• klaun

Flytta Telia abonnemang - blir tokig!

Jag ska flytta till en ny lägenhet och försöker desperat flytta mitt bredbandsabonnemang. Men tanten i luren envisas med att säga åt mig att ange riktnummer och telefonnummer som ärendet gäller. What!? Sen när har bredband telefonnummer!? Hjälp mig fatta vad det är för jäkla nummer hon pratar om, snälla!

• Svar på tråden Flytta Telia abonnemang - blir tokig!
  • Mercurialis

Nu är det några år sedan jag senast flyttade ett bredband-/ADSL-abonnemang (det kanske inte ens heter ADSL längre?) och då behövde jag ange mitt hemtelefonnummer.

Abonnemanget kunde inte flyttas förrän jag var på plats i den nya bostaden och telefonen var inkopplad där.

Det var som sagt några år sedan och det kan ju tänkas att tekniken har ändrats nu men det är det jag kommer att tänka på, när du säger att du behöver ange ett telefonnummer.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Miss Blue
    klaun skrev 2012-11-25 12:35:05 följande:
    Jag ska flytta till en ny lägenhet och försöker desperat flytta mitt bredbandsabonnemang. Men tanten i luren envisas med att säga åt mig att ange riktnummer och telefonnummer som ärendet gäller. What!? Sen när har bredband telefonnummer!? Hjälp mig fatta vad det är för jäkla nummer hon pratar om, snälla!
    Hm, räcker det inte med lägenhetsnummer, det räckte för mig.
  • klaun

Jag höll på att knappa mig fram på kundtjänsten, och då bad hon om telefonnummer. Hade det gällt ett telefonabonnemang hade det ju inte vart så konstigt, men nu gäller det bredband :o dessutom flyttade jag samma abonnemang tidigare i år, i maj/april och behövde inte uppge något nummer alls. Det är något lurt med detta!

• jannej

Telefonnumret står på fakturan

• klaun

Det enda telefonnummer som står på fakturan är det till kundtjänsten, och det numret tror jag inte att jag behöver ge dom haha! Men kan det vara så att dom vill ha mitt telefonnummer av någon anledning? Verkar som sagt konstigt att mitt nummer skulle "gälla mitt ärende", men jag vet inte... :o

• Mullan

Dom brukar ju säga: knappa in telefonnummer och avsluta med fyrkant, glöm inte riktnummer. Om det inte gäller något speciellt telefonnummer så säg fortsätt.

Har du lyssnat så långt eller lagt på innan det??

• klaun

Jag provade att bara vänta och se om jag kunde hoppa över, men då upprepade hon sig bara.

• sirisdotter
    klaun skrev 2012-11-25 13:15:45 följande:
    Jag provade att bara vänta och se om jag kunde hoppa över, men då upprepade hon sig bara.
    Har du ingen telefon eller vad är problemet?
  • klaun

Jag vill bara veta vad det är för nummer dom vill att jag ska ge dom. "Telefonnummer och riktnummer ärendet gäller" är all info jag får, och mitt telefonnummer har väl inget med mitt bredband att göra? Tycker det verkar konstigt bara...

• sirisdotter
    klaun skrev 2012-11-25 14:52:57 följande:
    Jag vill bara veta vad det är för nummer dom vill att jag ska ge dom. "Telefonnummer och riktnummer ärendet gäller" är all info jag får, och mitt telefonnummer har väl inget med mitt bredband att göra? Tycker det verkar konstigt bara...
    Jag är kund hos Telia både betr fast telefon och bredband -  det fungerar att knappa in telefonnumret även om jag undrar över bredbandet.
  • Lilia
    Mercurialis skrev 2012-11-25 12:51:08 följande:
    Nu är det några år sedan jag senast flyttade ett bredband-/ADSL-abonnemang (det kanske inte ens heter ADSL längre?) och då behövde jag ange mitt hemtelefonnummer.

Abonnemanget kunde inte flyttas förrän jag var på plats i den nya bostaden och telefonen var inkopplad där.

Det var som sagt några år sedan och det kan ju tänkas att tekniken har ändrats nu men det är det jag kommer att tänka på, när du säger att du behöver ange ett telefonnummer.

Då hade du modem eller ADSL. Har man bredband så går Internet via bredbandskabeln/fiber.
  • Lilia
    klaun skrev 2012-11-25 13:15:45 följande:

Jaha, det är en automatiskt telefonsvarare du har ringt? Vissa opratörer har ett telefonnummer på sitt bredband. Det är samma nummer för alla kunder inom det företaget. Du måste ta reda på det numret.
  • slazh

Alla har ju inte fast telefoni så det vore så klart bättre om man fick knappa in personnummer eller kundnummer istället.

• sirisdotter
    Lilia skrev 2012-11-25 17:52:48 följande:

Då hade du modem eller ADSL. Har man bredband så går Internet via bredbandskabeln/fiber.
    Har fiber - och  ip-telefoni i stort sett på köpet via Telia.
  • Mullan

Välj att prata istället för att knappa dig fram för då kan du säga fortsätt. Hade själv bredband utan telefoni (telia fiber)när jag bodde i lght och det var så jag fick göra. Annars så väljer du något annat så får dom koppla om dig bara.

• Miss Blue
    Mullan skrev 2012-11-26 00:42:49 följande:
    Välj att prata istället för att knappa dig fram för då kan du säga fortsätt. Hade själv bredband utan telefoni (telia fiber)när jag bodde i lght och det var så jag fick göra. Annars så väljer du något annat så får dom koppla om dig bara.
    Ja, så hade jag gjort.
Svar på tråden Flytta Telia abonnemang - blir tokig!