• Lyckaa

Viktväktarna?

Någon som testat? Funkar det? Måste man lägga ner mycket tid på det? Krångligt? Värt pengarna?
    Tänkte köra online isf...men känns som mycket pengar...behöver/vill gå ner minst 10kg!m

• Svar på tråden Viktväktarna?
  • Tesselajnen

Det finns ju alternativ till Viktväktarna online, tex Viktklubb.se och Matdagboken.se, istället för points räknar man kalorier så grundtänket är ju detsamma. Man ska inte äta mer än man gör av med :)

(Viktklubb kostar medans Matdagboken är gratis, personligen föredrog jag viktklubb och har varit med där sen början av året.)

Båda sätten funkar och ger resultat, men man måste givetvis vara fokuserad och anstränga sig. Viktigaste är att hitta ett sätt som funkar för just dig! :)

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Myran 08

Annars går det att göra det själv också utan dessa klubbar och såna saker. 

Jag äter allt i mindre portioner. Är jag sugen på en dricka tar jag en light/zero men oftast vatten, då det är godare i längden. 

På 10 veckor har jag gått ner 8,2 kg och tränar på gym ca 3-4 ggr i veckan. Då har jag varit sjuk 1,5 vecka av dessa 10 veckor också.

• Sorbus

Jag har kört vikväktarna online och är väldigt nöjd med det. Det jag gillar med det är att man ska äta helt vanlig mat, och allt är tillåtet, även onyttigheter - i rimlig mängd. Jag skulle aldrig stå ut med krångliga dieter som förbjuder eller starkt begränsar vissa saker i kosten. Dessutom är det väldigt flexibelt, med ett dagligt antal poäng och en veckobonus som man kan fördela som man vill så det är enkelt att anpassa det efter ändringar. Deras upplägg med poäng och att frukt och grönt är noll poäng passar mig som gillar frukt och grönt. Det finns också massor med bra recept som vi använt.

Om det tar tid? Det tar ju lite tid att logga in det man äter, men jag tycker verktyget är lätt att använda så jag har i alla fall inte uppfattat det som allt för tidskrävande. Det här med att logga all sin mat och aktivitet ger en hel del insikter så det är en bra övning, oavsett metod, om man vill förändra sina vanor.

Jag gick ner nästan 10 kilo på 11 veckor så det har definitivt gett resultat. Under den tiden har jag dagligen ätit frukost, lagad mat till lunch och middag plus två mellanmål. Och så har det också funnits plats för sådant som pizza, ostbågar, öl, vin, glass, efterrätt osv. Så det är livsvanor jag kan fortsätta med för gott, vilket för mig är lika viktigt som att gå ner i vikt. Och allt har dessutom gått förvånansvärt lätt, jag har verkligen inte upplevt det som motigt. Men så var jag dels motiverad från början och dels så är det här en metod som passar väldigt bra med hur just jag fungerar.

• lillfisen
    Sorbus skrev 2012-11-26 10:37:58 följande:
    Jag har kört vikväktarna online och är väldigt nöjd med det. Det jag gillar med det är att man ska äta helt vanlig mat, och allt är tillåtet, även onyttigheter - i rimlig mängd. Jag skulle aldrig stå ut med krångliga dieter som förbjuder eller starkt begränsar vissa saker i kosten. Dessutom är det väldigt flexibelt, med ett dagligt antal poäng och en veckobonus som man kan fördela som man vill så det är enkelt att anpassa det efter ändringar. Deras upplägg med poäng och att frukt och grönt är noll poäng passar mig som gillar frukt och grönt. Det finns också massor med bra recept som vi använt.

Om det tar tid? Det tar ju lite tid att logga in det man äter, men jag tycker verktyget är lätt att använda så jag har i alla fall inte uppfattat det som allt för tidskrävande. Det här med att logga all sin mat och aktivitet ger en hel del insikter så det är en bra övning, oavsett metod, om man vill förändra sina vanor.

Jag gick ner nästan 10 kilo på 11 veckor så det har definitivt gett resultat. Under den tiden har jag dagligen ätit frukost, lagad mat till lunch och middag plus två mellanmål. Och så har det också funnits plats för sådant som pizza, ostbågar, öl, vin, glass, efterrätt osv. Så det är livsvanor jag kan fortsätta med för gott, vilket för mig är lika viktigt som att gå ner i vikt. Och allt har dessutom gått förvånansvärt lätt, jag har verkligen inte upplevt det som motigt. Men så var jag dels motiverad från början och dels så är det här en metod som passar väldigt bra med hur just jag fungerar.
    Precis vad jag ville läsa :)
    Reggade mig hos vv online igår för nu måste jag ta tag i min vikt. Har läst och läst och läst nu på morgonen och tycker det verkar vara en djungel men jag tror det kommer hjälpa mig så småningom iaf.

Finns det nån vv-tråd här där man kan få tips och idéer?    
  • Lyckaa

Tack för svaren! Och ska genast utforska alternativ o se vad som passar mig bäst! :)

Svar på tråden Viktväktarna?