• Anonym (Hur går det till)

HUR är det fysiskt möjligt att föda barn?

Ja, jag vet ju att kvinnokroppen är skapt till att föda barn. Obviously ;)
    Men hur går det till egentligen?
    Nej jag har såklart inte fött barn, men jag börjar undra om min kropp kommer klara av det över huvudtaget. 

För om känner mig mellan benen, utanpå, så är där ju ben vid sidorna av slidan (heter kanske nedre bäckenet), och jag undrar hur det är möjligt att en unge ska komma ut där emellan? 

Berätta vad ni vet! Och dela gärna med er av länkar på källor osv, hade uppskattats!

Hjälp mig stilla min oro.      

• Svar på tråden HUR är det fysiskt möjligt att föda barn?
  • Lena

hormoner gör att skarvarna mellan benplattorna mjukas upp så de kan tryckas isär. Är uppmjukningen för effektiv pratar man om foglossning

• taquine

Ja du kvinnor har fött barn i tusentals år och det går , tro det eller ej....

• BELLAm2

Skallbenen på barnet är inte sammanväxta heller utan överlappar varandra under förlossningen. Man kan med olika ställningar också öka utgångsmåttet i bäckenet med upp till 3 cm (vilket är ganska mycket i sammanhanget).

taquine skrev 2012-11-24 20:40:02 följande:
    Ja du kvinnor har fött barn i tusentals år och det går , tro det eller ej....
    Nu var ju inte frågan om det går utan hur det fysiskt går till. Men tack för ett givande svar :)
    Mirali skrev 2012-11-24 20:39:38 följande:
    Bäckenet löses upp och glider isär. Nej, det är inte möjligt att klämma ut en bebis som det ser ut på dig nu, det ändras långsamt under slutet av graviditeten. 
    BELLAm2 skrev 2012-11-24 20:44:36 följande:
    Skallbenen på barnet är inte sammanväxta heller utan överlappar varandra under förlossningen. Man kan med olika ställningar också öka utgångsmåttet i bäckenet med upp till 3 cm (vilket är ganska mycket i sammanhanget).

Lena skrev 2012-11-24 20:39:40 följande:
    hormoner gör att skarvarna mellan benplattorna mjukas upp så de kan tryckas isär. Är uppmjukningen för effektiv pratar man om foglossning

Fantastiskt hur kvinnokroppen fungerar! Och det var ju skönt att höra. Någon som vet hur mycket bäckenet öppnar sig?
    Mirali skrev 2012-11-24 20:51:53 följande:
    Är det inte lättare att bara googla på det så får du säkert en mycket bra, helt vetenskaplig beskrivning med pedagogiska bilder och så? Att efterfråga en redovisning om förlossningsproceduren här på FL känns spontant som ett ganska osäkert kort menar jag.

Jag har försökt googla det men hittar tyvärr ingen bra sida, därför jag även efterfrågar hemsidor samt källor. Är det någon som har något tips så får dom gärna dela med sig av detta :)!
    Mirali skrev 2012-11-24 21:03:06 följande:
    mammasidan.se/foerlossning/foerlossningens-tr...

Ganska bra beskrivning av hur själva förlossningen går till. Men du har rätt, det är svårare att hitta en förklaring på varför det går. 

Tack för länken! Det är otroligt hur kroppen klarar av en sådan påfrestning.
  • Coyote

Mirali, det är livmodermunnen som ska öppnas tio centimeter, det har inget med bäckenet att göra.

Svar på tråden HUR är det fysiskt möjligt att föda barn?