• Anonym (Thailand)

Leva och bo i Thailand för ett par, tipsa alla som vet

Finns säkerligen många trådar om just thailand, men jag kör på en egen och fräsch tråd.

Vi har aldrig varit i Thailand.

Vi vill hyra hus för 4000-10000kr/månad - gärna så billigt som möjligt såklart. fräscht hus.

Mat och levnadskostnaderna skall varar billiga, i alla fall billigare än i Sverige.

Resa dit på vintertiden, men framtiden kunna bosätta sig där helår.

Bra med matbutiker och shopping.

så till frågorna.

Vart i Thailand skall man bosätta sig 3-6 månader om året?
    Vill bo i säkert område
    Bra klimat och gärna ställen där det inte dräller av mygg,
    Vilka tider på dessa platser är det bra och dåligt väder?
    Hur är dessa regnperioder? hela dagar,veckor, eller till och från varje dag?
    fina stränder med kristallklart vatten vill man ha närhet till.
    Mysiga marknader att gå på kvällarna och känna sig säker.

Phuket säger alla, men alla säger även det är överbefolkat.

Vi har tittat och sökt på karta, men blir inte kloka.

Så någon som bor på en plats, eller vet platser som är värt att besöka som har ALLT vi letar efter?

Och sista frågan, vi har hund, hur är det för en hund att leva i detta klimat, vår hund är långhårig  ( tibetansk spaniel)

• Svar på tråden Leva och bo i Thailand för ett par, tipsa alla som vet
  • Anonym

Glöm Phuket. Det är dyrt, sönderturistat och ganska äckligt. Lågsäsong är det tolerabelt, men jag skulle aldrig i livet vilja bosätta mig där.

Jag har varit i Thailand 3 gånger: Phuket, Krabi och Chiang Mai. Phuket var helt klart sämst.

Du kan absolut hitta boende i din prisklass. Rekommenderar att du beger dig utanför turistområdena om du vill bo halvpermanent / permanent. Bästa sättet är nog att åka till Thailand och resa runt.

• Anonym (Thailand)
    Anonym skrev 2012-11-25 19:41:09 följande:
    Glöm Phuket. Det är dyrt, sönderturistat och ganska äckligt. Lågsäsong är det tolerabelt, men jag skulle aldrig i livet vilja bosätta mig där.

Jag har varit i Thailand 3 gånger: Phuket, Krabi och Chiang Mai. Phuket var helt klart sämst.

Du kan absolut hitta boende i din prisklass. Rekommenderar att du beger dig utanför turistområdena om du vill bo halvpermanent / permanent. Bästa sättet är nog att åka till Thailand och resa runt.
    Om du skulle bosätta dig 3-6 månader om året, vart skulle detta vara?
    så kan man kolla.

VI har ingen större lust att åka runt i thailand en massa med tanke på man hört att deras trafik är helt galen.
    låter kanske löjligt, men men.
    Har inga problem att röra mig i närheten av ett ställe, men att resa runt i hela thailand är inget jag/vi är intresserade av tyvärr :)
  • Anonym (Thailand)
    frånochmeddu skrev 2012-11-25 19:55:45 följande:
    Krabi eller ko samui:)
    Men hur är det att bo på dessa öar, är det inte dyrare? tänkt att man skall bo där 3-6 månader varje år. finns det saker att alltid göra?
    tipsa lite om saker att se och göra på plats och priser på mat ute etc :)tack tack
  • Anonym
    Anonym (Thailand) skrev 2012-11-25 20:06:28 följande:
    Men hur är det att bo på dessa öar, är det inte dyrare? tänkt att man skall bo där 3-6 månader varje år. finns det saker att alltid göra?
    tipsa lite om saker att se och göra på plats och priser på mat ute etc :)tack tack
    Krabi är ingen ö. Krabi är en provins på fastlandet innanför Phuket. Man kan åka båt till Phuket över bukten.

Personligen skulle jag välja Chiang Mai i norr. Men det faller nog bort för dig eftersom det inte ligger vid havet! Mitt andrahandsval skulle vara i Krabi. Jag gillade faktiskt Krabi. =)
  • Anonym (Thailand)
    Anonym skrev 2012-11-25 20:15:57 följande:
    Krabi är ingen ö. Krabi är en provins på fastlandet innanför Phuket. Man kan åka båt till Phuket över bukten.

Personligen skulle jag välja Chiang Mai i norr. Men det faller nog bort för dig eftersom det inte ligger vid havet! Mitt andrahandsval skulle vara i Krabi. Jag gillade faktiskt Krabi. =)
    men koh samui är en ö?

vad tycker du om denna plats?

vad är det med krabi som lockar dig att komma tillbaka?
  • Anonym
    Anonym (Thailand) skrev 2012-11-25 20:22:30 följande:
    men koh samui är en ö?

vad tycker du om denna plats?

vad är det med krabi som lockar dig att komma tillbaka?
    Det jag menade med mitt råd om att åka till Thailand och resa runt... det är att du behöver skaffa dig lite grundkoll på landet. Hur kan du planera en flytt till ett land som du aldrig har besökt? Åk dit, läs på om landet, res runt, besök några olika städer, och bilda dig en egen uppfattning!

Om du inte ens vet om att Koh Samui är en ö och att Krabi ligger på fastlandet, så är det på sin plats att läsa på lite om Thailand (eller titta på en grovt ritad karta) innan du startar sådana här trådar.
  • Anonym (Thailand)
    Anonym skrev 2012-11-25 20:25:54 följande:
    Det jag menade med mitt råd om att åka till Thailand och resa runt... det är att du behöver skaffa dig lite grundkoll på landet. Hur kan du planera en flytt till ett land som du aldrig har besökt? Åk dit, läs på om landet, res runt, besök några olika städer, och bilda dig en egen uppfattning!

Om du inte ens vet om att Koh Samui är en ö och att Krabi ligger på fastlandet, så är det på sin plats att läsa på lite om Thailand (eller titta på en grovt ritad karta) innan du startar sådana här trådar.
    men det var ju de jag skrev innan till någon som tipsade om koh samui och då frågade jag hur det är att leva på öar i thailand, om de inte är dyrare än fastlandet, läs ordentligt innan du kommenterar.

Om jag skall resa runt och få en uppfattning av ett land så kommer det ta mig år.

därför frågar jag hellre och se vart större delen av människorna tycker om vissa ställen som är värt att visa, därför man har internet nu för tiden, för att slippa göra all undersökning när man lättare kan få svar.

Visst beror det från person till person, men det räcker med att det är en som förklarar ett ställe som verkar intressant, kollar runt på internet om denna plats, som videos, travel guides, etc etc.

därför ville jag få tips.
  • Anonym

Det tar inte ett år att bilda sig en bra uppfattning. Jag har varit där 3 gånger som sagt, 3 gånger á 2-3 veckor = 8 veckor totalt. Varför gör du inte en resa dit på ett par månader? Det ger en riktigt hygglig uppfattning. Bättre än du får av att hänga på FL och i reseguidsforum.

Börja med att åka dit på semester och se om landet är alls rätt för er.

• Anonym
    Anonym (Thailand) skrev 2012-11-25 20:29:44 följande:
    men det var ju de jag skrev innan till någon som tipsade om koh samui och då frågade jag hur det är att leva på öar i thailand, om de inte är dyrare än fastlandet, läs ordentligt innan du kommenterar.

Om jag skall resa runt och få en uppfattning av ett land så kommer det ta mig år.

därför frågar jag hellre och se vart större delen av människorna tycker om vissa ställen som är värt att visa, därför man har internet nu för tiden, för att slippa göra all undersökning när man lättare kan få svar.

Visst beror det från person till person, men det räcker med att det är en som förklarar ett ställe som verkar intressant, kollar runt på internet om denna plats, som videos, travel guides, etc etc.

därför ville jag få tips.
    Hur vet du att du kommer att gilla Thailand om du aldrig varit där? Varför inte åka dit på semester först, och kolla runt lite? Bara för att folk skriver på internet vad de tycker så är det inte säkert att du gillar landet.
  • Anonym (Thailand)
    Anonym skrev 2012-11-25 20:34:06 följande:
    Det tar inte ett år att bilda sig en bra uppfattning. Jag har varit där 3 gånger som sagt, 3 gånger á 2-3 veckor = 8 veckor totalt. Varför gör du inte en resa dit på ett par månader? Det ger en riktigt hygglig uppfattning. Bättre än du får av att hänga på FL och i reseguidsforum.

Börja med att åka dit på semester och se om landet är alls rätt för er.
    Har varit på bali i 40 dagar.
    Och klimatet är något lunda samma samt maten och folket.

Även besökt Malaysia  längre tid men aldrig tagit oss över till thailand. så skillnad på thailand och malaysia har jag svårt, eller jo, skillnad att det är billigare i thailand.
  • Anonym (Thailand)
    Anonym skrev 2012-11-25 20:34:41 följande:
    Hur vet du att du kommer att gilla Thailand om du aldrig varit där? Varför inte åka dit på semester först, och kolla runt lite? Bara för att folk skriver på internet vad de tycker så är det inte säkert att du gillar landet.
    vet inte om det är samma anonym som svarar, så ger dig samma svar som ovan..

Har varit på bali i 40 dagar.
    Och klimatet är något lunda samma samt maten och folket.

Även besökt Malaysia  längre tid men aldrig tagit oss över till thailand. så skillnad på thailand och malaysia har jag svårt att tro att den är stor., eller jo, skillnad att det är billigare i thailand.
  • coco81

Huay Yang, en liten by ca 10 mil söder om Hua Hin. Byn har blivit en liten "skandinavisk koloni" med permanent- eller säsongsboende. Hur mysigt som helst och inte det minsta turistiskt. Googla så hittar du en hel del info :)

• frånochmeddu

Koh samui är en ö, ja:) men jag tycker inte att det var direkt dyrare än fastlandet.. Jag reste runt i 3 veckor, Bangkok, krabi, samui, phiphi med mera... Samui var min solklara favorit, varför vet jag inte. Inte det vackraste ! Men lagom stort, trevliga människor

• frånochmeddu

Koh samui är en ö, ja:) men jag tycker inte att det var direkt dyrare än fastlandet.. Jag reste runt i 3 veckor, Bangkok, krabi, samui, phiphi med mera... Samui var min solklara favorit, varför vet jag inte. Inte det vackraste ! Men lagom stort, trevliga människor

• frånochmeddu

bra ställen att bo:) tycker att du borde besöka lite olika ställen u Thailand och bilda din egen uppfattning! Lycka till:)

Svar på tråden Leva och bo i Thailand för ett par, tipsa alla som vet