• baby87

Ni som ger fasta föda o ammar

Nu när jag börjat med fast föda o inte ammar så ofta så känns de som om man inte har mjölk längre  vid 11-12 gröt  14 mellanmål sen vid 16-17 tiden mat  18-19 gröt försöker amma där mellan  han suger o suger men kommer inte,, om jag inte ammat på hela dagen då finns de mjölk samlad  Hur e de ni som ger fast föda ..Eller anpassar sig mjölken själv?? Vill ju amma länge Ska tillägga han brukade amma lite men ofta

(¯`v´¯)Älskar Mina Pojkar (¯`v´¯)
  • Svar på tråden Ni som ger fasta föda o ammar
  • Natulcien

Jag helammade upp till 6 månader, och delammade sedan till 11 månader, kombinerat med fast föda, och det var aldrig något problem. Brösten anpassade sig bra och han kunde amma som han ville.

Men om du vill fortsätta amma och upplever en minskning så kanske du tillfälligt kan amma lite oftare igen, så att produktionen ökar?

• baby87
    Natulcien skrev 2012-11-25 18:27:11 följande:
    Jag helammade upp till 6 månader, och delammade sedan till 11 månader, kombinerat med fast föda, och det var aldrig något problem. Brösten anpassade sig bra och han kunde amma som han ville.

Men om du vill fortsätta amma och upplever en minskning så kanske du tillfälligt kan amma lite oftare igen, så att produktionen ökar?
    Okej ja de får jag nog göra men jag upplever de mest på natten då han vaknar o suger o suger men verkar inte komma eller ja som intem ärker de men har ju ammat 6 månader så jag vet ju om de rinner eller inte 
    (¯`v´¯)Älskar Mina Pojkar (¯`v´¯)
  • Natulcien
    baby87 skrev 2012-11-25 19:15:58 följande:
    Okej ja de får jag nog göra men jag upplever de mest på natten då han vaknar o suger o suger men verkar inte komma eller ja som intem ärker de men har ju ammat 6 månader så jag vet ju om de rinner eller inte 
    Ok. Sonen slutade nattamma redan vid 2 månaders ålder, och ammades bara dagtid från dess. Men produktionen sägs ju stimuleras mer av nattamning, så det borde ju vara bra att fortsätta med i så fall...
    Känner du inte i brösten när det rinner till?
  • Gaytjej

Helammade sonen till ca 5 månader och delammade till 8,5 månad. Jag var angelägen om att hålla igång delamningen så jag ammade honom alltid innan maten... men märkte ändå att min produktion gick ner och mot slutet så upplevde jag mest att sonen blev irriterad, och till sist så erbjöd jag inte bröstet och han frågade inte efter det heller. Spände inte öht i brösten när jag slutade.

Dottern är helammad till 6 månader och delammas fortfarande (8 månader). Jag har inte 'propsat' på utan hon har själv bestämt när det ska ammas, eller rättare sagt - jag har sett till att erbjuda annan mat först, och sen har hon fått fylla på när hon vill. Hon är mer benägen att amma av andra anledningar (typ tröst och mys) än hunger än vad hennes bror var, men det har väl blivit en 4 eller möjligen 5 ggr per dygn nu sista tiden. Känns inte som det rinner till så mycket, eller att utdrivningen går långsammare - men när hon väl börja amma så klunkar det rejält faktiskt...

Tror barnen styr rätt bra ändå? 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Tangent

Jag ammade min son väldigt länge, 5 år 10 mån och det blev naturligtvis mer och mer sällan, men det kom mjölk ändå.
    Ditt barn kanske suger väldigt effektivt? Kolla om hn sväler när han suger.

Svar på tråden Ni som ger fasta föda o ammar