• leva01

Vad är rimliga krav för vuxet barn?

Vad tycker ni? Jag har ett barn som bott hemifrån ett par år och som är sambo, de bor i en liten lägenhet. De försörjer sig genom att en av dem arbetar timmar och därmed varierar inkomsterna för dem och i princip har de alltid dåligt ställt. Genom åren har jag hjälpt dem en hel del med kontanter, kläder, matkassar och lån, likaså har sambons föräldrar hjälpt dem. Själv har jag alltid varit ensamstående heltidsarbetande med mitt barn. Allt eftersom åren har gått har jag fått bättre ekonomi, d.v.s. jag har ut 18000: - i månaden och min hyra är på hyra 6500: -, förutom det har jag studielån på 2500: - i månaden och de vanliga utgifterna som man har. Jag har nu kommit till det stadiet i livet då jag har möjlighet att investera i en bostad (och på sikt få lägre hyra) men som ni vet krävs det 15 % i kontanter, vilket jag har, men detta innebär att jag inte kan hjälpa till som tidigare. Mitt dilemma är nu att mitt barn anser att jag är egoistisk som tänker på mig själv, barnet anser att jag borde hjälpa dem istället, för nu har det kanske inte råd att bo kvar och de har hamnat hos kronofogden. Mitt barn säger att jag kan leva min dröm … men eftersom jag inte erbjuder dem hjälp vill de inte vara en del av mitt liv. Jag funderar allvarligt på att strunta i min investering och ge dem pengarna, mitt barn betyder allt för mig och jag står inte ut med att inte ha denne i mitt liv. Å andra sidan vad händer när pengarna tar slut …? Detta tär enormt på mig, jag är förtvivlad och det är verkligen inget man kan tala om med släkt och vänner. Har ni några tips eller råd hur långt ska man gå för att hjälpa sitt barn och framförallt hur ska jag tackla situationen?

• Svar på tråden Vad är rimliga krav för vuxet barn?
  • Pysse

Men snälla du - ser du inte svaret om du läser igenom din text en gång till. Det klart man alltid skall hjälpa och stötta sina barn - men någon gång måste de ju bli vuxna och ta eget ekonomiskt ansvar.

Varför jobbar bara en av dem? Sköker den andra jobb, studerar eller åtminstone försöker?

Jag tycker du med fullständigt gott samvete kan köpa din bostadsrätt och ta hand om dig själv. Ditt barn behöver bli vuxet och ta ansvar.    

• Frontline

Hur gammal är han?
    Skulle tippa på runt 10-12 och då är det ju för tidigt att ha flyttat hemifrån.

Skärp dig och sätt ner foten och köp du din bostad, du kan hjälpa din son på andra sätt en att bidra med pengar hela tiden.
    Du kommer att få ha det så här resten av livet då han vet att du ger han pengar vid minsta lilla vink...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • GladaFrun

Självklart ska du leva din dröm! Om ditt barn inte har pengar får han/hon gå till soc som alla andra, dags för ditt barn att börja ta eget ansvar för sitt liv!

• Tirem

Sluta curla för fan... Barnet är vuxet och är ansvarig för sitt liv! Klipp navelsträngenm köp din bostad och hoppas barnet fattar hur korkad han/hon är...

• sextiotalist

Det låter som ditt barn är en av de FL-medlemmar som aldrig blir vuxna. Självklart skall du leva din dröm, det du kan göra är att ta ditt barn med till en ekonomirådgivare, kanske betala för det.

• Ramborg

Du ska naturligtvis köpa din bostadsrätt. Men samtidigt förstår jag dig - är man lyckligare ensam i ett slott än tillsammans i en koja?

Finns det något sätt du kan fortsätta hjälpa ditt barn, men som gör tillvaron liiite mer obekväm för barnet och sambon. Då behåller du relationen men knuffar samtidigt milt ditt barn mot vuxenhet och självförsörjning.

Tex hjälper du fortfarande dem med kontanter, men istället för 500 får de 200. Du hjälper fortfarande med mat, men inte genom matkassar utan genom att bjuda hem dem på middag, och det får bli vegetarisk middag så du har råd. Hänger du med hur jag tänker?

42.
  • Thera0

Man kan alltid stötta psykologiskt, det behöver inte vara ekonomiskt. 

• hangonasec

"barnet"är inget barn längre. du blir utnyttjad och i det längre laget bidrar bara till att hon/han inte beter sig som en vuxen.

• Ankankamon

Så ditt barn tycker att du är egoistisk för att du inte vill ge bort dina pengar till någon som vill ha dem utan motprestation och nu på slutet börjar närma sig utpressning?
    Det är ju barnet som är ego, man kan inte begära att ens föräldrar ska lösa problem åt en hela livet. Jag skulle nog ha blivit förbannad och frågat barnet om han/hon föredrog att jag dog så de fick ärva (är lite dramatisk lagd av mig...)
    Dina pengar är dina pengar, har du pengar över så kan du vara snäll och hjälpa ditt barn, men du kan inte låta ditt vuxna barn kontrollera ditt liv.

• Thera0
    leva01 skrev 2012-11-24 14:16:47 följande:

Vad tycker ni? Jag har ett barn som bott hemifrån ett par år och som är sambo, de bor i en liten lägenhet. De försörjer sig genom att en av dem arbetar timmar och därmed varierar inkomsterna för dem och i princip har de alltid dåligt ställt. Genom åren har jag hjälpt dem en hel del med kontanter, kläder, matkassar och lån, likaså har sambons föräldrar hjälpt dem. Själv har jag alltid varit ensamstående heltidsarbetande med mitt barn. Allt eftersom åren har gått har jag fått bättre ekonomi, d.v.s. jag har ut 18000: - i månaden och min hyra är på hyra 6500: -, förutom det har jag studielån på 2500: - i månaden och de vanliga utgifterna som man har. Jag har nu kommit till det stadiet i livet då jag har möjlighet att investera i en bostad (och på sikt få lägre hyra) men som ni vet krävs det 15 % i kontanter, vilket jag har, men detta innebär att jag inte kan hjälpa till som tidigare. Mitt dilemma är nu att mitt barn anser att jag är egoistisk som tänker på mig själv, barnet anser att jag borde hjälpa dem istället, för nu har det kanske inte råd att bo kvar och de har hamnat hos kronofogden. Mitt barn säger att jag kan leva min dröm … men eftersom jag inte erbjuder dem hjälp vill de inte vara en del av mitt liv. Jag funderar allvarligt på att strunta i min investering och ge dem pengarna, mitt barn betyder allt för mig och jag står inte ut med att inte ha denne i mitt liv. Å andra sidan vad händer när pengarna tar slut …? Detta tär enormt på mig, jag är förtvivlad och det är verkligen inget man kan tala om med släkt och vänner. Har ni några tips eller råd hur långt ska man gå för att hjälpa sitt barn och framförallt hur ska jag tackla situationen?

Jag tycker att du ska investera dina pengar i en bostad. Sen finns det nog inte så mycket att göra om ditt barn inte vill vara en del av ditt liv för att du inte erbjuder hjälp. Om ditt barn bett om hjälp och du inte gett henne/honom det så tycker jag det är fel av dig. Då hjälp inte endast är pengar. Har ditt barn sagt att hon/han inte vill vara en del av ditt liv pga att du inte ger dom pengar är det en hel annan femma. Då är det barnet som måste växa upp. Men som förälder ska man alltid finnas där och det är enligt mig hjälp. 
  • Natulcien

De lever alltså ihop två personer, och du är ensam..? Kan de inte fixa ekonomin på två personer, så är det hög tid att de lär sig detta.

Det är dags att ungen lär sig ta ansvar för sin egen ekonomi istället för att alltid räkna med att det skjuts till pengar från föräldern när dessa tar slut...?

Dessutom så är det ju bra för ungens framtid om du, som förälder, investerar i en bostadsrätt. Så lär ungen långsiktighet också...

• Lilit

Köp lägenheten! Jag tycker verkligen inte att du ska ge din dotter mer pengar. Av det lilla jag läst i din TS så är det nog dags för dem båda att lära sig att man måste ta ansvar för sin ekonomi själv och när du och sambons föräldrar ger pengar till dem så kommer de inte att lära sig det eftersom de vet att ni löser det åt dem.

För mig är det självklart att man hjälper till och ställer upp för sin familj, även vuxna barn, men ibland så innebär den hjälpen just att man inte gör något och låter personen i fråga lära sig att ta ansvar själv. Din dotter måste lära sig att ta hand om sin ekonomi och de pengar de faktiskt har. Istället för att du ska skjuta till pengar kanske ni tillsammans kan gå igenom deras ekonomi och komma fram till en plan för hur de ska klara sig på det de har. Hjälp henne med att kolla upp bostadsbidrag, soc. och så vidare.

• EvelinasSyster

Oj.. Bortskämdunge.com. Om man från första början måste ha ekonomisk hjälp hela tiden kanske det inte var så jävla smart att flytta. Man kan inte förvänta sig att föräldrarna ska betala för en hela livet. Nej, dags att klippa navelsträngen. Ungen får väl gå till soc som alla andra som inte klarar sig. Och varför jobbar bara den ena?

• Tygtiiger

Om jag hade sagt så till min mor så hade hon slagit näven i bordet och sagt något i stil med att hon har fött mig och försörjt mig genom hela min uppväxt, alltid satt mig före sig själv, alltid gett mig mat först och ätit det som blev kvar, sett till att jag haft kläder och skor innan hon haft det osv. Och att nu komma som vuxen och kräva att hon ska fortsätta försörja, klä och mata mig när jag själv har valt den situation jag har - det är oförskämt och jag borde ta av min offerkofta och skämmas som en hund över att tala så till min mamma. 

Min mamma har alltid hjälpt mig när hon kan och jag har alltid försörjt mig själv. Om ditt barn sitter arbetslös i en lägenhet så varsågod att börja plugga och ta studielån och få en utbildning och sedan förhoppningsvis jobb. Att hota en förälder med att säga upp kontakten om man inte får pengar är så lågt så det finns inte ord. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Thera0
    Lilit skrev 2012-11-24 16:35:45 följande:
    Köp lägenheten! Jag tycker verkligen inte att du ska ge din dotter mer pengar. Av det lilla jag läst i din TS så är det nog dags för dem båda att lära sig att man måste ta ansvar för sin ekonomi själv och när du och sambons föräldrar ger pengar till dem så kommer de inte att lära sig det eftersom de vet att ni löser det åt dem.

För mig är det självklart att man hjälper till och ställer upp för sin familj, även vuxna barn, men ibland så innebär den hjälpen just att man inte gör något och låter personen i fråga lära sig att ta ansvar själv. Din dotter måste lära sig att ta hand om sin ekonomi och de pengar de faktiskt har. Istället för att du ska skjuta till pengar kanske ni tillsammans kan gå igenom deras ekonomi och komma fram till en plan för hur de ska klara sig på det de har. Hjälp henne med att kolla upp bostadsbidrag, soc. och så vidare.
  • leva01

Tack för tips och råd, Tygtiiger, mina föräldrar var som dina! För att besvara lite frågor, mitt barn med sambo är över 20år, men under 30år. Att bara en arbetar beror på att den andre blev färdig med sina studier nyligen. De lever i en samkönad relation vilket inte alltid är positivt när man söker arbete, de vill inte gå till socialen, för det tycker de är förnedrande. Hoppas att allt löser sig och än en gång tack för alla inlägg!

• Thera0
    leva01 skrev 2012-11-24 17:30:55 följande:

Tack för tips och råd, Tygtiiger, mina föräldrar var som dina! För att besvara lite frågor, mitt barn med sambo är över 20år, men under 30år. Att bara en arbetar beror på att den andre blev färdig med sina studier nyligen. De lever i en samkönad relation vilket inte alltid är positivt när man söker arbete, de vill inte gå till socialen, för det tycker de är förnedrande. Hoppas att allt löser sig och än en gång tack för alla inlägg!

Om hon nyss avslutade sina studier, hur kan dom hamnat hos kronofogden? Om hon/han är över 20år. Av CSN får man 8-9.000kr (plus sambos inkomst) då det tar tre månader hos inkasso och sedan hamnar det hos kronofogden. Sätt dig ner, så kan ni kanske göra en budget? Eller få bostadsbidrag. 
  • Frontline
    Tygtiiger skrev 2012-11-24 16:51:04 följande:
    Om jag hade sagt så till min mor så hade hon slagit näven i bordet och sagt något i stil med att hon har fött mig och försörjt mig genom hela min uppväxt, alltid satt mig före sig själv, alltid gett mig mat först och ätit det som blev kvar, sett till att jag haft kläder och skor innan hon haft det osv. Och att nu komma som vuxen och kräva att hon ska fortsätta försörja, klä och mata mig när jag själv har valt den situation jag har - det är oförskämt och jag borde ta av min offerkofta och skämmas som en hund över att tala så till min mamma. 

Min mamma har alltid hjälpt mig när hon kan och jag har alltid försörjt mig själv. Om ditt barn sitter arbetslös i en lägenhet så varsågod att börja plugga och ta studielån och få en utbildning och sedan förhoppningsvis jobb. Att hota en förälder med att säga upp kontakten om man inte får pengar är så lågt så det finns inte ord. 
    Amen på det.
    Jäkligt bra skrivet Skrattande
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tygtiiger
    leva01 skrev 2012-11-24 17:30:55 följande:

Jag kan verkligen tänka mig att det är en nackdel att leva i en samkönad relation när man söker jobb. Jag hade inte berättat det, med tanke på hur mycket homofobi det fortfarande finns. 

Men jag reagerar ändå på att man inte vill gå till socialen, för det är förnedrande, men man skäms inte för att ställa ultimatum till sin egen mor eller far, där man som vuxen kräver pengar, annars säger man upp kontakten! Är inte föräldra-barn-relationen något mer än en kundrelation? Jag tycker att du ska slå näven i bordet och bli arg - och titta gärna på lite Woody Allen filmer först, så du kan kräma på med skuldkänslorna. Där brukar finnas minst en mor som vet precis hur man ska ge sina barn svåra, svåra skuldkänslor. Kör på det, för guds skull. 
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Vad är rimliga krav för vuxet barn?