• Lifestyle

Ansiktsförlamning (Antagligen belles pares).

Hej

Jag har sedan  20/11 haft ansiktsförlamning från pannan ner till halva halsen. Det är otroligt jobbigt p.g.a min ålder, jag är bara 21 år gammal. Jag har fått vård och går på 60mg kortison om dagen och ska trappa ner på det snart. Där finns inte mycket svar på hur och varför du får det, men jag antar att mycket stress kan vara involverat?

Jag skulle vilja ha några frågor besvarade, samt tips från de som tidigare haft eller genomgår det...

1, När börjar man märka skillnad? (när kortisolet går ut, veckor, månader?)
    - Är det ögat då som släpper först och gör allt lättare?

2. Vad kan jag göra själv för att det ska bli bättre? Äta något? Mimikövningar? Något jag ska undvika?

All hjälp skulle vara så jäkla uppskattad, för jag måste säga att just i min ålder och få detta skapar så mycket, även om man inte tror det. Då menar jag mest på psyket men även att jag inte vill gå ut och bara ligga i sängen.

• Svar på tråden Ansiktsförlamning (Antagligen belles pares).
  • MD77

Har det kommit i samband med någon infektion/virus?

• Lifestyle

Jag tror inte det, dom gjorde Nasofiberskopi (jo det var inte det roligaste...) och där var inga fel. Blodproverna visade utmärkta resultat och jag har heller några tecken på borrelia (irriterad hud eller märken). Vilka infektioner och virus kan det annars vara? Har återbesök på torsdag nästa vecka!

• chickenpox

E n vän åkte på det samma. Minns inte riktigt hur det var med pillren men vet att hon fick väldigt höga doser i början och trappa ned men de försvann inte med tabletterna. Det blev bättre och bättre hela tiden och en dag var det helt borta. Ett år sedan nu och inget återfall.

• chickenpox

Månader tog det nog 2-3 iaf innan det var borta. Bättre blev det rätt snabbt men borta efter 2-3 mån minst.

• Lifestyle

Jo jag har detsamma, 6 tabletter om dagen i 5 dagar och sedan trappa ner 1 per dag. Tar det verkligen så lång tid? Jag har så mycket jag vill göra och detta stoppar mig så otroligt mycket nu. Hur gammal är din vän? 

• MD77

Jag fick det i samband med halsfluss, 2 ggr! Skrattande Det finns tydligen någon nerv i ansiktet som kan påverkas om man har virus/infektion/bakterie. För mig gick det över av sig själv efter ca 2v.

• Lifestyle

Wow  MD77, 2 veckor låter suveränt! Jag var på vanligt besök hos vårdcentralen i måndags då jag hade haft ont i halsen ett tag och han tryckte runt på olika punkter på halsen. Det var dagen efter när jag vaknade upp med förlamningen. Kanske har han råkat komma åt någon nerv? :o

• Lifestyle

Ah jo, hur märker man att det går åt rätt håll? Börjar man känna muskelryckningar eller?

• MD77

Kommer inte riktigt ihåg...men det blev successivt bättre. 

• chickenpox

Det var illa ca 1-2 v men ena mungipan och ögonlocken hängde ett bra tag och helt bra var det efter 2-3 mån.
    Hon var 29 år då och troligtvis en tandinfektion som skapat problemet. Tandinfektionen behandlades inte tillsammans med förlamningen utan långt senare så kanske därför det satt i så länge.

• Lifestyle

Ah okej! Jo jag har haft problem med visdoms tänderna som växer ut men ska inte kunna skapa detta problem enligt ÖNH eller tandläkaren. 

Svar på tråden Ansiktsförlamning (Antagligen belles pares).