• eliinon

Hydrokortison hud flagnar

Hej igen! Har smörjt in mig nu ca 2,5 vecka varje kväll med hydrokortison 1 % svavel varje kväll som hudläkaren föreskrev. Smörjer in med detta för att läkaren sen ska kunna skriva en "diagnos" mot mina hudproblem, dvs om jag ska få utskrivet roaccutan eller annat för finnar. Har börjat flagna rätt mycket av krämen, ansiktet känns rätt stelt emellanåt. Någon som vet eller har erfarenhet om hydrokortison salvan? Torkar den ut huden så man flagnar? Det går inte att hitta info om den så därför jag frågar Glad
  • Svar på tråden Hydrokortison hud flagnar
  • Grandmother

EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Liksom alla läkemedel kan detta läkemedel orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Mindre vanliga (färre än 1 av 100 men mer än 1 av 1000 användare): Hudirritation och kontaktallergi i form av ökad klåda, rodnad och irritation.

Om du får några biverkningar, tala med läkare eller apotekspersonal. Detta gäller även eventuella biverkningar som inte nämns i denna information.http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19901221000146&DocTypeID=7

• Sixxty

Smörjer du med mjukgörande efter kortisonet? Det är jätteviktigt för att huden inte ska torka ut.

• eliinon

tack för infon! Ska nog ringa och fråga läkaren imorgon. Jag smörjer in mig med kortisonet på natten, och på dagen använder jag propyless (en fuktkräm). Men till natten smörjer jag bara med hydrokortison. Frågade läkaren om man behövde smörja in med fuktkräm och hydrokortison, men han sa att det inte behövdes. Kanske behövs det ändå? Har torr hudtyp

• Sixxty
    eliinon skrev 2012-11-25 18:22:48 följande:
    tack för infon! Ska nog ringa och fråga läkaren imorgon. Jag smörjer in mig med kortisonet på natten, och på dagen använder jag propyless (en fuktkräm). Men till natten smörjer jag bara med hydrokortison. Frågade läkaren om man behövde smörja in med fuktkräm och hydrokortison, men han sa att det inte behövdes. Kanske behövs det ändå? Har torr hudtyp
    Då har läkaren inte läst på ordentligt . Man ska alltid smörja med mjukgörande efter att man smörjt med kortison. Har man mycket torr hud skadar det inte att smörja flera gånger om dagen.
  • eliinon
    Sixxty skrev 2012-11-25 19:04:11 följande:
    Då har läkaren inte läst på ordentligt . Man ska alltid smörja med mjukgörande efter att man smörjt med kortison. Har man mycket torr hud skadar det inte att smörja flera gånger om dagen.
    Hm okej känns ju lite dumt att läkaren inte sa det! Ska smörja in med fuktkräm ikväll efter kortison och se om det hjälper. Inte så kul att flagna i ansiktet liksom, ser inte så fräscht ut Flört
Svar på tråden Hydrokortison hud flagnar