• hummelgard

Läxhjälp. Vad är viktigast?

Hej. Efter flera år som lärare i kommunala skolan har jag bestämt mig att satsa mer på läxläsning nu när RUT-avdraget har gått igenom även för gymnasieungdomar.
    Så ni som någon gång har tänkt anlita läxhjälp, ge mig lite tips på vad jag ska tänka på. Vad har ni mött för fördelar, nackdelar hos läraren. Tips och ideer tages tacksamt emot. Kan även erbjuda gratis läxhjälp för att få "utvärderat" vad jag kan bli bättre på. 

• Svar på tråden Läxhjälp. Vad är viktigast?
  • Erki

Tror det är viktigt att kunna ta hand om och vägleda barn som har svårigheter i skolan såsom koncentrationssvårigheter utan diagnos.
    Att kunna sätta varje barn som en egen individ och inte bara lära efter en mall.
    Hade jag tagit läxhjälp utifrån så hade det varit för att mina barn inte klarade av den nivå som är i skolan och att jag inte har det pedagogiska tålamodet som krävs.
    Min brorsdotter ska ev ta läxhjälp för hon ligger långt efter övriga men får ingen extra hjälp från skolan och föräldrarna har inte tålamodet eller kunskapen som krävs för att dottern ska förstå.

• ruthen

Intressant. Får man fråga hur mycket du tänker fakturera, för jag antar att du tänker ha eget företag?

Hur ska du nå dina kunder? 

• Lindis327

Själv hade jag inte anlitat någon som ansåg sig kunna ge läxhjälp i alla ämnen, jag tror ingen kan vara expert på allt. Det hade känts oseriöst med en person som erbjöd läxhjälp i allting utan hade velat ha en person som inriktade sig på några närliggande ämnen, t.ex. matematik och naturvetenskap eller olika språk eller mer åt samhällsämnena. Sen beror det lite på vilken nivå det är, är det lågstadiet har det inte lika stor betydelse som på gymnasienivå där kraven är på en helt annan nivå.

• ruthen
    hummelgard skrev 2012-11-25 08:54:39 följande:
    Jag har eget företag och de kunder jag hittils har fått har jag nått genom att de har kontaktat mig. Mun til mun metoden alltså. Det har räckt bra så länge som jag endast haft det som extrajobb vid vissa intensivperioder.
    Nu trycker jag upp flyers och tänker lämna ut i bostadsområden, hemsidan är på g laxhjalpen.com även om den verkligen är under uppbyggnad och sen tänker jag erbjuda elever som jag vet behöver hjälp rejält rabatt för att få iggång verksamheten.
    Priset - Mellan 185-225kr timmen efter rut beroende på. Är det en kund som vill ha en timme och det tar 20min att åka dit så måste det ju vara högre än de som vill ha flera timmar i rad.  I priset ska det även ingå  att jag har tid på mig att läsa in läxan om det behövs.

Tack för frågan. Det gjorde att jag fick tänka till lite.    
    OK. Tack för svaret. Jag tror inte att läxhjälp kommer bli någon stor hit för jag tycker det är för dyrt i vilket fall. Den enda grupp jag tror kommer efterfråga detta är höginkomsttagare där eleverna redan idag har höga betyg men siktar ännu högre.

Men detta med restid har jag också funderat på. När jag jobbade som barnvakt i new york city  så tog jag inte på mig pass som är kortare än 4h pga restiden, men Stockholm är mer geografiskt utspritt så det blir lätt att man lägger ännu mer tid på  resan än i nyc och ingen vill ju ha läxhjälp i 4h. Jag skickade in en ansökan till studdybuddy, men de erbjöd jobb  i 2h för en lön på 120kr/h vilket är alldeles för dåligt när man tänker på hur lång tid det kan ta för att ta sig till arbetsplatsen. Kanske bäst att göra som hantverkare och lägga på resekostnaden på fakturan? Eller så ska man jobba i en begränsat område med höginkomsttagare som Åre eller Stocksund.

Egna kunder vet jag inte hur jag skulle kunna få tag i, men det skulle vara bra med en ny databas/hemsida för läxhjälpare som har eget företag som blir så pass välkänd så att folk börjar använda den istället för att gå genom dessa företag som studdybuddy som lägger beslag på stor del av inkomsten. Då ska sidan förstås drivas genom annonser  och vara gratis att använda så det inte blir någon ny "blocket". I nyc används craigslist.com för att hitta läxhjälpare, men det har ju inte slagit igenom här än. 
  • hummelgard

Tack Ruthen för ett mycket intressant inlägg. Även lindis som fick mig att tänka på det där med ämnen. Jag har själv inte ännu valt att skriva vilka ämnen jag jobbar just för att jag ha öppet för olika åldrar. Men jag ska fundera på det.

För övrigt kan jag säga att de elver jag hittls har haft hade IG när de kom så några högpreseternade ungdomar var det inte.

Men tack för all support. Tar till mig alla åsikter. 

• gavagai
    hummelgard skrev 2012-11-25 08:54:39 följande:
    Jag har eget företag och de kunder jag hittils har fått har jag nått genom att de har kontaktat mig. Mun til mun metoden alltså. Det har räckt bra så länge som jag endast haft det som extrajobb vid vissa intensivperioder.
    Nu trycker jag upp flyers och tänker lämna ut i bostadsområden, hemsidan är på g laxhjalpen.com även om den verkligen är under uppbyggnad och sen tänker jag erbjuda elever som jag vet behöver hjälp rejält rabatt för att få iggång verksamheten.
    Priset - Mellan 185-225kr timmen efter rut beroende på. Är det en kund som vill ha en timme och det tar 20min att åka dit så måste det ju vara högre än de som vill ha flera timmar i rad.  I priset ska det även ingå  att jag har tid på mig att läsa in läxan om det behövs.

Tack för frågan. Det gjorde att jag fick tänka till lite.    
    Jobbar du fortfarande som lärare? Du har i så fall kollat detta med din arbetsgivare, hoppas jag? Det kan ju vara kinkigt med sådana bisysslor för en del arbetsgivare, särskilt om de elever du skriver att du vet behöver hjälp kommer från den skola du är lärare på (så att det alltså är genom ditt jobb du fått kännedom om att de behöver hjälp).
  • hummelgard

Tack för den kommentaren men det är lungt. Jag jobbar inte som lärare i dagsläget. Jobbar mestadels hemifrån som skribent och tycker att vore trevligt träffa lite folk på arbetstid också....
    Har ju jobbat som privatlärare mer i våras och vill lyfta upp det igen. Men det är alltid svårt att få de första kunderna som kan sprida ryktet vidare. 

• ruthen
    gavagai skrev 2012-11-25 22:48:59 följande:
    Jobbar du fortfarande som lärare? Du har i så fall kollat detta med din arbetsgivare, hoppas jag? Det kan ju vara kinkigt med sådana bisysslor för en del arbetsgivare, särskilt om de elever du skriver att du vet behöver hjälp kommer från den skola du är lärare på (så att det alltså är genom ditt jobb du fått kännedom om att de behöver hjälp).
    Fast en kommunal skola kan väl inte ha synpunkter på det? Om jag endast blir erbjuden 50% tjänst på en kommunal skola, skulle de då vilja sätta käppar i hjulet om jag ville dra igång läxhjälp för att kunna försörja mig?

• gavagai
    ruthen skrev 2012-12-01 12:23:39 följande:
    Fast en kommunal skola kan väl inte ha synpunkter på det? Om jag endast blir erbjuden 50% tjänst på en kommunal skola, skulle de då vilja sätta käppar i hjulet om jag ville dra igång läxhjälp för att kunna försörja mig?

Ja, arbetsgivare kan mycket väl ha synpunkter på bisysslor, särskilt om de är inom samma område som man jobbar på företaget, och ännu troligare om det man gör för företaget (skolan) genererar underlag för den andra sysslan (om man alltså träffar elever i skolan som man sedan erbjuder läxhjälp). Sedan om de vill det eller inte är ju en annan sak, men ofta behöver man i alla fall meddela dem så att de kan ta ställning (brukar stå i avtalet). Där jag jobbar (statligt) måste alla redovisa bisysslor rutinmässigt.
  • ruthen
    gavagai skrev 2012-12-01 12:39:43 följande:
    Ja, arbetsgivare kan mycket väl ha synpunkter på bisysslor, särskilt om de är inom samma område som man jobbar på företaget, och ännu troligare om det man gör för företaget (skolan) genererar underlag för den andra sysslan (om man alltså träffar elever i skolan som man sedan erbjuder läxhjälp). Sedan om de vill det eller inte är ju en annan sak, men ofta behöver man i alla fall meddela dem så att de kan ta ställning (brukar stå i avtalet). Där jag jobbar (statligt) måste alla redovisa bisysslor rutinmässigt.
    Ja, jag vet att jag jobbat på ett privat företag där det stod något om bisysslor i anställningskontraktet, men just kommunala skolor har jag svårt att se hur de skulle kunna sätta stopp för att lärarna jobbar extra.

Å andra sidan finns det ju förskolor i Sverige som erbjuder barnvakt på helgen, och jag har alltid undrat om det är förskollärarna som är barnvakter eller helt andra personer. Om jag var förskollärare hade jag naturligtvis tjänat mer på att sitta barnvakt i egen regi istället för att göra det som anställd av förskolan där jag jobbar på dagarna.
    Hade man jobbat på en sådan förskola skulle de nog inte gillat att man sitter barnvakt på kvällstid /med rutavdrag/ även om det inte är för samma barn som går på förskolan.
  • LabanDC

Jag jobbar på ett läxhjälpsföretag som heter Estudia och har efter diverse undervisning kommit fram till några slutsatser.
    1) Håller helt med om att det är svårt att vara bra på alla ämnen. Förmodligen bäst att hitta någon som endast jobbar med det ämne man har problem med.
    2) För att läxhjälp ska ge ordentliga resultat behövs lite tålamod. Vissa föräldrar förväntar sig toppresultat redan efter första tillfället. Detta är tyvärr inte någon rimlig målsättning.
    3) Då mycket handlar om att hitta en lärare som även på ett personkemiskt plan fungerar väl med eleven tycker jag att man ska kräva att få minst ett testtillfälle utan kostnad.   

Svar på tråden Läxhjälp. Vad är viktigast?