hummelgard skrev 2012-11-25 08:54:39 följande:
Jag har eget företag och de kunder jag hittils har fått har jag nått genom att de har kontaktat mig. Mun til mun metoden alltså. Det har räckt bra så länge som jag endast haft det som extrajobb vid vissa intensivperioder.
Nu trycker jag upp flyers och tänker lämna ut i bostadsområden, hemsidan är på g
laxhjalpen.com även om den verkligen är under uppbyggnad och sen tänker jag erbjuda elever som jag vet behöver hjälp rejält rabatt för att få iggång verksamheten.
Priset - Mellan 185-225kr timmen efter rut beroende på. Är det en kund som vill ha en timme och det tar 20min att åka dit så måste det ju vara högre än de som vill ha flera timmar i rad. I priset ska det även ingå att jag har tid på mig att läsa in läxan om det behövs.
Tack för frågan. Det gjorde att jag fick tänka till lite.
OK. Tack för svaret. Jag tror inte att läxhjälp kommer bli någon stor hit för jag tycker det är för dyrt i vilket fall. Den enda grupp jag tror kommer efterfråga detta är höginkomsttagare där eleverna redan idag har höga betyg men siktar ännu högre.
Men detta med restid har jag också funderat på. När jag jobbade som barnvakt i new york city så tog jag inte på mig pass som är kortare än 4h pga restiden, men Stockholm är mer geografiskt utspritt så det blir lätt att man lägger ännu mer tid på resan än i nyc och ingen vill ju ha läxhjälp i 4h. Jag skickade in en ansökan till studdybuddy, men de erbjöd jobb i 2h för en lön på 120kr/h vilket är alldeles för dåligt när man tänker på hur lång tid det kan ta för att ta sig till arbetsplatsen. Kanske bäst att göra som hantverkare och lägga på resekostnaden på fakturan? Eller så ska man jobba i en begränsat område med höginkomsttagare som Åre eller Stocksund.
Egna kunder vet jag inte hur jag skulle kunna få tag i, men det skulle vara bra med en ny databas/hemsida för läxhjälpare som har eget företag som blir så pass välkänd så att folk börjar använda den istället för att gå genom dessa företag som studdybuddy som lägger beslag på stor del av inkomsten. Då ska sidan förstås drivas genom annonser och vara gratis att använda så det inte blir någon ny "blocket". I nyc används
craigslist.com för att hitta läxhjälpare, men det har ju inte slagit igenom här än.