Anonym (missfallsverige) skrev 2012-11-25 19:20:59 följande:
Jadu, bor utomlands men fick missfall när jag precis kommit till Sverige på sommarsemester. Här är det bara att ringa och komma in, i Sverige vägrade de ens ta ett blodprov för att kontrollera HCG (jag hade fått siffror av gyn här på vad jag hade när jag åkte). Ingen kunde tolka det där HCG, (vad det nu var, ungefär) så jag fick "vänta och se". Skulle på bröllop veckan efter.
Vänta och se??? Hur grymt är inte det. Aldrig vill jag bo i Sverige igen. Och lyckas jag bli gravid igen så åker jag inte dit förrän ungen är ute!
Jag blev sjukt besviken på hur jag blev behandlad i Sverige, mitt hemland.
Jag är 38 år och blev gravid efter många försök. Jag var så sjukt glad över vår första graviditet som äntligen hade blivit av. Jag ringde direkt då jag testat positivt till MVC som de säger att man ska göra. Jag ringde alltså i vecka fem. Min första inskrivningstid för mig som förstagångsgravid blev i vecka 10.
När vi kom till barnmorskan satt hon i en timma och pratade om vad som var viktigt att äta samt viktigt att undvika de första 12 veckorna(!) Ja, mer än 10 av de första 12 veckorna hade gått. Tur att barnet var så efterlängtat att jag läst på så mycket.
I vecka 12 var jag på semester i ett europeiskt land. Jag började blöda rejält, hade oerhört ont och var likblek så vi tog en taxi till en akut på ett hyfsat stort sjukhus 2 mil ifrån där vi bodde. Taxi-chauffören var märkbart skärrad enligt min man. Jag hörde hur han drog på varningsblinkersen och tydligen hade han tryckt rejält på gaspedalen. Jag kunde inte sitta upp. jag låg i baksätet och bara kved.
Ett dygn fick jag vara kvar på sjukhuset och läkarna frågade mig flera gånger om det verkligen var sant att jag inte hade fått göra något ultraljud i Sverige.
Jag chansade på min barnmorskas mail och skrev ett brev till henne efter att allt var över. Jag mådde så otroligt dåligt. Ett missfall gör ju ont både i kropp och själ. Jag bad om att få ett samtal med henne när jag kom hem till Sverige. Jag hade tydligen gissat rätt på mailadressen och skulle få ett telefonsamtal när jag kom hem.
Det var ett samtal som varade mellan 5-10 minuter och det jag fick ut var att i Sverige följer man inte upp missfall. Missfall är oerhört vanligt och inget att oroa sig över.
Om män hade kunnat bli gravida hade den svenska sjukvården till gravida inte varit så förjävla dålig. Det är jag övertygad om!
Nu är jag fan glad att missfallet skedde på semester. Även om de inte kunde engelska och jag hade svårt att både förstå och göra mig förstådd så blev jag väldigt väl omhändertagen.