eller pensel?

Jag målar en vägg som är bara 70 cm bred. Tog för givet att jag skulle måla med roller för att få det jämnt och snyggt, men insåg när jag hällde upp färgen att det typ bara blir lite i botten på karet och att jag knappt får upp något på rollern. Köpte bara 0,5 l färg, vilket skulle räcka till 2-2,5 kvm om man målar två gånger, och väggen är ju bara 1,7 kvm. Borde alltså räcka gott och väl. Men, som sagt, det blev ju inte mycket färg att doppa rollern i. Inte så smart tänkt av mig kanske, men nu är det som det är.

Till problemet: Första målningen blev väldigt flammig, förmodligen för att jag hade för lite färg i rollern. Ändå har mer än halva burken gått åt, trots att det jag köpte med god marginal borde räcka till två målningar. Väggen är målad (i annan färg) sedan tidigare, så det borde inte suga något.

Hur skulle ni göra om ni målade en så liten vägg? Pensel eller roller? Och hur ska jag göra nu med andra målningen? Undrar om jag måste gå och köpa ny färg på en gång, så att jag säkert vet att det räcker, annars kanske det blir en skarv någonstans som blir svår att få bort?

Skit också, jag som trodde det här skulle bli en enkel sak...    

• Svar på tråden måla liten vägg med roller eller pensel?
  • och

Köp en liten roller och måla resten med?

Första strykningen drar alltid mer färg, det räcker säkert. Försök att måla noga, stryk åt alla håll och tryck lite extra. 

The hard way is the right way.
  • YOUnMe

Jag har gjort samma fel även om väggen va lite större. Tyvärr är det ju själva rollern som suger åt sig en himla massa. Om du redan börjat köra med rollern så skulle jag köpa ny färg för att va säker på att det räcker. Nu har du ju redan dränkt in rollern så borde inte suga åt sig så mycket av nästa burk ( om du inte tvättar den emellan alltså)

• Lindsey Egot the only one

Man ska tvätta rollern innan man använder den första gången för att den i te ska suga åt sig färgen

• ploten

Tack för tips! Den roller jag hade hemma var 18 cm, det kanske var för stort? Ska kolla om jag kanske har någon mindre. Men jag hade inte tänkt tvätta rollern emellan, så då kanske den inte suger lika mycket vid nästa målning? Ska avvakta någon timme till och se om det flammiga lägger sig, men det ser inte alltför snyggt ut nu...

• mamma smurfen

Fast en burk som täcker 2.2-2.5 kvm räcker ju inte till 2 strykningar av din vägg på 1.7 kvm i vilket fall...

1.7X2= 3.4

Jag brukar rolla väggar med "fin luddiga" rollrar, allternativt  skumsvamps roller, ger ett slätare resultat än "vanlig" luddroller, då får man visserligen måla kanske 3 ggr för att täcka, men det bara för att man rollar ut tunnare med färg/gång.

• ploten
    mamma smurfen skrev 2012-11-24 13:18:25 följande:

Fast en burk som täcker 2.2-2.5 kvm räcker ju inte till 2 strykningar av din vägg på 1.7 kvm i vilket fall...

1.7X2= 3.4

Jag brukar rolla väggar med "fin luddiga" rollrar, allternativt  skumsvamps roller, ger ett slätare resultat än "vanlig" luddroller, då får man visserligen måla kanske 3 ggr för att täcka, men det bara för att man rollar ut tunnare med färg/gång.

Jag menar alltså att den skulle räcka till 4-5 kvm med en strykning, dvs 2-2,5 kvm med två strykningar, så det borde räcka med god marginal.
  • mamma smurfen
    ploten skrev 2012-11-24 13:23:42 följande:

Jag menar alltså att den skulle räcka till 4-5 kvm med en strykning, dvs 2-2,5 kvm med två strykningar, så det borde räcka med god marginal.

Aha*S*

"tröga jag" fattar nu efter att läst om texten....

• Eleonor01

Halvliter färg till så mycket yta?!?! Oj vad va det för märke? Tycker det låter knasigt. E du säker? Vad är det för färg? I min värld går det åt mer än så till 4-5 kvm

• ploten
    Eleonor01 skrev 2012-11-24 13:50:01 följande:
    Halvliter färg till så mycket yta?!?! Oj vad va det för märke? Tycker det låter knasigt. E du säker? Vad är det för färg? I min värld går det åt mer än så till 4-5 kvm
    Det står på burken att 1 liter räcker till 8-10 kvm med en strykning. Det är Jotun/Lady, som jag fått blandad och köpt på Järnia. Han som hjälpte mig räknade på samma sätt som jag, att om 1 l räcker till 8-10 kvm så räcker 0,5 l till 2-2,5 kvm om man räknar med två strykningar.
  • ploten

OK, nu har jag målat andra strykningen, och färgen räckte. Ser väl ganska OK ut nu, håll tummarna för att det ser snyggt ut när det torkat!

Svar på tråden måla liten vägg med roller eller pensel?