• rebmetpes

5 åring med klåda sveda i rumpan

min 5 åring har jätteont i rumpan, hon säger att det gör ont, kliar och svider.
    hon är lite röd, har smörjt med inityol, gett alvedon, men hon ligger bara och fråter och sparkar med benen.
    det funkar ett tag med att distrahera med film eller spel på mobilen.
    det va likadant i går natt, då ringde jag 1177 och hon trodde det va mask, jag skulle kolla efter det i avföringen och sen gå till vc.
    men jag har inte sett några maskar i dag. så trodde det hade gått över, men i natt är det likadant.

undrar om någon har något tips för att lindra så hon kan få komma till i ro för att sova, och jag med 

• Svar på tråden 5 åring med klåda sveda i rumpan
  • boggielo

Min första tanke är också springmask! Det kan vara svårt att se i avföringen, och kliar på nätterna. Det är då de kommer fram och lägger sina ägg i analöppningen. Lättast att se dom är att helt enkelt kolla analöppningen noga på natten just när det kliar och svider. Maskarna är någon cm lång och väldigt smala vitaktiga.

Hoppas det löser sig! Du kan alltid fråga Apoteket om råd när det gäller salva

• rebmetpes

har tittat och ser inget som ser ut som vita maskar.
    hon klagar på att det är ömt runt omkring öppningen med.
    men jag har fått lysa med ficklampa och inte sett något 

• Raggarmunk

jag kunde inte heller se på min dotter... men efter maskmedicin så slutade de... så de e väl lika bra att börja med de å sen smörja med kylbalsam...

• rebmetpes

kylbalsam har jag inget hemma.
    behöver tips på vad jag kan göra nu i natt.
    just nu tittar hon på dvd på datorn, hon är tyst men rör på benen och säger att det gör ont.
    blir hon inte distraherad så gråter hon högt 

• Utropstecknet

Om det är springmask är de ju främst nattaktiva. Kan du inte sätta henne i en balja med vatten och blaska rumpan? Kliet uppstår ju när maskarna lägger sina ägg. Jag har ingen egen erfarenhet men förutom att blaska rumpan vet jag inte vad mer du kan göra inatt för att lindra det. Om det är springmask kommer kliet upphöra inom 24 timmar i alla fall. En liten tröst i allt elände.

• Raggarmunk

har du ngn bedövningssalva? låta henne ligga med en kall blöt handduk mot analen?

• Utropstecknet
    Utropstecknet skrev 2012-11-25 01:40:52 följande:
    Om det är springmask är de ju främst nattaktiva. Kan du inte sätta henne i en balja med vatten och blaska rumpan? Kliet uppstår ju när maskarna lägger sina ägg. Jag har ingen egen erfarenhet men förutom att blaska rumpan vet jag inte vad mer du kan göra inatt för att lindra det. Om det är springmask kommer kliet upphöra inom 24 timmar i alla fall. En liten tröst i allt elände.
    Efter medicinering ska det stå. Vanquin heter det receptfria medlet man kan köpa.
  • Raggarmunk
     Om det är springmask kommer kliet upphöra inom 24 timmar i alla fall. En liten tröst i allt elände.

de e inte säkert... höll på i flera nätter för min dotter :(
  • rebmetpes

ingen bedövningssalva heller tyvärr

testar med handduk nu.
    har tvättat innan 

Svar på tråden 5 åring med klåda sveda i rumpan