• Anonym (målsman)

Faktura till barn - vad gäller, vem är betalningsskyldig ?

Exet struntade i ett läkarbesök för barnet och det kom en faktura för det uteblivna läkarbesöket.
    Fakturan är ställd till målsman för barnet.

Läkarbesöket vad inbokat under exets tid, domslut på vem som har vilket tid finns, alltså finns det tydliga underlag att den aktuella dagen var exets tid.
    Jag har dessutom mail på att jag mailat läkartiden till exet, inscannat doc med alla telefonnummer som behövs för att komma i kontakt med sjukhuset och avdelningen och detta i god tid innan läkarbesöket (2 veckor)   

Fakturan kom till folkboköfringsadressen.

Vem av oss är betalningsskyldig?

skicka gärna länker på lagen om vad som  gäller, jag hittar inte.

• Svar på tråden Faktura till barn - vad gäller, vem är betalningsskyldig ?
  • Anonym (målsman)
    Hannah76 skrev 2012-11-25 11:31:42 följande:
    Vem bokade tiden?

ingen, barnte går på uppföljning och koll på en avdelning på sjukhus och sjukhuset skickade ut en kallelse med tid för uppföjning ingen av oss bokat.

De säger ju bara att de  skickar en kallese för uppföljning om  6 månader eller om 1 år så får man en kallelse när det börjar närma sig. ( ca 2,5 v innan tiden så det tog mig ca 3 dagar att hinna  åka till den som har scanner och scanna in kallelsen för att skicka til exet eftersom jag inte har scanner själv. )
  • Anonym

Fakturor gällande barn skickas till barnets folkbokföringsadress.

• Hannah76
    Anonym (målsman) skrev 2012-11-25 11:36:24 följande:

ingen, barnte går på uppföljning och koll på en avdelning på sjukhus och sjukhuset skickade ut en kallelse med tid för uppföjning ingen av oss bokat.

De säger ju bara att de  skickar en kallese för uppföljning om  6 månader eller om 1 år så får man en kallelse när det börjar närma sig. ( ca 2,5 v innan tiden så det tog mig ca 3 dagar att hinna  åka till den som har scanner och scanna in kallelsen för att skicka til exet eftersom jag inte har scanner själv. )

Ok.
    Finns det skäl till varför de inte kom iväg till tiden? Varför ombokades den inte?
    Hur hög är summan?  Vem har barnbidraget?
  • Anonym (målsman)
    Anonym skrev 2012-11-25 11:39:41 följande:
    Fakturor gällande barn skickas till barnets folkbokföringsadress.

Ja men vilken målsman ska enligt lag betala den?

det står ju inte mitt man på fakturan.
    bara barnets namn.

Och vem blir betalningsansvarig enligt lag om fakturan inte betalas?

Att den skickas till folkbokfäringsadressen vet jag..  

• Anonym (målsman)
    Hannah76 skrev 2012-11-25 11:41:55 följande:

Ok.
    Finns det skäl till varför de inte kom iväg till tiden? Varför ombokades den inte?
    Hur hög är summan?  Vem har barnbidra
    get?
    vad har barnbiraget med detta att göra?

Vad har summan på fakturan med detta att göra.

Enligt lag är det ingen som bryr sig om vem som har barnbidraget.

Det var exets ansvar helt enkelt.
    Exets vecka =  exets ansvar    

jag frågar vad lagen säger vem av målsman som är betalningsskyldig.

• fläta

Jag skulle bara betala den och inte tänka vidare på saken. En annan gång missar jag något som kanske leder till en ökad kostnad för den andra föräldern. 

• Anonym (målsman)
    Tom Araya skrev 2012-11-25 11:44:16 följande:
    Till vilken adress skickades kallelsen till läkarbesöket?

Jag vill ha svar på frågan vem av målsman som enligt lag är betalningsansvarig.

• Anonym

Ett av mina barn fick en tusenlapp av sin pappa som hen sedan tappade på min vecka. Vad säger lagen om det, tro?

Svar på tråden Faktura till barn - vad gäller, vem är betalningsskyldig ?