• Little Ms Chatterbox

Tappat rösten totalt, finns det att göra åt det?

Har bara blivit värre och värre för varje dag, idag kan jag inte prata alls, barnen säger till mig att sluta prata så konstigt som om jag gör det med mening!
    Sambon är väl, hur ska jag säga... milt sagt, lite lomhörd Han frågar Va?!? Va?!? Va?!?  mest hela tiden.
    Alltså i morse kunde jag prata men inte nu längre, när jag försöker så bär det inte längre, blir bara ett viskande fast jag inte ens inte försöker göra det. 

Jag har inte längre ont i halsen som man kan ha i början av en förkylning men idag har vi varit ute och handlat och jag har varit tvungen att prata ändå. Då känner jag lite ont i halsen men det är för att jag är ansträngd, inte av bacillerna.
    Det är klart att jag försöker låta bli att prata men ibland måste man ju, har 4 barn och idag verkar de vilja prata med mig hela tiden eller hitta på massa bus så man måste prata ändå.

Jag viskar inte, har jag läst mig till att man ska undvika och jag försöker dricka mycket, helst varmt. Dock är det ett litet problem med det, jag är GBP-opererad och jag kan inte dricka hur mycket som helst och får inte dricka för nära måltider heller, finns ingen plats till mat då.

Finns det något mer man kan göra? Ångbad? Bricanyl? En katt runt halsen, muskot i öronen och gå 3 varv baklänges runt huset samtidigt som man uttalar en besvärjelse....

Ni som känner igen mitt nick och vet hur jag brukar skriva ska ju veta det att jag är sån IRL också, jag pratar mycket, fort och gärna. Att behöva vara tyst är ett helvete för mig När jag är ensam hemma så händer det att jag pratar med mig själv ibland eller tänker ut dialoger bara för att få ha ord flytande

Hjääälp mig!!!!

• Svar på tråden Tappat rösten totalt, finns det att göra åt det?
  • Little Ms Chatterbox
    YummyMami skrev 2012-11-25 17:53:12 följande:
    Håll klaffen! Menad i all välmening.Inte ett ord på några dagar eller så!
    Ja-men det gååååår inte. Jag ser något som jag vill berätta för sambon, barn hoppar i soffan, det ska förberedas mat, osv. Och i morgon av allt elände så är dagis/fritis/skola stängd. Planeringsmöte/städning för all personal. 4 barn hemma som vill pyssla, måla se på TV och bara ropar Mamma?, Mamma? Maaaammaaaa?!!!
    Asså, de brukar ropa så fort jag går på toa, i vanliga fall brukar jag svara standardfrasen: -"Nej, din mor har inte rymt, hon är bara på toa och kommer ut när hon är klar, inte förrän då."  

Jag är så verbal av mig, skulle kunna ha fotboja i flera månader utan att tycka det är jobbigt men att inte få prata det är på snudd till tortyr.
  • Felidae

Stanna hemma från jobbet och håll tyst. När du är absolut tvungen att prata använder du den mjukaste och vänligaste röst du kan frambringa. Senaste gången jag tappade rösten blev jag sjukskriven med talförbud (kan inte sköta mitt jobb utan att prata) i tre veckor och blev ordinerad hostmedicin, trots att jag inte hade någon hosta.

• Little Ms Chatterbox
    Felidae skrev 2012-11-25 18:04:01 följande:
    Stanna hemma från jobbet och håll tyst. När du är absolut tvungen att prata använder du den mjukaste och vänligaste röst du kan frambringa. Senaste gången jag tappade rösten blev jag sjukskriven med talförbud (kan inte sköta mitt jobb utan att prata) i tre veckor och blev ordinerad hostmedicin, trots att jag inte hade någon hosta.
    Tur i oturen är jag vuxenstuderande och råkar redan vara sjukskriven på 50%. så jag har inte så stor press på mig när det gäller att stanna hemma för att vara tyst. Tror det hade varit bättre att åka till skolan i morgon än att vara hemma med barnen.Obestämd
    Vad för hostmedicin vad det du fick?
  • Lonlely Wolf

Värm upp vatten och ta en tesked salt i glas med vatten .......gurggla i en halv minut till en minut spotta ut. För mig har det hjälp när min röst försvunnit Gör det 1-3 gånger dagligen.

• Little Ms Chatterbox
    Felidae skrev 2012-11-25 18:15:25 följande:
    Tror den hette Mollipect.
    Tror det finns några droppar hemma av den, många barn har haft den i omgångar men jag äter massa andra tabletter , bla mot högt bltr så jag vågar nog inte testa utan att ha prata med läkaren först.
    Lonlely Wolf skrev 2012-11-25 18:40:15 följande:
    Värm upp vatten och ta en tesked salt i glas med vatten .......gurggla i en halv minut till en minut spotta ut. För mig har det hjälp när min röst försvunnit Gör det 1-3 gånger dagligen.
    Ska det hjälpa mot just hesheten då?  För jag har som sagt inte ont alls i halsen. I vanliga fall med förkylning och halsont brukar jag ta Alvedon, äter NSAID kontinuerligt så jag lägger bara till lite mer smärtlindrande. Hjälper bäst tycker jag.

• Lonlely Wolf
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-11-25 19:07:33 följande:
    Tror det finns några droppar hemma av den, många barn har haft den i omgångar men jag äter massa andra tabletter , bla mot högt bltr så jag vågar nog inte testa utan att ha prata med läkaren först.

Ska det hjälpa mot just hesheten då?  För jag har som sagt inte ont alls i halsen. I vanliga fall med förkylning och halsont brukar jag ta Alvedon, äter NSAID kontinuerligt så jag lägger bara till lite mer smärtlindrande. Hjälper bäst tycker jag.

Jag tappade rösten helt för 2 år sen när jag var i Norrköping ett dygn. Hade inte ont i halsen alls utan blev bara så hes att jag inte hade någon röst. Väl hemma kokade jag vatten och som jag lät svalna och satte i ett glas vatten med en tesked salt. Nästa dag kunde jag prata normalt......Saltet är ju bakterie dödande så det renar halsen.
Svar på tråden Tappat rösten totalt, finns det att göra åt det?