Vad är rimliga krav för vuxet barn?
Vad tycker ni? Jag har ett barn som bott hemifrån ett par år och som är sambo, de bor i en liten lägenhet. De försörjer sig genom att en av dem arbetar timmar och därmed varierar inkomsterna för dem och i princip har de alltid dåligt ställt. Genom åren har jag hjälpt dem en hel del med kontanter, kläder, matkassar och lån, likaså har sambons föräldrar hjälpt dem. Själv har jag alltid varit ensamstående heltidsarbetande med mitt barn. Allt eftersom åren har gått har jag fått bättre ekonomi, d.v.s. jag har ut 18000: - i månaden och min hyra är på hyra 6500: -, förutom det har jag studielån på 2500: - i månaden och de vanliga utgifterna som man har. Jag har nu kommit till det stadiet i livet då jag har möjlighet att investera i en bostad (och på sikt få lägre hyra) men som ni vet krävs det 15 % i kontanter, vilket jag har, men detta innebär att jag inte kan hjälpa till som tidigare. Mitt dilemma är nu att mitt barn anser att jag är egoistisk som tänker på mig själv, barnet anser att jag borde hjälpa dem istället, för nu har det kanske inte råd att bo kvar och de har hamnat hos kronofogden. Mitt barn säger att jag kan leva min dröm … men eftersom jag inte erbjuder dem hjälp vill de inte vara en del av mitt liv. Jag funderar allvarligt på att strunta i min investering och ge dem pengarna, mitt barn betyder allt för mig och jag står inte ut med att inte ha denne i mitt liv. Å andra sidan vad händer när pengarna tar slut …? Detta tär enormt på mig, jag är förtvivlad och det är verkligen inget man kan tala om med släkt och vänner. Har ni några tips eller råd hur långt ska man gå för att hjälpa sitt barn och framförallt hur ska jag tackla situationen?